Home Οικονομία & Ανάπτυξη (τομέας ευθύνης) Πρωτοβουλίες Τροπολογία στο Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις στη φορολογία εισοδήματος και λοιπές διατάξεις» με την οποία προβλέπεται η κλιμάκωση του συντελεστή παρακράτησης για τα εισοδήματα από τόκους καταθέσεων, από πράξεις REPOS κ.λπ.

Τροπολογία στο Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις στη φορολογία εισοδήματος και λοιπές διατάξεις» με την οποία προβλέπεται η κλιμάκωση του συντελεστή παρακράτησης για τα εισοδήματα από τόκους καταθέσεων, από πράξεις REPOS κ.λπ.

E-mail Εκτύπωση PDF

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ,ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»

Άρθρο 2, Παράγραφος 1

Αιτιολογική Έκθεση

Με την παράγραφο 1 του άρθρου 2 αυξάνεται ο συντελεστής παρακράτησης για τα εισοδήματα από τόκους καταθέσεων, από πράξεις REPOS κ.λ.π  από 10% σε 15%. Ο συντελεστής αυτός είναι ιδιαίτερα χαμηλός, από τους χαμηλότερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πιο συγκεκριμένα στη Βρετανία ξεκινάει από 10% και καταλήγει στο 50% (μ.ο. = 35%), στη Γερμανία κινείται στο 25% (όταν οι τόκοι δεν φορολογούνται βάσει της κλίμακας),ενώ στην Ελβετία και στην Αυστρία είναι 40%.

Η αυτοτελής φορολόγηση με συντελεστή του 10% που ίσχυε μέχρι σήμερα ανεξαρτήτως του ύψους των εισοδημάτων από τόκους αποτελεί ένα ιδιαίτερο προνόμιο το οποίο είχε εκχωρηθεί προς εκείνους που έχουν υψηλές καταθέσεις. Δεν αποτελεί οικονομικό κίνητρο αλλά έκφανση της προνομιακής φορολογικής αντιμετώπισης των πλουσιότερων στρωμάτων της ελληνικής κοινωνίας.

Η προτεινόμενη τροποποίηση προβλέπει κλιμάκωση του συντελεστή φορολόγησης ως εξής:

Ποσό καταθέσεων

Συντελεστής φορολόγησης

Έως 5.000 €

Αφορολόγητο

5.001 - 50.000 €

15%

> 50.000 €

17,5%

Οι παραπάνω συντελεστές φορολόγησης  εξακολουθούν να παραμένουν από τους χαμηλότερους στην ΕΕ.

Για να γίνει αυτό καλύτερα κατανοητό ακολουθεί σχετικός πίνακας, στον οποίο φαίνεται ότι η φορολογική επιβάρυνση αποκτά κάποια σημασία όταν το ύψος της προθεσμιακής κατάθεσης υπερβαίνει τα €100.000.

ΠΙΝΑΚΑΣ 3

Ύψος κατάθεσης

Επιτόκιο προθεσμιακής κατάθεσης 12 μηνών

Τόκος

Φόρος

Διαφορά

10%

15%

17,5%

Από 10% σε 17,5%

Από 15% σε 17,5%

10.000

4,2%

420

42

63

74

32

11

20.000

4,2%

840

84

126

147

63

21

30.000

4,2%

1.260

126

189

221

95

32

50.000

4,2%

2.100

210

315

368

158

53

100.000

4,2%

4.200

420

630

735

315

105

150.000

4,2%

6.300

630

945

1.103

473

158

200.000

4,2%

8.400

840

1.260

1.470

630

210

Η αναγκαία ενδυνάμωση των καταθέσεων του εγχώριου τραπεζικού συστήματος (σε πρώτη φάση) δεν θα προέλθει από την επιστροφή των καταθέσεων των ατομικών αποταμιευτών, αλλά από την επιστροφή των καταθέσεων των Νομικών Προσώπων. Είναι γνωστό από πρόσφατα δημοσιεύματα ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις εμβάζουν σε καθημερινή βάση τα έσοδά τους σε τράπεζες της Αγγλίας παρά το γεγονός ότι εκεί αντιμετωπίζουν πολύ υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές. Η αιτία είναι προφανώς η δραχμοφοβία. Η επιστροφή των καταθέσεων σχετίζεται περισσότερο με αυτή παρά με το φορολογικό συντελεστή επί των τόκων.

Εκτιμάται ότι με την τροποποίηση αυτή, δηλαδή την αύξηση της φορολόγησης επί των τόκων των καταθέσεων, θα προκύψουν επιπλέον έσοδα 135 εκ. € που μπορούν να καλύψουν δαπάνες για άλλες τροποποιήσεις - βελτιώσεις του νομοσχεδίου.

Για τους λόγους αυτούς προτείνεται η τροποποίηση του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 2 ως εξής:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

1. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 12 του Κ.Φ.Ε. αντικαθίσταται ως εξής:

«Ο φόρος υπολογίζεται στο ποσό των τόκων που προκύπτουν σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα:

Ποσό καταθέσεων

Συντελεστής φορολόγησης

Έως 5.000 €

Αφορολόγητο

5.001 - 50.000 €

15%

> 50.000 €

17,5%

 

Οι προτείνοντες βουλευτές:

Ασημίνα Ξηροτύρη – Αικατερινάρη

Νίκος Τσούκαλης

Δημήτρης Αανγνωστάκης