Home Οικονομία & Ανάπτυξη (τομέας ευθύνης) Τοποθέτηση επί του Σχεδίου Νόμου «Κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου "Επείγουσα ρύθμιση για την αναπλήρωση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων λόγω πρόωρης λήξης της θητείας του" (Α΄ 136) και άλλες διατάξεις»

Τοποθέτηση επί του Σχεδίου Νόμου «Κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου "Επείγουσα ρύθμιση για την αναπλήρωση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων λόγω πρόωρης λήξης της θητείας του" (Α΄ 136) και άλλες διατάξεις»

E-mail Εκτύπωση PDF

Κύριοι Υπουργοί, κύριοι συνάδελφοι, με το άρθρο 1 του σχεδίου νόμου που συζητάμε σήμερα, που είναι η κύρωση πράξης νομοθετικού περιεχομένου, κυρώνεται και έχει ισχύ νόμου από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η επείγουσα ρύθμιση για την αναπλήρωση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων λόγω πρόωρης λήξης της θητείας του, πράξη με την οποία παρέχεται εξουσιοδότηση αναδρομικά, από 5-5-2014, στον Υπουργό Οικονομικών να ορίζει με απόφασή του τον αναπληρωτή του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων.

Φαίνεται ως μία ανώδυνη διάταξη. Δεν μπορεί όμως να μην παρατηρήσει κανείς ότι η βασικότερη Γεν. Γραμματεία θα έπρεπε να χαρακτηρίζεται από συνέχεια, από συνοχή και όχι να υφίσταται σύντομες αλλαγές και εν κατακλείδι οι επιλογές έπρεπε να γίνονται καλύτερες από την αρχή.

Όμως, εκείνο το οποίο είναι το πιο σημαντικό είναι ότι η αλλαγή προσώπου, όσο καλή κι αν είναι, δεν σημαίνει ότι τελικά εμείς αισιοδοξούμε πως θα αλλάξει το θέμα της στρατηγικής σας και της πολιτικής πάνω στο σοβαρότατο θέμα και αντικείμενο που έχει αυτή η Γραμματεία, στο κυριότερο θέμα που μας απασχολεί όλους συνεχώς.

Εμάς ως Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΔΗΜΑΡ μας έχει απασχολήσει, εξαρχής, με ατέλειωτες ερωτήσεις για το ζήτημα της αποτελεσματικής λειτουργίας αυτής της Γενικής Γραμματείας και επιτέλους μία αποτελεσματική λειτουργία που θα δώσει στους πολίτες δείγματα ότι προχωράει η ουσιαστική πάταξη της φοροδιαφυγής. Και αναφέρομαι στο μεγάλο θέμα και στα μεγάλα έσοδα που θα είχε το κράτος αν είχε επιταχυνθεί όλη η διαδικασία που ανήκει στις αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, τη φορολόγηση των διαφόρων ληστών.

Πιστεύω, λοιπόν, ότι και με αυτή τη, μικρή τελοσπάντων, διευκόλυνση θα πρέπει να τονίσουμε άλλη μία φορά -είναι εδώ ο κ. Μαυραγάνης- ότι αυτή η αποτελεσματικότητά που εμείς διαπιστώνουμε έστω και αν εσείς λέτε ότι υπάρχει πολιτική βούληση, αυτό δεν γίνεται μετρήσιμο, δεν υπάρχουν αποτελέσματα.

Πρέπει, λοιπόν, αυτά τα στελέχη που αποφασίσατε τώρα να είναι στη Γενική Γραμματεία Εσόδων να έχουν συνοχή, να έχουν πρόγραμμα, να έχουν στρατηγική και να αισθάνονται και αυτά, το καθένα πλέον, υπεύθυνα απέναντι στους Έλληνες πολίτες ότι πρέπει να επιδείξουν έργο και όχι να κρύβονται, λέγοντας «εγώ τα έλεγα έτσι, τα έλεγα αλλιώς κ.λπ.». Πρέπει να τελειώσουν αυτά τα θέματα με τη Γενική Γραμματεία Εσόδων. Είναι η σοβαρότερη Γραμματεία του κράτους αυτή τη στιγμή και έχει να αντιμετωπίσει το σοβαρότερο θέμα, για το οποίο πράγματι υπάρχουν τεράστιες καθυστερήσεις.

Με το άρθρο 2 τροποποιούνται και συμπληρώνονται οι διατάξεις του ν. 2969 σχετικά με την αιθυλική αλκοόλη και τα αλκοολούχα προϊόντα. Ειδικότερα, μεταξύ των άλλων, παρέχεται και στα αποσταγματοποιεία η δυνατότητα να συλλειτουργούν με οινοποιεία και να διαθέτουν εμφιαλωτήριο οίνων, η δυνατότητα της εμφιάλωσης των παραγόμενων από αυτά αποσταγμάτων κ.λπ.

Οι περισσότερες ρυθμίσεις είναι σε θετική κατεύθυνση και πολλές από αυτές, βέβαια, αναγκαίες έχουν και τον επείγοντα χαρακτήρα, προκειμένου να προσαρμοστούν με το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως για παράδειγμα ο ορισμός της πλήρους μετουσιωμένης αιθυλικής αλκοόλης, ο οποίος περιλαμβάνει την πλήρως μετουσιωμένη αιθυλική αλκοόλη, και με την εθνική μέθοδο και με την ευρωπαϊκή.

Επίσης, μία σημαντική νέα παράγραφος αφορά στον νόμο, με την οποία προστίθενται άλλα προϊόντα, φρούτα, καρποί κ.λπ., από τα οποία μπορεί με ολική ζύμωση να προέλθει η αιθυλική αλκοόλη.

Όμως, έχουμε πάλι την ίδια τακτική της Κυβέρνησης να φέρνει ρυθμίσεις σε άσχετα νομοσχέδια και πολύ περισσότερο με πράξη νομοθετικού περιεχομένου, ενώ γι’ άλλη μια φορά η Επιστημονική Επιτροπή, αντί να αναλύσει τα θέματα του νομοσχεδίου, λέει μόνο τι συμβαίνει γενικά με τις πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, γιατί τελικά αυτές χαρακτηρίζουν δυστυχώς την κοινοβουλευτική μας διαδικασία.

Γιατί, λοιπόν, ποιος ο λόγος; Να πω ότι το Υπουργείο Γεωργίας είχε τόσο φόρτο και μας έφερε πολλά μέχρι σήμερα Σχέδια Νόμου -αν είναι αρμόδιο- γι’ αυτά τα θέματα της αιθυλικής αλκοόλης μαζί με το Υπουργείο Οικονομικών; Δεν έχει επιτελέσει σχεδόν κανένα κοινοβουλευτικό έργο. Γιατί δεν μπορούσε να συντάξει ένα νομοσχέδιο που να έχει ολιστικό χαρακτήρα, στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται όλα τα θέματα που αφορούν την ελληνική ποτοποιία; Ή μήπως δεν είναι μία παραγωγική, πολύ μεγάλη δραστηριότητα που πρέπει να την στηρίξουμε στον τόπο μας;

Εδώ, όμως, τίποτα δεν ακούω. Προϋπολογισμός έρχεται, προγράμματα ζητάμε, το ένα ή το άλλο ζητάμε, αλλά αυτός ο πρωτογενής τομέας και οι τεράστιες δυνατότητες που έχει και η μεγάλη καθυστέρηση που έχουμε εμείς να αναδείξουμε και να στηρίξουμε αυτές του τις δραστηριότητες, δεν ακούγεται καθόλου.

Δεν πρόκειται να λύσουμε κανένα πρόβλημα. Όχι ότι θα το λύναμε μόνο με τον πρωτογενή τομέα, αλλά κανένα πρόβλημα δεν μπορούμε να λύσουμε, αν δεν στηριχτούμε σε ένα εθνικό σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

Αυτό το σχέδιο πρέπει να συνδέεται άμεσα με τις διεκδικήσεις μας, με το σχέδιο που έχουμε για την αναθεώρηση του χρέους και για τη διέξοδο από την κρίση. Θυσίες κάναμε, τα πάντα κάναμε, μια προσαρμογή για την οποία στο τέλος μας δίνει και συγχαρητήρια το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Δεν ξανάγινε στα εκατό χρόνια τέτοια βίαιη προσαρμογή! Φθάσαμε να έχουμε πλεόνασμα παραπάνω κατά δύο-τρεις μονάδες και από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, περισσότερο και από τη Γερμανία και ο λαός είναι εξαθλιωμένος. Ανάπτυξη δεν υπάρχει, η παραγωγική ανασυγκρότηση δεν διαφαίνεται. Αυτά πρέπει τώρα να είναι συνδεδεμένα με ένα πρόγραμμα διεκδικήσεων προς τους δανειστές και κυρίως προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, αναφέροντας ότι εμείς κάναμε ό,τι μπορούσαμε, αλλά έχουμε και πρόγραμμα για την ανάκαμψη της χώρας.

Πρόγραμμα για τις μεταρρυθμίσεις εσείς λέτε έτσι, η Αξιωματική Αντιπολίτευση διαφορετικά και εμείς έχουμε κάνει προτάσεις. Όλα αυτά, λοιπόν, θα πρέπει να διατυπωθούν πλέον, δεν έχουμε άλλο χρόνο. Νομίζω ότι και με τα τελευταία γεγονότα, τα ευχολόγια της Κυβέρνησης από τη μία και από την άλλη πλευρά, από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, η οποία τελευταία παρουσίασε ένα σημαντικό πρόγραμμα, παρ’ όλα αυτά, αυτό το μεγάλο έλλειμμα υπάρχει. Δεν υπάρχει μία διαβούλευση για το πώς θέλουμε από εδώ και πέρα, μετά τις τεράστιες θυσίες, με ένα αποτυχημένο πρόγραμμα που μας φόρτωσαν, με τεράστιες θυσίες του ελληνικού λαού, να βγούμε από αυτόν τον εφιάλτη και ποιον τύπο ανάπτυξης θέλουμε να αναδείξουμε εμείς, για να υπάρξει και πάταξη της ανεργίας και ουσιαστικό παραγόμενο πλέον προϊόν, το οποίο να μπορεί πραγματικά να βγάλει πέρα τις ανάγκες του τόπου και να μην εξαρτόμαστε από τον δανεισμό. Βλέπετε, οι αγορές αμείλικτες πάντα, αυτές έχουν το δικό τους πρόγραμμα και πώς, όταν δεν έχεις εσύ κανένα πρόγραμμα και διεκδίκηση, αμέσως μπορούν να σε πάνε από τη μία πλευρά στην άλλη.

Έρχομαι τώρα στο θέμα του τρίτου άρθρου του ΕΟΜΜΕΧ, αυτής της δυνατότητας που δίνεται να παραχωρηθεί η χρήση της κινητής περιουσίας του ΕΟΜΜΕΧ. Ούτως ή άλλως, με κάποιες αποφάσεις που έχω εδώ κ.λπ. έχουν διανείμει τα ιμάτιά του μεταξύ τους οι εργαζόμενοι και κυρίως τα στελέχη, πάνω από 90% να παίρνουν φθηνότερα τα χαλιά και διάφορα άλλα αντικείμενα της κινητής του περιουσίας. Το μεγάλο θέμα είναι η βασική ακίνητη περιουσία του ΕΟΜΜΕΧ και ένα σχέδιο, μία στρατηγική για το πώς θα πάει σταδιακά στο ΤΑΙΠΕΔ, πώς θα αξιοποιηθεί και όλα αυτά.

Εδώ δεν μας λέτε τίποτα. Δεν θα συμφωνήσουμε βέβαια. Πώς είστε σίγουροι ότι δεν θα υπάρξουν ανεξόφλητοι πιστωτές ή άλλα θέματα σε σχέση με αυτά τα οποία έχουν γίνει μέχρι τώρα στον ΕΟΜΜΕΧ, ούτως ώστε να μπορείτε να λέτε ότι σε όλη αυτή τη διαδικασία δεν θα έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του Αστικού Κώδικα περί ευθύνης μεταβίβασης περιουσιακών στοιχείων, καθώς και καταδολίευσης των δανειστών; Αυτές είναι επισημάνσεις σημαντικές.

Πάμε τώρα στις τροπολογίες. Η τροπολογία με αριθμό 1901 αφορά τη ρύθμιση θεμάτων μεσολάβησης και διαιτησίας για την επίλυση θεμάτων συλλογικών συμβάσεων εργασίας, πρακτικό μεσολάβησης σχετικά με την κατάρτιση συλλογικής σύμβασης εργασίας, δυνατότητα παράτασης της προθεσμίας κ.λπ..

Με την τροπολογία τροποποιούνται και συμπληρώνονται οι διατάξεις του ν.1876/90, αναφορικά με το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τα ζητήματα μεσολάβησης της διαιτησίας για την επίλυση θεμάτων συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Εντάσσεται κι αυτή –ενδεχομένως και με πιο ήπιο τρόπο- σε όλη αυτή τη μεγάλη απορρύθμιση που γίνεται στα θέματα της εργασίας της εργασιακής ειρήνης και της αμοιβής.

Δεν πρόκειται έτσι να αποκτήσει ανταγωνιστικότητα η χώρα. Όλες οι ενδείξεις από παντού δείχνουν ότι στην πίττα δεν υπάρχει ούτε ένα 20% αύξηση της ανταγωνιστικότητας με τη μείωση και την εξαθλίωση των εργαζομένων στις επιχειρήσεις και στη βιομηχανία.

Αλλού πρέπει να ψάξετε, όπως σας είπα, τα θέματα για να τονώσουμε όλα αυτά και όχι να φέρνετε μια τροπολογία, η οποία δεν συμμορφώνεται ούτε με το πνεύμα της απόφασης του Συμβουλίου Επικρατείας στα ζητήματα διαιτησίας.

Τίθενται νέα διαδικαστικά εμπόδια στη λειτουργία του θεσμού της διαιτησίας, που δεν μπορεί να επιτελέσει το σκοπό για τον οποίον θεσπίστηκε. Υπάρχει πρόβλημα με την αναδρομικότητα και την εκτελεστικότητα της απόφασης της ιδιοκτησίας, κ.ο.κ..

Εμείς θεωρούμε ότι αυτό το οποίο λέει η ΓΣΕΕ και το οποίο αναφέρει και αναλυτικά στην εισήγησή της που μας έχει στείλει, σχετικά με την τροπολογία για τον ΟΜΕΔ και όλα τα ζητήματα τα διαδικαστικά της μεσολάβησης και διαιτησίας των συλλογικών διαφορών εργασίας -έχει πάρα πολύ δίκιο-, στηρίζονται στην απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και γι’ αυτό εμείς δεν θα τη ψηφίσουμε. Κανονικά έπρεπε να αποσυρθεί αυτή η τροπολογία.

Πάμε τώρα στη νέα τροπολογία για τον αναβαλλόμενο φόρο. Όταν ήρθε αυτή η τροπολογία ήταν απόγευμα και την άλλη μέρα την συζητούσαμε στην Ολομέλεια. Σας είπαμε ότι ένα τόσο σοβαρό θέμα το φέρατε την τελευταία στιγμή που είχατε υποχρέωση και απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι άλλες χώρες, η Ιταλία, η Γαλλία, η Πορτογαλία κλπ., που είχαν παρόμοια προβλήματα προσαρμογής –όχι η Ιταλία, οι άλλες χώρες- το τακτοποίησαν αυτό το θέμα πιο νωρίς. Εσείς το φέρνετε τελευταία στιγμή με μια τροπολογία.

Σας είπαμε ότι είναι πάρα πολύ σοβαρό το θέμα και ότι δεν είναι δυνατόν να έρχεται τόσο πρόχειρα και να μη γίνεται συζήτηση. Και βέβαια, αυτό το οποίο είπαμε εμείς είναι ότι εδώ με αυτήν την τροπολογία δεν διασφαλίζονται τα συμφέροντα του Δημοσίου. Και λίγο-πολύ η Ευρωπαϊκή Ένωση μεταξύ των άλλων σας λέει κι αυτό. Σας ζητάει μια διαδικασία πιο σαφή γι’ αυτή τη διασφάλιση είτε των τραπεζών είτε του Δημοσίου.

Έρχεστε, λοιπόν, με μια τροπολογία -που φέρνετε πάλι αργά χθες, πολύ λιγότερο χρόνο μας δώσατε- με την οποία το Δημόσιο δίνει στην Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών και στην ΕΚΤ τα εχέγγυα που ζήτησαν, προκειμένου να νομιμοποιηθεί η χορήγηση του αναβαλλόμενου φόρου στις προβλέψεις που θα μειώσουν ισόποσα τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών που θα προκύψουν από τις ανακοινώσεις των stresstests στις 26 Οκτωβρίου κλπ.

Κύριοι συνάδελφοι, κύριοι Υπουργοί, νομοθετούμε με τροπολογίες σε άσχετα νομοσχέδια την τελευταία στιγμή απέναντι στις υποχρεώσεις για ένα τόσο σοβαρό θέμα με τα stresstests μπροστά μας με όλη αυτή την επώδυνη διαδικασία για το τραπεζικό μας σύστημα. Κι από την άλλη πλευρά, νομοθετούμε λάθος. Γενικά και με τη μία και με την άλλη, δεν μας διασφαλίζετε ότι πράγματι διασφαλίζονται τα συμφέροντα του Δημοσίου, έστω κι αν προβλέπεται εδώ το Δημόσιο να καλύπτεται ισόποσα με έντοκα γραμμάτια κ.ο.κ.

Πώς προβλέπετε να διαχειριστούμε όλα αυτά τα σοβαρά θέματα; Δεν είναι επιπολαιότητες και προχειρότητες όλα αυτά που συμβαίνουν; Πέρα δηλαδή από την ουσία, εμείς διαφωνούμε, γιατί δεν θεωρούμε ότι εδώ κατοχυρώνονται τα δικαιώματα του Δημοσίου και ότι αυτή η ανακεφαλαιοποίηση, παρ’ όλο που την πληρώνουν οι Έλληνες πολίτες, είναι συνεχώς υπέρ των τραπεζών, οι οποίες από την άλλη πλευρά μακάρι να αισθάνονταν τόσο καλά που να ενίσχυαν αυτή τη ρευστότητα της πραγματικής οικονομίας.

Αλλά, από την άλλη πλευρά, εσείς πιστεύετε ότι αυτά πρέπει να γίνουν. Είναι υποχρεώσεις μας και απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση και απέναντι στο όλο πρόγραμμα προσαρμογής. Με αυτόν τον τρόπο πώς θέλετε να σας θεωρήσουν αξιόπιστους; Δεν γίνεται. Δεν μπορεί να γίνει αυτό.

Ας μην αναφερθώ τώρα στην τροπολογία για το ξύδι, έντεκα και είκοσι. Ο λαός λέει «τρεις το λάδι, τρεις το ξύδι κλπ».

Ευχαριστώ.