Home Ομιλίες - 'Αρθρα H ανάγκη για την μεγέθυνση και την αλλαγή της προέλευσης των εσόδων με καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και αύξηση της συμβολής των οικονομικά ισχυρών είναι αδήριτη

H ανάγκη για την μεγέθυνση και την αλλαγή της προέλευσης των εσόδων με καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και αύξηση της συμβολής των οικονομικά ισχυρών είναι αδήριτη

E-mail Εκτύπωση PDF

Τόνισε η Ασημίνα Ξηροτύρη κατά την εισήγησή της στην Ολομέλεια στη συζήτηση της Επίκαιρης Επερώτησης της Δημοκρατικής Αριστεράς σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των φοροελεγκτικών μηχανισμών και την πάταξη της φοροδιαφυγής. Επισήμανε ότι μετά από την ψήφιση του Προϋπολογισμού και του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, ήρθε η ώρα για αποφασιστικές ενέργειες στον τομέα της πάταξης της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου/παραεμπορίου, η οποία θα έχει άμεσα και απτά αποτελέσματα, με στόχο την σταδιακή ελάφρυνση της συντριπτικής πλειοψηφίας της κοινωνίας από τα δυσβάστακτα οικονομικά βάρη αλλά και την υλοποίηση επιτέλους όλων των διαχρονικών εξαγγελιών. Ως γενική εισήγητρια της ΔΗΜ.ΑΡ, ανέπτυξε τις τέσσερις βασικές ενότητες της Επερώτησης: το πλαίσιο της Φοροδιαφυγής, τις θεσμικές αδυναμίες του συστήματος, το Λαθρεμπόριο καυσίμων, τσιγάρων και ποτών και την ανάγκη ανασυγκρότησης και ενίσχυσης των φοροελεγκτικών μηχανισμών. Το πλήρες κείμενο της εισήγησής της έχει ως εξής:

Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Σήμερα, μέσα στη δίνη μιας πολύπλευρης πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που πλήττει τη χώρα μας, η ανάγκη για την μεγέθυνση και την αλλαγή της  προέλευσης των εσόδων με καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και αύξηση της συμβολής των οικονομικά ισχυρών είναι αδήριτη.

Τα έσοδα του κράτους κατά κύριο λόγο προέρχονται από τη φορολογία. Η  μείωση του δημόσιου χρέους, η αύξηση των κοινωνικών παροχών και ο περιορισμός των ελλειμμάτων στηρίζονται στην περιστολή της φοροδιαφυγής, γι' αυτό πρέπει να ληφθούν αποτελεσματικά μέτρα, για να ανατραπεί η κατάσταση του διαρκούς δανεισμού και των αυξανόμενων ελλειμμάτων.

Μια εβδομάδα μετά από την ψήφιση του Προϋπολογισμού και του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, έρχεται η ώρα για αποφασιστικές ενέργειες στον τομέα της Πάταξης της Φοροδιαφυγής, για την οποία –όπως είχαμε τοποθετηθεί ως ΔΗΜΑΡ και στις δύο συζητήσεις- είμαστε σίγουροι ότι η πάταξή της θα έχει άμεσα και απτά αποτελέσματα με στόχο την σταδιακή ελάφρυνση της συντριπτικής πλειοψηφίας της κοινωνίας  από τα δυσβάστακτα οικονομικά βάρη αλλά και την υλοποίηση επιτέλους όλων των διαχρονικών εξαγγελιών ώστε να παταχτεί η μάστιγα της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου/παραεμπορίου.

Eίχαμε τονίσει ότι η στρατηγική της εξόδου της χώρας από την κρίση αφορά και τον τομέα εσόδων από την φοροδιαφυγή ως ισοδύναμα μέτρα έναντι των ήδη ψηφισθέντων. Σε αυτό στηρίζεται η σημαντική και βαθιά κοινωνική πρόταση της ΔΗΜΑΡ για τη ρήτρα δημοσιονομικού ισοδύναμου στα μέτρα των 11,5 δις. Που σημαίνει ότι:

Για ένα τμήμα από το συνολικό πακέτο μέτρων θα υπάρχει η δυνατότητα μη εφαρμογής, εφόσον πετύχουμε ισοδύναμη δημοσιονομική απόδοση από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας και την εξυγίανση των δαπανών λειτουργίας /προμηθειών. Αν, δηλαδή, για το 2013, 2014 κ.λ.π., απολογιστικά προκύπτει πλεονάζον έσοδο από τα προβλεπόμενα, αυτομάτως θα γίνεται ισοδύναμη αφαίρεση για το επόμενο έτος από το συνολικό πακέτο.

Η ρήτρα ισοδυνάμων που έχουμε προτείνει περνά πλέον και μέσα από την αποφασιστικότητα της πολιτείας να οργανώσει σε όλα τα επίπεδα τη δράση της για την πάταξη της φοροδιαφυγής.

H πάταξη της φοροδιαφυγής είναι πλέον θέμα τιμής και αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος και προφανώς ηθικής τάξης έναντι των πολιτών που υποφέρουν και είναι δείγμα αποφασιστικότητας προς τους εταίρους που δυσπιστούν και δυσανασχετούν για την όλη κατάσταση.

Είναι όμως πανθομολογούμενο πως το φορολογικό σύστημα της χώρας είναι ανεπαρκές, άδικο, συνεχώς μεταβαλλόμενο. Χαρακτηρίζεται από άνιση και άδικη κατανομή των φορολογικών βαρών  των οικονομικά αδυνάτων προς όφελος αυτών που αποκτούν μεγάλα εισοδήματα και διαθέτουν πλούτο, την απώλεια εσόδων μέσω φοροαπαλλαγών για τους μη έχοντες ανάγκη, τη   νομιμοποίηση και διευκόλυνση από το Δημόσιο «του πλυσίματος» φοροδιαφευγόντων εισοδημάτων στην Ελλάδα,  και τη μη συστηματική εφαρμογή του «πόθεν έσχες» των φορολογουμένων πολιτών και ιδιαίτερα αυτών που δηλώνουν μεγάλα εισοδήματα. Την  άνθηση της φοροαποφυγής, μέσω υπερ/υποκοστολογήσεων – τιμολογήσεων (ιδίως των ενδοομιλικών, των ενδοκοινοτικών και των τριγωνικών συναλλαγών, την  ιδιοποίηση μεγάλου μέρους των φορολογικών εσόδων από παράνομες συναλλαγές φορολογουμένων και οργάνων των φοροελεγκτικών μηχανισμών του κράτους.Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει  μεγάλη ανάπτυξη της φοροδιαφυγής, της εισφοροδιαφυγής και της παραοικονομίας που ανέρχεται, σύμφωνα με υπολογισμούς κρατικών υπηρεσιών, Διεθνών Οργανισμών και ανεξάρτητων μελετητών, σε ποσοστό 30-35% του Α.Ε.Π και  να μην εισπράττονται βεβαιωμένοι  φόροι, πρόστιμα κ.λ.π. που υπερβαίνουν τα 30 δις ευρώ από το 1960 μέχρι σήμερα.

Η αναποτελεσματικότητα δηλαδή του κράτους για τη συγκέντρωση φόρων από όσους «κατέχουν» αλλά δεν συμβάλουν στο βαθμό που τους αναλογεί, δεν είναι σημερινό φαινόμενο.

Σήμερα όμως είναι περισσότερο από αναγκαίο, είναι επιτακτικό, να γίνουν πράξη σωρευτικά όσα δεν έγιναν εδώ και δεκαετίες. Η μακρά πολιτική ασυλία της φοροδιαφυγής, της διαφθοράς και της παραοικονομίας άλλωστε, πέρα από την υπονόμευση του κοινωνικού κράτους και την αναπαραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων, έχει οδηγήσει τους πολίτες να απολέσουν κάθε έννοια εμπιστοσύνης στο πολιτικό σύστημα. Η λύση του προβλήματος της φοροδιαφυγής είναι ζήτημα ηθικής τάξης και κοινωνικής δικαιοσύνης και δεν επιδέχεται ούτε μια ημέρα αναβολής.

 Άλλωστε και ένα μεγάλο μέρος της Προγραμματικής Συμφωνίας των τριών κομμάτων αναφέρεται στην ανάγκη για τη ριζική αλλαγή αυτής της παθογόνου κατάστασης.

Γι αυτό και η ανάγκη για την αναδιοργάνωση των φοροελεγκτικών μηχανισμών προκειμένου να παταχθεί η μάστιγα της φοροδιαφυγής είναι άμεση και αποτελεί το κύριο μέρος της Επερώτησής μας.

Με όλα τα παραπάνω συνδέονται οι βασικές αλλαγές και προϋποθέσεις που πρέπει να προωθηθούν  για να αποδώσει το σύστημα, όπως: 

- Η  βελτίωση και η μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος στην κατεύθυνση της αναλογικής και καθολικής συμβολής των πολιτών στα φορολογικά βάρη με δίκαιη και προοδευτική φορολόγησης των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων, με τη θέσπιση περιουσιολογίου και πόθεν έσχες, με διεύρυνση της φορολογικής βάσης και ταυτόχρονα με τη σταδιακή μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών και προφανώς με την πάταξη της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας.

- Η εκλογίκευση του φορολογικού συστήματος, με την αποκατάσταση της σταθερότητας και την απλούστευση της φορολογικής νομοθεσίας, τη διαμόρφωση των απαραίτητων  νομοθετικών προϋποθέσεων για την παρακολούθηση, τον έλεγχο και τη σύλληψη της φορολογητέας ύλης αλλά και την είσπραξη των καταλογισθέντων ποσών.

- Η αύξηση των δημοσίων εσόδων, με τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, την ουσιαστική φορολόγηση του μεγάλου κεφαλαίου και του πλούτου, την εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων και τη λειτουργική ανασυγκρότηση, τον εκσυγχρονισμό, την ενίσχυση των φορολογικών υπηρεσιών και των ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους και ειδικότερα την ολοκληρωμένη και συστηματική υιοθέτηση και εφαρμογή των ηλεκτρονικών συστημάτων παρακολούθησης και καταγραφής, που εφαρμόσθηκαν σε πολλές χώρες και έχουν αποδώσει.

Η  πάταξη της φοροδιαφυγής, της παραοικονομίας και του παραεμπορίου, και με τη λήψη μέτρων που θα καθιστούν τη φοροδιαφυγή ασύμφορη για τους φοροφυγάδες (δήμευση περιουσιακών στοιχείων, αυστηρές ποινικές κυρώσεις, κ.λ.π.). Η επίδειξη έμπρακτης  πολιτικής βούλησης για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς.


Η Επίκαιρη Επερώτησή μας διαρθρώνεται σε τέσσερις βασικές ενότητες:

Στο πλαίσιο της Φοροδιαφυγής (εντοπισμός εμβασμάτων, υπεράκτιες εταιρείες)

Στις θεσμικές αδυναμίες του συστήματος (επιτροπή του άθρου 70Α, αδυναμία είσπραξης φόρων και κυρίως του ΦΠΑ)

Στο Λαθρεμπόριο καυσίμων, τσιγάρων και ποτών και

Στην ανάγκη ανασυγκρότησης και ενίσχυσης των φοροελεγκτικών μηχανισμών.

 

Β. ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ

Β1. Η δυσκολία εντοπισμού των εμβασμάτων Ελλήνων καταθετών σε τράπεζες του εξωτερικού και της φορολόγησής τους, παρά την άρση του τραπεζικού απορρήτου, είναι χαρακτηριστική. Βεβαίως οι τράπεζες, που με τη διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης θα είναι στην ουσία υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, μέχρι σήμερα δεν παρέχουν άμεσα τα στοιχεία που απαιτούνται επικαλούμενες σειρά δικαιολογιών. Το εν λόγω πρόβλημα φαίνεται έντονα σε όλες τις ανέλεγκτες υποθέσεις που αφορούν τις περίφημες λίστες, όπου καταγράφονται τα ονόματα πολιτών που έχουν στείλει με εμβάσματα τις καταθέσεις τους σε τράπεζες του εξωτερικού και κυρίως της Ελβετίας. Είναι άγνωστος ο ακριβής αριθμός των προσώπων που έστειλαν χρήματα με εμβάσματα στο εξωτερικό.

Υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις λίστες που κάποια στιγμή κατέληξαν στο ΣΔΟΕ, αλλά μόνο μία από αυτές κατατέθηκε στην Βουλή. Μεγάλη ευθύνη για την κατάσταση αυτή φέρουν κυρίως οι επικεφαλείς του ΣΔΟΕ για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στις ενέργειες ελέγχου και κυρίως της  φορολόγησης  των εμβασμάτων εξωτερικού.

Σε επίκαιρες ερωτήσεις μου ζητούσα στοιχεία για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στις ενέργειες ελέγχου και κυρίως της φορολόγησης των εμβασμάτων εξωτερικού, αρχής γενομένης από την πρώτη επεξεργασία δεδομένων για το 2009 και το 2010 που αφορούσε άτομα που έχουν αποστείλει στο εξωτερικό ποσά υπερ-εκατονταπλάσια από το δηλωθέν φορολογικό τους εισόδημα. Ζητούσα επίσης να επεκταθεί η διαδικασία αυτή και στις άλλες καταθέσεις όπου τα ποσά υπερβαίνουν κατά πολύ τα δηλωθέντα εισοδήματα.

Μου απαντήσατε, κύριε Υπουργέ, στο τέλος Σεπτεμβρίου, ότι υπάρχουν αρκετά καλά συμπεράσματα από την επεξεργασία που έγινε στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ και το Σ.Δ.Ο.Ε. και ότι όντως διαπιστώθηκαν σημαντικές διαφορές μεταξύ δηλωθέντων και εμβασμάτων. Μάλιστα είπατε ότι, οι ελεγκτικές αρχές, μέσα σε αυτό το διάστημα έκαναν μια μεγάλη επεξεργασία, διότι τα στοιχεία, όπως αρχικά είχαν δοθεί δεν περιελάμβαναν σε βάθος επεξεργασία φορολογικών δηλώσεων. Μας διαβεβαιώσατε ότι ήδη γνωρίζετε τη φορολογική συμπεριφορά αυτών των ατόμων που έχουν αποστείλει εμβάσματα στο εξωτερικό και ότι πλέον είστε σε θέση να έχετε τον ολοκληρωμένο χάρτη για μια δεκαετία των δηλώσεών τους, έτσι ώστε να μπορέσετε πλέον με ασφάλεια να θέσετε την άποψη του δημοσίου, ότι εδώ υπάρχει πρόβλημα, και στο επόμενο χρονικό διάστημα να γίνουν συγκεκριμένα ελεγκτικά βήματα που περιγράφονται από τη νομοθεσία. Σε ερώτησή μου για το νομοθετικό πλαίσιο, απαντήσατε ότι είναι επαρκές και προβλέπει  την επιβολή ποινών, φόρων και προσαυξήσεων. Ενώ διατυπώσατε και πάλι την αδυναμία ενός χρονοδιαγράμματος  για τα τελικά αποτελέσματα λόγω των ελλείψεων και των αδυναμιών στην διάρθρωση του Σ.Δ.Ο.Ε. και των Δ.Ο.Υ.

Αντίστοιχες ερωτήσεις για τις γνωστές λίστες με ονόματα προσώπων μεταξύ αυτών πολιτικών, καλλιτεχνών κ.λ.π έγιναν και από άλλους συναδέλφους της Δημοκρατικής Αριστεράς και επειδή δεν έχουμε ακόμη αποτελέσματα ενώ θεωρούμε ότι θα έπρεπε να υπάρχουν, σας ρωτάμε:

Πόσες είναι τελικά οι λίστες που περιέχουν ονόματα προσώπων, μεταξύ αυτών και πολιτικών, καλλιτεχνών κλπ, που έχουν καταθέσει με τη μορφή εμβασμάτων χρήματα σε τράπεζες του εξωτερικού που δεν δικαιολογούνται από τα εισοδήματά τους στην Ελλάδα, ή απ’ όπου αλλού έχουν οικονομικές δραστηριότητες; Πώς προτίθενται να διαχειριστούν το θέμα ώστε να υπάρξει δημοσιονομικό όφελος και αίσθηση απόδοσης δικαιοσύνης στους πολίτες; Με ποιο χρονοδιάγραμμα θα γίνει η φορολόγηση των μη δικαιολογημένων εμβασμάτων ως αποκρυφθέντα εισοδήματα; Σε ποιες ενέργειες θα προβούν προκειμένου να παρέχονται άμεσα τα στοιχεία της κίνησης των τραπεζικών λογαριασμών και των εμβασμάτων εξωτερικού σε στη ΓΓΠΣ και το ΣΔΟΕ;

 

Β2. Στο ίδιο πλαίσιο, οι υπεράκτιες εταιρείες (offshore) διαφεύγουν του ουσιαστικού έλεγχου και λειτουργούν σε πολλές περιπτώσεις ως πλυντήριο ξεπλύματος μαύρου χρήματος, κάλυψη παράνομου πλουτισμού ή φοροδιαφυγής. Από το 2003 μέχρι πρότινος, οι υπεράκτιες εταιρείες βρίσκονταν στο απυρόβλητο των ελεγκτικών μηχανισμών, με αποτέλεσμα οι αρμόδιες αρχές να μην διαθέτουν πλήρη στοιχεία, όπως π.χ. τον ακριβή αριθμό τους, περιουσιακά στοιχεία, μισθωτές ή και αγοραστές, και βεβαίως πόσες από αυτές υπέβαλαν δηλώσεις και πλήρωσαν το ετήσιο τέλος ακινήτων ποσοστού 3% επί της αντικειμενικής αξίας από το 2003 έως 2009 και 15% από το 2010 έως και σήμερα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα δημοσιεύτηκε πρόσφατα στον ημερήσιο Τύπο, όπου αναφέρεται ότι για το τρέχον έτος 965 υπεράκτιες εταιρείες οι οποίες έχουν στην κατοχή τους υπερπολυτελή ακίνητα σε τουριστικές περιοχές, κατέβαλαν για φόρο ακίνητης περιουσίας μόλις 345.000 ευρώ.

Επίσης εντύπωση προκαλεί πως 184 εταιρείες offshore έχουν έδρα στο Κρανίδι Αργολίδας, και βέβαια λόγω αδυναμιών των εκεί υπηρεσιών δεν έχουν ελεγχθεί κι εάν δεν υπάρξει σχετική ρύθμιση θα τύχουν της παραγραφής των ανέλεγκτων φορολογικών υποθέσεων για να επιβεβαιωθεί έτσι ότι και η Αργολίδα είναι ένας φορολογικός παράδεισος.

Γι’ αυτές τις υποθέσεις όπως και για άλλες που θα αναφέρω στη συνέχεια, σωστά έχει τεθεί το θέμα της παράτασης της προθεσμίας στη  δυνατότητα παραγραφής στις 31.12.2012 των ανέλεγκτων φορολογικών υποθέσεων. Για το πρόβλημα αυτό, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, το Υπουργείο Οικονομικών προωθεί ρύθμιση παράτασης ενός έτους για την μη παραγραφή τους. Η ρύθμιση αυτή είναι επιτακτική ανάγκη να γίνει άμεσα ώστε να μην παραγραφούν ανέλεγκτες υποθέσεις πολλών εκατ. ευρώ και να χαθούν έσοδα από τη φορολογία.

Σας ρωτάμε γι’ αυτό ειδικά για τις υπεράκτιες εταιρείες που εδρεύουν ή έχουν ακίνητα στην Ελλάδα: Πόσα ακίνητα έχουν εντοπιστεί στην Ελλάδα, για πόσα από αυτά έχουν υποβληθεί ετήσιες δηλώσεις τέλους ακινήτων 3%, από το 2003 έως το 2009 και 15% από το 2010; Ποια είναι τα ποσά που έχουν καταβληθεί κατ’ έτος; Ποια είναι η εικόνα που έχουν για μισθωτές των ακινήτων καθώς επίσης και των φυσικών προσώπων, που απέκτησαν περιουσιακά στοιχεία μέσω υπεράκτιων εταιρειών;

 

Β3. Αντιστοίχως ανεπαρκείς είναι και οι έλεγχοι σε σκάφη αναψυχής. 

Στη συντριπτική πλειονότητά τους τα σκάφη αναψυχής δηλώνονται ως επαγγελματικά προκειμένου να επωφεληθούν από μειωμένους φορολογικούς συντελεστές και από τις φοροαπαλλαγές στο ναυτιλιακό πετρέλαιο, επιπλέον όμως καταγράφονται σκάφη ξένων υπηκόων που εμφανίζονται ως επαγγελματίες ναύλωσης πολυτελών σκαφών ή σκάφη με ξένη σημαία τα οποία είτε σχετίζονται με ξέπλυμα χρήματος είτε με off shore εταιρείες.

Οι βραδείς έλεγχοι αποδίδονται στην πλήρη αποδυνάμωση του αρμόδιου τμήματος του ΣΔΟΕ, όπου από 12 υπαλλήλους που είχαν αναλάβει τους σχετικούς ελέγχους έχουν απομείνει μόλις δύο. Υπολογίζεται ότι θα μπορούσαν να έχουν εισρεύσει στα κρατικά ταμεία μέχρι το τέλος του 2012 περισσότερα από 400 εκατ. ευρώ, εάν ολοκληρώνονταν εγκαίρως οι έλεγχοι στα περισσότερα από 4.000 σκάφη αναψυχής.

Και ερωτάμε:Θα ενισχυθούν οι έλεγχοι στα σκάφη αναψυχής και θα ενεργοποιηθούν τα δύο ακινητοποιημένα σκάφη του ΣΔΟΕ; Θα υπάρξει αναθεώρηση του ορισμού των «επαγγελματικών σκαφών» (π.χ. ελάχιστο μέγεθος) ώστε να περιορίζονται οι δυνατότητες καταγραφής των σκαφών αναψυχής ως τέτοια;

 

Γ. ΟΙ ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ

Γ1. Επιτροπή του άρθρου 70 Α

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι τα προβλήματα συνεχίζονται ακόμα και όταν έχουν ήδη γίνει έλεγχοι και έχουν καταλογιστεί πρόστιμα.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Επιτροπής του άρθρου 70Απου έχει αναλάβει την επιδίωξη συμβιβασμού μεταξύ φορολογουμένων και διοίκησης σε μεγάλες υποθέσεις άνω των 300.000 ευρώ. Με τα δεδομένα που ισχύουν τη στιγμή αυτή, η Επιτροπή του άρθρου 70Α συνεδριάζει 4 φορές το μήνα και στην καλύτερη περίπτωση εξετάζει 5 έως 6 υποθέσεις ανά συνεδρίαση, τη στιγμή που οι σχετικές υποθέσεις ξεπερνούν τις 1.400. Είναι προφανές ότι ο αριθμός των εκκρεμών υποθέσεων συσσωρεύεται και το κράτος δε μπορεί να συγκεντρώσει τα αναγκαία έσοδα. Δεδομένου ότι από τη ρύθμιση δεν τίθεται προθεσμία για την εκδίκαση της υπόθεσης, δηλαδή το κράτος δεν αναλαμβάνει την ευθύνη της έγκαιρης αυτής διεκπεραίωσης και κυρίως ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί αυτή η Επιτροπή (4 συνεδριάσεις ανά μήνα, μία μόνο  επιτροπή στο λεκανοπέδιο), οι υποθέσεις αυτές «σέρνονται» στο διηνεκές, οι υπόχρεοι δεν πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους σε όλο αυτό το μακρύ  διάστημα  και το κράτος στερείται σημαντικών εσόδων.

Σας ρωτούμε λοιπόν: Πώς θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες εκδίκασης και θα βελτιώσετε τη λειτουργία της επιτροπής του άρθρου 70Α; Θα θέσετε δεσμευτικές προθεσμίες και ειδικότερα θα συστήσετε αντίστοιχες επιτροπές σε κάθε περιφέρεια της χώρας και θα αυξήσετε τον αριθμό των συνεδριάσεων τους; Σε τι ποσό υπολογίζονται τα ανείσπρακτα πρόστιμα που εκκρεμούν στην Επιτροπή του άρθρου 70Α  και ποιο είναι το δικό σας χρονοδιάγραμμα για την είσπραξη αυτών των προστίμων;

 

Γ2. Αδυναμία Είσπραξης φόρων Φ.Π.Α.

Πέρα από τη μεγάλη αδυναμία του κράτους, που διαπερνά την επερώτηση μας, να εισπράξει τους άμεσους φόρους (προβαίνοντας μεταξύ των άλλων επανειλημμένως στη διαδικασία της περαίωσης για να έχει έσοδα), μεγάλη είναι η αδυναμία του κράτους να εισπράξει τους  έμμεσους  φόρους και κυρίως  το ΦΠΑ.

Με την ερώτησή μας θέτουμε αυτή τη μεγάλη διαφυγή εσόδων που καταλαμβάνει η υπεξαίρεση χρημάτων του Δημοσίου από ΦΠΑ, δεδομένου ότι όσοι δεν τον καταβάλλουν ιδιοποιούνται χρήματα του Δημοσίου που τους έχουν καταθέσει τρίτοι. Είναι καιρός να εφαρμοστεί και στη Ελλάδα η χρήση της φοροκάρτας και των αποδείξεων συναλλαγών και ο ΦΠΑ να καταβάλλεται άμεσα μέσω ειδικού λογαριασμού . Η συλλογή του ΦΠΑ δεν είναι υποχρέωση του επιχειρηματία αλλά του κράτους. Υπάρχουν στοιχεία που πρέπει να αξιοποιηθούν για τον τρόπο με τον οποίο άλλα κράτη όπως και οι ΗΠΑ χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, π.χ. πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες, σε συνδυασμό με τον άμεσο και ταυτόχρονα με την αγοραπωλησία ή τη συναλλαγή διαχωρισμό του ΦΠΑ σε ξεχωριστό λογαριασμό για να επιτύχουν έτσι την αύξηση των εσόδων.

Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, από την έναρξη χρήσης της κάρτας αποδείξεων μέχρι τις 13/11/2012 έχουν ενεργοποιηθεί 60.045 κάρτες αποδείξεων και έχουν πραγματοποιηθεί 380.278 συναλλαγές αξίας 16.440.476 ευρώ. Με βάση αυτά τα στοιχεία και με δεδομένο ότι η χρήση της κάρτας αποδείξεων δεν είναι υποχρεωτική, αυτή η απόδοση δεν κρίνεται ικανοποιητική. Είναι ανάγκη λοιπόν το θέμα της άμεσης δυνατότητας του Δημοσίου να εισπράξει ποσοστό των παρακρατηθέντων φόρων (ΦΠΑ) να το δούμε μέσα από μία νομοθετική ρύθμιση (μία σχετική είχε καταθέσει και το ΠΑΣΟΚ) που θα εισάγει και στην Ελλάδα το μέτρο της φοροκάρτας και των αποδείξεων συναλλαγών σε συνδυασμό με την ύπαρξη χωριστού λογαριασμού και που θα δίνει κίνητρα για την εφαρμογή του και στους καταναλωτές και στους επιχειρηματίες.

Ως προς αυτό εμείς σας ερωτάμε: Το Υπουργείο έχει επεξεργαστεί αυτά τα συστήματα; Κι αν ναι, υπάρχει πρόβλεψη να υπάρξει ειδική ρύθμιση στη Ελλάδα και πότε;

 

Δ. Λαθρεμπόριο καυσίμων ποτών και τσιγάρων

Δ1. Το λαθρεμπόριο καυσίμων είναι μια ανοιχτή πληγή εδώ και χρόνια, που έχει άμεση συνέπεια στο εισόδημα των πολιτών. Εκτιμάται ότι αν το λαθρεμπόριο είχε καταπολεμηθεί η τιμή της βενζίνης πιθανόν να ήταν 30 έως 50 λεπτά χαμηλότερη! 

Οι έλεγχοι πρέπει να ξεκινήσουν από την πηγή, δηλαδή τα μεγάλα διυλιστήρια της χώρας και τους μεγάλους χονδρέμπορους, ενώ μεγάλο πρόβλημα φοροδιαφυγής εντοπίζεται και στις εικονικές εξαγωγές στο διασυνοριακό λαθρεμπόριο. Είναι επιτακτική η ηλεκτρονική διασύνδεση σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Υπενθυμίζουμε ότι ήδη υπάρχει σχετικός νόμος (άρθρο 320 του ν. 4072/2012) για την εφαρμογή μιας σειράς μέτρων όπως: τοποθέτηση GPS σε βυτιοφόρα, μοριακοί ιχνηθέτες διαδρομής, εγκατάσταση συστήματος εισροών-εκροών συνδεδεμένου με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, άδειες εμπορίας. Σειρά αναγκαίων ΚΥΑ ωστόσο για την ενεργοποίησή του δεν έχουν υπογραφεί ακόμα καθώς δεν συγκροτείται η αρμόδια επιτροπή. Εμείς έχουμε καταθέσει την ανησυχία μας αλλά και τεχνικές προτάσεις - λύσεις μέσω επίκαιρων και γραπτών ερωτήσεων, ώστε οι ΚΥΑ να εφαρμοστούν άμεσα λαμβάνοντας υπόψιν τόσο την εμπειρία από χώρες μέλη της ΕΕ (Αυστρία – Γερμανία - Πολωνία) και από χώρες μη  μέλη της ΕΕ (Σερβία - Ελβετία), όσο και από οδηγίες της ΕΕ για την υποχρεωτική πλέον εφαρμογή του συστήματος.

Σε απάντηση των ερωτήσεων μου σχετικά με τις εκρηκτικές διαστάσεις του λαθρεμπορίου καυσίμων και την εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας (υπογραφή ΚΥΑ) καθώς και κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών επί των Σχεδίου Νόμου για τις αποκρατικοποιήσεις, ο Υφυπουργός απάντησε ότι προϋπόθεση για την εφαρμογή της νομοθεσίας αποτελεί η επίλυση τεχνικών προβλημάτων στην εγκατάσταση των διαφόρων συστημάτων για τα οποία συστάθηκε Επιτροπή, το πόρισμα της οποίας προωθήθηκε στις αρμόδιες υπηρεσίες για να πάρει τη μορφή ΚΥΑ, χωρίς ωστόσο να έχει μέχρι σήμερα εκδοθεί.

Και σε αυτήν την περίπτωση, τα έσοδα από την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων (1 δις ευρώ ετησίως) μπορούν να αξιοποιηθούν για την ανακούφιση των νοικοκυριών από την επιβάρυνση της εξίσωσης του πετρελαίου θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης καθώς και για  άλλες κοινωνικές ανάγκες, ώστε να αποκτήσουν τα έσοδα αυτά την ανάλογη αξία για τους πολίτες, ιδιαίτερα στο πλαίσιο ισοδύναμων μέτρων.

Παραμένει λοιπόν ζητούμενο ένα ακριβές χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της νομοθεσίας,  με   άμεσες προτεραιότητες την  ηλεκτρονική διασύνδεση σε όλες τις φορολογικές αποθήκες με ευθύνη όλων των συμμετεχόντων στην εφοδιαστική αλυσίδα (πρατήρια - εταιρείες διύλισης), σε συνδυασμό με την υποχρεωτική χρήση GPS στα βυτιοφόρα,  την ιχνηθέτηση της διανομής και ροών σε όλα τα στάδια, την πλήρη απαγόρευση κυκλοφορίας και διανομής «λευκών βυτιοφόρων», αλλά και την άμεση σύνδεση αντλιών πρατηρίων με φορολογικό μηχανισμό; Βασική προϋπόθεση, μετά τη λήξη  του έργου  για το οποίο συστάθηκε η  επιτροπή και την  προώθηση του   πορίσματός   της  στις αρμόδιες υπηρεσίες, να  εκδοθούν για να εφαρμοστούν οι σχετικές ΚΥΑ που προβλέπονται στο άρθρο 320 του ν. 4072/2012;

Δ2. Σημαντικό όσον αφορά το ίδιο θέμα είναι το λαθρεμπόριο ποτών και των τσιγάρων από το οποίο υπολογίζεται ότι το ελληνικό κράτος χάνει συνολικά 200 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Να σημειωθεί ότι για την περίπτωση των ποτών, για το οποίο τίθεται, πέρα από το οικονομικό και θέμα δημόσιας υγείας, οι διασυνοριακοί έλεγχοι είναι μηδενικοί. 

 

E. Ανασυγκρότηση των φοροελεγκτικών μηχανισμών

Όλοι έχουμε διαπιστώσουμε την ανάγκη ανασυγκρότησης και ενίσχυσης  των φοροελεγκτικών μηχανισμών και σ’ αυτή τη προσπάθεια έχει τεθεί επανειλημμένα το θέμα της ενίσχυσης και αναδιάρθρωσης του ΣΔΟΕ, της περαιτέρω αξιοποίησης της Γεν. Γραμμ. Πληροφοριακών Συστημάτων και της λειτουργικής της διασύνδεσης με το ΣΔΟΕ, του εκσυγχρονισμού των τελωνείων, την ολοκληρωμένη εισαγωγή και συστηματική χρήση των ηλεκτρονικών συστημάτων πάταξης της φοροδιαφυγής , όπως το TAXIS, ELENXIS κ.λ.π., όπως και στις θεσμικές αλλαγές για την αυτόματη άρση του φορολογικού, τραπεζικού και οποιουδήποτε άλλου απορρήτου, την άμεση δήμευση αδικαιολόγητων περιουσιακών στοιχείων κ.λπ.

Πολύ πρόσφατα με το Ν.4093/2012  προβλέπεται η σύσταση θέσης Γενικού Γραμματέα Εσόδων, η οποία εμπεριέχει αρμοδιότητες που αφορούν στην οργάνωση και στην εύρυθμη λειτουργία των φοροελεγκτικών υπηρεσιών, γεγονός που κρίναμε κατ’ αρχήν θετικό. Απαντά εν μέρει σε σχετικό ερώτημά μας, αρκεί στον  κρίσιμο τομέα των φοροελεγκτικών μηχανισμών και του τρόπου λειτουργίας τους, που κατά τη δική μας θέση θα έπρεπε να αποτελεί μια ανεξάρτητη, αυτοτελή Ειδική Γραμματεία,  να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή και προτεραιότητα και σχετική αυτονομία.

Θετική είναι επίσης, η πρόσφατη ρύθμιση για την συστηματική ανά τρίμηνο αξιολόγηση των διευθυντών και προϊσταμένων που μετέχουν στους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς, αρκεί το όλο σύστημα να διέπεται από διαφάνεια και αξιοκρατία.

 

E1. Τελωνεία  Ειδικότερα στην ερώτησή μας αναφερόμαστε στα τελωνεία. Η πάταξη του λαθρεμπορίου συνδέεται άμεσα με την εξαιρετικά ελλιπή και απαρχαιωμένη μέθοδο ελέγχου των εισαγωγών και των εξαγωγών στα τελωνεία της χώρας, με αποτέλεσμα την απώλεια αρκετών δισ. ευρώ ετησίως (υπολογίζονται 6-12 δισ. ευρώ). Τα τελωνεία παραμένουν εδώ και χρόνια υποστελεχωμένα και χωρίς τεχνικά μέσα. Η προϋπόθεση φυσικής παρουσίας του τελωνειακού που έχει την απόλυτη ευθύνη για τον έλεγχο διαμορφώνει εστίες διαφθοράς, ενώ τα ελεγκτικά κενά που υπάρχουν και λόγω έλλειψης των απαραίτητων τεχνολογικών συστημάτων γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από διεθνή και εγχώρια δίκτυα διακίνησης προϊόντων παρεμπορίου ή λαθρεμπορίου. Η διεθνής πρακτική που εφαρμόζεται εδώ και χρόνια προϋποθέτει τη χρήση μαγνητικών αψίδων στα λιμάνια που συνιστούν σημαντικά κέντρα παράνομης διακίνησης καθώς και στις συνοριακές οδικές πύλες που είναι υποδοχείς κοντέινερς. 

Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων έχει υλοποιήσει και λειτουργεί παραγωγικά το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Τελωνείων, γνωστό ως ICIS (IntegratedCustomsInformationSystem). Το ICIS καλύπτει όλες τις δραστηριότητες της Τελωνειακής Υπηρεσίας και είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα πληροφορικής του Υπουργείου Οικονομικών. Χαρακτηρίζεται από εξωστρέφεια έχοντας διεπαφές με άλλα συστήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμβάλλοντας στην ανάγκη εκσυγχρονισμού των Υπηρεσιών, απλοποίησης των διαδικασιών και βελτίωσης των μεθόδων, προκειμένου να διευκολυνθεί και να προστατευθεί η οικονομική δραστηριότητα της χώρας. 

Τα ερωτήματά μας συνοψίζονται στο αν :

Έχει μελετηθεί η διεθνής εμπειρία χρήσης, έχει υπολογιστεί το κόστος αγοράς και εγκατάστασης, καθώς και το όφελος ενεργοποίησης μαγνητικών πυλών στα τελωνεία και τα λιμάνια της χώρας για το ελληνικό δημόσιο; Προτίθενται να ενισχύσουν άμεσα και με ποιο χρονοδιάγραμμα όλα τα τελωνεία και τα λιμάνια της χώρας με μαγνητικές πύλες για τον έλεγχο των διερχόμενων κοντέινερς; Θα ενισχυθούν οι υπηρεσίες με μηχανήματα μαγνητικών ροών για τον έλεγχο των λαθραίων τσιγάρων και ποτών; Και όσον αφορά το λαθραίο αλκοόλ που έχει και άμεσες συνέπειες στην υγεία των πολιτών , θα ενισχυθούν οι υπηρεσίες με το αντίστοιχο μηχάνημα για τον έλεγχο της ποιότητάς του;

 

Ε2. ΣΔΟΕ

Το Σώμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε) υπό τις σημερινές συνθήκες θα μπορούσε να είναι ο κινητήριος μοχλός στην προσπάθεια πάταξης της φοροδιαφυγής, όμως αντιμετωπίζει και αυτός ο οργανισμός εγγενή προβλήματα. Εκτός από τον περιορισμένο αριθμό ελεγκτών, δεν υπάρχει το νομοθετικό πλαίσιο ώστε να λειτουργεί ως ανεξάρτητος οργανισμός που να επιβάλλει άμεσα κυρώσεις.

Χρειάζεται άμεσα να αλλάξει η δομή του ΣΔΟΕ σε ένα ενιαίο κέντρο διοίκησης, με αυτονομία στη λειτουργία και τις αποφάσεις, πλήρη στελέχωση σε προσωπικό και υποδομές (εξοπλισμό, ηλεκτρονική υποστήριξη ) και συστηματική συνεργασία με την Αρχή Καταπολέμησης Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, Αρχή για την καταπολέμηση της Διαφθοράς, Διεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, ΕΥΠ , όπως και πλήρη ήλεκτρονική  διασύνδεση, ώστε να καταστεί και λειτουργική και αποτελεσματική με τη ΓΓΠΣ και τα  με τα πολύ σημαντικά ηλεκτρονικά συστήματα  όπως το Taxis, Elenxis και Icis.

Πρέπει να αλλάξει ο τρόπος και η διαδικασία των ελέγχων κατά τα ισχύοντα στις χώρες της Ε.Ε. Να διερευνηθεί π.χ. η δυνατότητα για ένα ειδικό κλάδο φορολογικών ελεγκτών, κατά τα ισχύοντα στις χώρες της Ε.Ε. (taxinspectors στο Ηνωμένο Βασίλειο, inspecteursdesimpots στη Γαλλία κλπ), με ειδικό μισθολόγιο και αυστηρή διαδικασία επιλογής από υπηρετούντες ήδη υπαλλήλους ή νεοπροσλαμβανόμενους.

Κ. Υφυπουργέ, σε απάντηση επίκαιρης ερώτησής μου σχετικά με τα εμβάσματα και την καθυστέρηση ελέγχου από το ΣΔΟΕ, γνωστοποιήσατε  την πρόθεσή σας, μόλις είχατε αναλάβει την ευθύνη του ΣΔΟΕ,  να αναδιαρθρωθεί ο ελεγκτικός μηχανισμός και δήλωσατε ότι θα προβείτε σε τρεις ενέργειες:

α) μεταφορά των συνεργείων των ατόμων μεγάλου πλούτου, αυτών που ερευνούν ελεγκτές από τη Διεύθυνση Ελέγχων σε ειδικά ελεγκτικά κέντρα, έτσι ώστε να υπάρχει καλύτερος συντονισμός,

β) ένταξη περίπου 1000 ελεγκτών στο ελεγκτικό σύστημα και

γ) η αναδιάρθρωση του ΣΔΟΕ για να μπορέσει να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα.

Έχετε να μας πείτε σήμερα πως υλοποιούνται αυτές οι εξαγγελίες;

 

Ε3. Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων

Είναι εξίσου πολύ σημαντικό να φύγουμε από τη μονοδιάστατη λογική αποκλειστικά των φυσικών ελέγχων. Τα στοιχεία από τους ελέγχους του ΣΔΟΕ θα πρέπει να αξιοποιηθούν συνδυαστικά με τις αξιοσημείωτες δυνατότητες της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, η οποία πρέπει να αναβαθμιστεί και να αναδειχθεί σε κόμβο διασταύρωσης των στοιχείων των πάσης φύσεως οικονομικών ελέγχων. Δεν υπάρχει όμως μέχρι τώρα ηλεκτρονική διασύνδεση του ΣΔΟΕ, αλλά και της ΓΓΠΣμε τα ηλεκτρονικά συστήματα όπως το Taxis, Elenxis και Icis. Πιο συγκεκριμένα όλα τα πληροφοριακά συστήματα λειτουργούν μέχρι σήμερα ανεξάρτητα το ένα από το άλλο, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η διασταύρωση στοιχείων από τους φοροελγκτικούς μηχανισμούς. Η διασύνδεση μεταξύ τους, αλλά και με την ΓΓΠΣ και το ΣΔΟΕ, θα δώσει τη δυνατότητα για ολοκληρωμένους ελέγχους, μειώνοντας στο ελάχιστο τις αστοχίες και αυξάνοντας τη δυνατότητα αποφυγής τους.

Για τα συστήματα αυτά όπως είναι γνωστό:

Στη  Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων  λειτουργεί παραγωγικά το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας, γνωστό ως TAXIS (TAXInformationSystem). Το TAXIS αποτελεί το μεγαλύτερο έργο πληροφορικής στην Ελλάδα.  Υλοποιήθηκε στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Κλεισθένης" του Β' Κ.Π.Σ., ενώ η προσαρμογή των εφαρμογών στο ευρώ υλοποιήθηκε στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Κοινωνία της Πληροφορίας" του Γ' Κ.Π.Σ. Στοχεύει στον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, την πάταξη της φοροδιαφυγής και τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Στη τη ΓΓΠΣ λειτουργεί και  το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Τελωνείων, γνωστό ως ICIS (IntegratedCustomsInformationSystem) για το οποίο  ήδη έχουμε αναφερθεί.

Επίσης ένα  νέο «αξιόπιστο» εργαλείο είναι το «Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα των Ελεγκτικών Υπηρεσιών» («Elenxis») μέσω του οποίου θα διενεργούνται οι φορολογικοί  έλεγχοι εξοπλίζονται οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. Με τον τρόπο αυτό το κράτος εισάγει ενιαία τεχνολογική υποδομή για τη διενέργεια ελέγχων, διαθέσιμη σε όλες τις ελεγκτικές υπηρεσίες της χώρας (και ειδικότερα τις εφορίες, τα τελωνεία, την Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων – ΥΠΕΕ, καθώς και την Οικονομική Επιθεώρηση). Ο τεχνολογικός εξοπλισμός περιλαμβάνει  5.100 υπολογιστές και συγκεκριμένα με 3.300 προσωπικούς Η/Υ  και 1.800 φορητούς Η/Υ (laptops), διανεμημένες σε  337 ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών.

 Στόχος του συστήματος είναι να εντοπίζονται ευκολότερα όσοι χρησιμοποιούν στις συναλλαγές τους πλαστά και εικονικά τιμολόγια ή εμπλέκονται σε υποθέσεις φοροδιαφυγής. Παράλληλα, για κάθε ελεγχόμενο θα δημιουργείται ηλεκτρονικός φάκελος, ενώ οι ελεγκτές μπορούν να ελέγχουν επιτόπια πλέον τις επιχειρήσεις με ένα laptop ανά χείρας, μέσω του οποίου θα συνδέονται ασύρματα με την κεντρική μονάδα του Taxis, αντλώντας πληροφορίες για το προφίλ της ελεγχόμενης εταιρείας.

Θα ήθελα να αναφερθώ εν συντομία στο πρόγραμμα με την ονομασία «Επιχείρηση Σέρπικο»,  το οποίο η  κυβέρνηση Μόντι στην Ιταλία έθεσε σε εφαρμογή  τον Ιανουάριο 2012, προσδοκώντας  να προσφέρει νέα αρωγή καθοριστικής σημασίας για τον εντοπισμό των φοροφυγάδων.

Αποτελεί την  τεχνολογική λύση ηλεκτρονικής διασύνδεσης όλων των εφοριών με κεντρικό υπερ-υπολογιστή με 2.000 servers, που παρακολουθεί και αξιολογεί επί 24ώρου τις 22.000 πληροφορίες ανά δευτερόλεπτο που συλλέγει και αφορούν τα ομόλογα και τις συναλλαγές άνω των 1.000 ευρώ.

Η μνήμη του ξεπερνά τα ένα εκατομμύριο δισεκατομμύρια μπάιτς και η επεξεργασία των διαφόρων στοιχείων είναι συνεχής, επτά ημέρες την εβδομάδα. Καταρχήν το Σέρπικο είχε  συμβάλλει στην καταπολέμηση της παραοικονομίας, αλλά δεν επιτρεπόταν η χρήση του για έρευνες σε τραπεζικούς λογαριασμούς. Με την οριστική  άρση του  τραπεζικού απόρρητου με το Σέρπικο  μπορεί να  διασταυρώνονται στοιχεία που αφορούν τις καταθέσεις, φορολογικές δηλώσεις, ακίνητη περιουσία, αλλά ακόμη και εκείνα που σχετίζονται με λογαριασμούς του φωτός και του υγραερίου, ή με τις εγγραφές σε γυμναστήρια και πισίνες.

Κάθε δευτερόλεπτο ο ηλεκτρονικός υπολογιστής θα μπορεί να επεξεργάζεται είκοσι δυο χιλιάδες πληροφορίες, με στόχο τον εντοπισμό των ποσών που θα έπρεπε να καταλήγουν στα ταμεία του υπουργείου οικονομικών της Ρώμης αλλά παραμένουν αδήλωτα.

Το σύνολο της ετήσιας φοροδιαφυγής, στην Ιταλίας, υπολογίζεται στα εκατόν είκοσι δισεκατομμύρια ευρώ. Η κυβέρνηση του Μάριο Μόντι, μαζί με την νέα δέσμη οικονομικών μέτρων επέβαλε την κατάργηση του φορολογικού απορρήτου και την δυνατότητα να μπορούν να ελέγχονται χωρίς καμία ειδική άδεια όλα τα εμβάσματα και οι οικονομικές συναλλαγές άνω των χιλίων ευρώ. Κύριος «στόχος» του Σέρπικο θα είναι τα δεκαπέντε εκατομμύρια Ιταλών (το 25% των κατοίκων της χώρας) που δηλώνουν μηδενικό ετήσιο εισόδημα.

Συνοψίζοντας στην ενότητα αυτή, θέτουμε τα παρακάτω ερωτήματα:

§Σκοπεύετε να ιδρύσετε ειδικό κλάδο φορολογικών ελεγκτών, κατά τα ισχύοντα στις χώρες της Ε.Ε. (taxinspectors στο Ηνωμένο Βασίλειο,στη Γαλλία κλπ), με ειδικό μισθολόγιο και αυστηρή διαδικασία επιλογής από υπηρετούντες ήδη υπαλλήλους ή νεοπροσλαμβανόμενους;

§Είναι στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης η διασύνδεση όλων των ηλεκτρονικών συστημάτων όπως τοTaxis,Elenxis καιIcis, με το ΣΔΟΕ, τη ΓΓΠΣ και τα τελωνεία;

§Θα προχωρήσετε σε νομοθετική ρύθμιση, που θα καθιστά «την απιστία σε βάρος του Δημοσίου» και «τη φοροκλοπή» διαρκή εγκλήματα, χωρίς παραγραφή και θα θεσπίζει την αυτόματη άρση του φορολογικού, τραπεζικού και οποιουδήποτε άλλου απορρήτου; Θα προχωρήσετε στην άμεση δήμευση αδικαιολόγητων περιουσιακών στοιχείων;

 

Οικονομία & Ανάπτυξη

facebook   youtube

koinovouleytiki-drastiriotita-2012-simera

koin drast2000

dimokratiki_aristera_logo