Home Ομιλίες - 'Αρθρα Αντίθετη στην εκχώρηση του 67% των μετοχών και όλου του πακέτου των δραστηριοτήτων του ΟΛΠ σ'ένα μόνο ιδιώτη - Αίτημα για σύγκληση της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων και πρόσκληση των φορέων για συζήτηση

Αντίθετη στην εκχώρηση του 67% των μετοχών και όλου του πακέτου των δραστηριοτήτων του ΟΛΠ σ'ένα μόνο ιδιώτη - Αίτημα για σύγκληση της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων και πρόσκληση των φορέων για συζήτηση

E-mail Εκτύπωση PDF

Με γραπτό αίτημα που κατατέθηκε στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, η Ασημίνα Ξηροτύρη ζήτησε τη σύγκληση της επιτροπής και την πρόσκληση των φορέων για τη συζήτηση σχετικά «Με τη διαδικασία αξιοποίησης της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου» (και ήδη του ΤΑΙΠΕΔ) στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Πειραιά ΑΕ». Κατά τη συζήτηση, η βουλευτής επισήμανε ότι η ΔΗΜΑΡ είχε καταψηφίσει την κατάργηση του ελάχιστου ποσοστού του δημοσίου στις ΔΕΚΟ και τη μεταφορά του συνόλου των μετοχών τους στο ΤΑΙΠΕΔ, ζητώντας να εξαιρεθούν από τη ρύθμιση οι στρατηγικής σημασίας ΔΕΚΟ όπως η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΑΘ και οι Μεγάλοι Λιμένες. Επίσης τόνισε χαρακτηριστικά ότι η πλήρης εκχώρηση του 67% των μετοχών και όλου του πακέτου των δραστηριοτήτων του ΟΛΠ σ' ένα μόνο ιδιώτη και μάλιστα χωρίς να υπάρχει η δημόσια λιμενική αρχή που θα έχει ρυθμιστικό και αναπτυξιακό ρόλο, θα καθορίζει τη στρατηγική του λιμένα, αλλά και θέματα λειτουργίας, ασφάλειας, ακτοπλοϊκής πολιτικής κ.λπ. και θα διασφαλίζει την εθνική κυριαρχία, αποτελεί άκρως νεοφιλελεύθερη πολιτική. Για να επισημάνει ότι στην ΕΕ εφαρμόζεται αντίθετη λιμενική πολιτική αφού πλέον του 95% των λιμένων είναι υπό δημόσιο έλεγχο. Για το πλήρες κείμενο της τοποθέτησής της:

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κ. Υπουργό και τους υπεύθυνους του ΤΑΙΠΕΔ για την ενημέρωση που μας κάνουν σήμερα. Συζητάμε, σήμερα, μια πολύ βασική αποκρατικοποίηση, ενός μεγάλου δημόσιου Οργανισμού, που είναι ο ΟΛΠ και όλη τη διαδικασία της λειτουργίας του και, βέβαια, αναδεικνύονται όλες αυτές οι δυσκολίες, που έχει αυτός ο τρόπος και το πρόγραμμα αποκρατικοποίησης αυτών των μεγάλων Οργανισμών που επιλέχτηκε για τη χώρα.

Οποιαδήποτε θέση και αν έχει κανείς για την πλήρη αποκρατικοποίηση, για την μη αποκρατικοποίηση ή την ενδιάμεση διαχείριση με συμβάσεις παραχώρησης κ.λπ., εκείνο το οποίο πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι -εμείς δώσαμε ιδιαίτερη σημασία κατά την τότε συζήτηση στη Βουλή της μεταφοράς του ποσοστού του Δημοσίου προς το ΤΑΙΠΕΔ- ότι οι αποκρατικοποιήσεις δεν γίνονται μόνο για το Δημόσιο χρέος. Οι αποκρατικοποιήσεις στο βαθμό που πρέπει να γίνονται, πρώτα και κύρια βέβαια, θα γίνονται με πλήρη διαφάνεια και υπέρ του Δημοσίου συμφέροντος. Πρέπει να υπακούουν σε ένα στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό για το πώς θέλουμε αυτές να λειτουργήσουν, γιατί πρέπει να διασφαλίσουν την απόδοσή τους για τις επόμενες γενιές. Οι μεγάλες Δημόσιες επιχειρήσεις είναι όπως το περιβάλλον, πρέπει να τις παραδίδουμε υγιείς και βεβαίως, με τέτοιο τρόπο που και θέσεις εργασίας να δημιουργούν αλλά και να συμβάλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη και την οικονομία της χώρας. Δηλαδή, δεν είναι ένα ασήμαντο ακίνητο που το ξεπουλάμε για να καλύψουμε απλώς δημοσιονομικές ανάγκες. Εμείς έχουμε αίσθηση αυτών των δημοσιονομικών αναγκών, αλλά πολύ μεγαλύτερες είναι οι ανάγκες της χώρας, στο να υποστηρίξει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα τα οποία έχει και να συνδυάσει με ένα στρατηγικό σχέδιο όλη αυτή τη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων.

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς και αργότερα θα έρθει ο Οργανισμός της Θεσσαλονίκης κ.ο.κ., είναι ακριβώς πάνω σε αυτή διαδικασία, τί πρέπει να κάνουμε. Να δούμε τι έχουν κάνει οι άλλες χώρες. Το 90% των λιμανιών της Ευρώπης είναι Δημόσιου χαρακτήρα. 7% είναι καθαρά κρατικό και ένα 3% είναι ιδιωτικά και μάλιστα, εδώ υπάρχει μια συζήτηση για να επανέλθουν πάλι στο Δημόσιο χαρακτήρα. Το Ευρωπαϊκό, λοιπόν, λιμενικό σύστημα στηρίζεται μεν στις αρχές της ανταγωνιστικότητας, της διαφάνειας, αλλά στηρίζεται και στις αρχές της προστασίας του περιβάλλοντος, της προστασίας του Δημόσιου συμφέροντος κ.λπ. και γι' αυτό υπάρχει μια συζήτηση αυτή τη στιγμή. Υπάρχει και μια Ευρωπαϊκή Οδηγία υπό έκδοση, η οποία για τα θέματα αξιοποίησης των λιμένων, δεν ευνοεί τα θέματα της μεταφοράς του μονοπωλιακού χαρακτήρα που έχει το Κράτος σε ένα ιδιωτικό μονοπώλιο, παρά βλέπει ότι εκεί μια τέτοια μεταφορά θα δημιουργήσει διάφορες στρεβλώσεις και από αυτή τη σκοπιά θα πρέπει να το δούμε και εμείς.

Εγώ, το επεσήμανε και ο κ. Σαχινίδης, βλέποντας εδώ στο τεύχος που μας δώσατε, είναι πάρα πολύ θετικό αυτό που λέτε στο τέλος της σελίδας 4: Προϋπόθεση για την επιτυχία της αξιοποίησης αποτελεί η ύπαρξη ισχυρού θεσμικού και ρυθμιστικού πλαισίου που θα διασφαλίζει την ελεύθερη πρόσβαση των χρηστών, για την εύρυθμη παροχή του συνόλου των λιμενικών υπηρεσιών και τη μελλοντική ανάπτυξη του λιμένος προς όφελος του Δημοσίου κ.λπ.. Ποιος θα το κάνει αυτό; Αυτή τη στιγμή, κ. Υπουργέ, δεν έχουμε τη Δημόσια Λιμενική Αρχή που θα κάνει αυτό το ρυθμιστικό πλαίσιο και κάτω από αυτή την ομπρέλα και από αυτό το σκεπτικό, θα δημιουργηθεί ο Α τύπος παραχώρησης ή ο Β κ.ο.κ.. Και βέβαια, όταν πουλάτε όλο το πακέτο, παραχωρείτε, δηλαδή, όλο το πακέτο των δράσεων -εδώ έχετε και την αδυναμία της επί μέρους δραστηριοποίησης της COSCO- κατ' εξοχήν πρέπει να υπάρχει αυτή η Δημόσια ρυθμιστική Αρχή, που ο νόμος για τη ναυτιλία δεν εξασφάλισε αλλά ούτε και εδώ αναφέρεται κάτι στην προκήρυξη. Το δεύτερο σχέδιο της προκήρυξης πήγε να διορθώσει κάποια πράγματα, μετά τις αντιδράσεις οι οποίες υπάρχουν από όλους τους φορείς και όχι μόνο, και τί λέει στη σελίδα 3: στο πλαίσιο της διαδικασίας προβλέπεται ότι η σύμβαση παραχώρησης θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης για να εισαχθούν περισσότερες λεπτομέρειες για τις υποχρεώσεις που έχει ο ΟΛΠ, να φιλοξενεί, να υποστηρίζει μια πλήρη σειρά λιμενικών υπηρεσιών και μια πλήρη σειρά διασύνδεσης που έχει με το λιμάνι του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης με την περιοχή. Αυτές είναι σχέσεις ετών και αυτά δημιουργούν και τη φυσιογνωμία της κάθε πόλης και την στρατηγική της για την ανάπτυξη της. Από την άλλη πλευρά να διατηρηθεί η θέση και ο ρόλος του λιμένα Πειραιώς, να επιτηρηθεί η κεφαλαιώδης εθνική σημασία ως κύριου θαλάσσιου λιμένα που συνδέει την ηπειρωτική Ελλάδα κ.λπ.

Πάρα πολύ ωραία θέματα, πολλά από τα οποία βάζαμε και εμείς και κατά τη συζήτηση των θεμάτων των αποκρατικοποιήσεων και τώρα. Όλα αυτά τα οποία είναι ακριβώς, η διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος και ο ρόλος που πρέπει να έχει το λιμάνι, σε αυτή την περίπτωση, και η ανάπτυξή του πώς θα διασφαλιστούν; Θα διασφαλιστούν από μια σύμβαση παραχώρησης με τον ιδιώτη που θα πάρει όλο το πακέτο; Δεν γίνονται αυτά. Εδώ είναι σωστές οι προϋποθέσεις, αλλά είναι ευχολόγιο. Άλλον αφορούν αυτά τα πράγματα και αφορούν κατά τη δική μας άποψη, μια Δημόσια Λιμενική Αρχή που θα πρέπει να παίζει αυτό το ρόλο. Θα πρέπει, δηλαδή, αυτή να είναι ο βασικός πυλώνας για να μπορέσει και η αποκρατικοποίηση εν μέρει η εν όλω, εν μέρει λέμε εμείς, να διατηρήσει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά, τα οποία λέτε και εδώ και στην αρχή, και εμείς θέλουμε να υποστηρίξουμε. Γι' αυτό ευρωπαϊκά και παγκόσμια υπάρχει πράγματι, αυτός ο Δημόσιος χαρακτήρας. Υπάρχουν ιδιωτικοποιήσεις, αποκρατικοποιήσεις των επιμέρους δραστηριοτήτων κ.λπ. αλλά υπάρχει ο δημόσιος κορμός. Δηλαδή, εμείς ερχόμαστε εδώ να πάμε να εφαρμόσουμε πλήρως ένα νεοφιλελεύθερο μοντέλο. Γιατί να το κάνουμε αυτό; Όταν ακόμα και η Ε.Ε. επανεξετάζει αυτό το θέμα.

Κοιτάξτε να δείτε, ο Υπουργός έκανε μια αναδρομή, ότι το 2003 έγινε ο ΟΛΠ κ.λπ. Αυτή η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης έχει πολλά κενά και πολλά λάθη, διότι μετράμε σταθερά απώλεια ευκαιριών για μια ουσιαστική μεταρρύθμιση και διαρθρωτικές αλλαγές, τις οποίες και εμείς θέλουμε να γίνουν στη λιμενική πολιτική. Η μετατροπή του Οργανισμού Λιμένος από ΝΠΔΔ σε Α.Ε., χωρίς να υπάρχει σχεδιασμός κ.λπ. δεν ήταν ένα καλό στάδιο, το οποίο εσείς έρχεστε να πείτε ότι έχει προβλήματα, γι' αυτό πρέπει να πάμε σε ένα άλλο. Εμείς θεωρούμε ότι έπρεπε να υπάρχει ο κορμός του ΝΠΔΔ, ούτως ώστε να μπορέσει μέσα από αυτό να κάνει τις διαδικασίες της αποκρατικοποίησης ή μη.

Μετά φτάσαμε στην επιμέρους παραχώρηση για το λιμάνι του Πειραιά στην COSCO και έρχομαι εδώ στο πολύ σημαντικό ερώτημα, ποιος είναι αυτός ο φιλικός διακανονισμός κ. Υπουργέ; Ξέρετε πού με παραπέμπει αυτός ο φιλικός διακανονισμός, ο διακανονισμός που έγινε με τους άξονες παραχώρησης. Δεν έβγαιναν λόγω της κρίσης οι εργολήπτες και όλο το σύστημα, οι τράπεζες λόγω της κρίσης κ.λπ. στην κατασκευή και στη συνέχιση των έργων παραχώρησης. Δεν ανέλαβαν το ρίσκο αυτής της κρίσης, το φόρτωσαν όλο στο Δημόσιο και μετά έκαναν τις νέες συμβάσεις και όπως εδώ έγινε ο φιλικός διακανονισμός. Για αυτό πρέπει να προσέξετε, από αυτά τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν και τα έχουμε μπροστά μας με αυτό τον «φιλικό» διακανονισμό, μήπως και οι συμβάσεις έτσι όπως γίνουν και η σύμβαση αυτή ή επιμέρους συμβάσεις που γίνουν για τον Οργανισμό Λιμένος έχουν τα ίδια προβλήματα. Δηλαδή, κάθε φορά έχουν αυτές τις ασάφειες που οποιαδήποτε κρίση, οποιοδήποτε πρόβλημα θα το φορτώνουν στο Ελληνικό Δημόσιο και θα ζητούνται αναθεωρήσεις, οι οποίες πράγματι θα επιβαρύνουν έτη περαιτέρω το Ελληνικό Δημόσιο.

Δύο, τρία χαρακτηριστικά σημεία του σχεδίου της σύμβασης που ενδεχομένως, να μπορώ να στείλω περισσότερα γραπτά ερωτήματα, πέρα από αυτό το αρχικό που είπα.

Ένα χαρακτηριστικό σημείο, είναι ότι αυτή τη στιγμή σε αυτή τη σύμβαση, δεν έχουμε το οικονομικό αντίτιμο. Έχουμε 67% ότι θα δοθούν οι μετοχές και δεν ξέρουμε τι προσδοκούμε, επενδύσεις στη δεύτερη φάση;

Έχουμε από την άλλη πλευρά να ζητάμε χρηματοοικονομική επάρκεια της τάξης των 250 εκατομμυρίων. Καθώς, επίσης, και επαγγελματική επάρκεια που εγώ το θεωρώ πάρα πολύ σημαντικά και το έχω επισημάνει και σε άλλες Συμβάσεις.

Επαγγελματική επάρκεια. Όλα αυτά συνοψίζονται σε ένα ποσοστό μόνο 20%, να τα πληροί αυτά μια ένωση και γενικότερα το υπόλοιπο 80% τι μπορεί να είναι; Δεύτερον, να υπάρχουν και οι δύο δυνατότητες, να υπάρχει και ένας τρίτος υποστηρικτής. Πόσο συνδεδεμένος, το λέτε εδώ θα πρέπει να είναι συνδεδεμένος με την όλη κοινοπραξία, ένωση; Ποσό συνδεδεμένος θα είναι αυτός ο υποστηρικτής, ο οποίος τελικά θα έχει και το βάρος της χρηματοοικονομικής στήριξης και το βάρος της επάρκειας και ούτω καθεξής. Τελικά μήπως το τέλος μας έρθει ένα 80% ή ένα 100% που δεν θα έχει ούτε το ένα ούτε το άλλο και θα διαχειριστεί αυτόν τον βασικό λιμένα;

Εγώ βλέπω προβλήματα σε αυτό το θέμα της προκήρυξης, πολύ σημαντικά προβλήματα. Όπως και βλέπω τεχνικά προβλήματα με το να λέτε ότι όλη αυτή η διαχείριση της πρώτης φάσης του διαγωνισμού θα γίνεται μέσω του Συμβούλου σας που θα είναι στο Λονδίνο. Δεν ξέρω, το ΤΑΙΠΕΔ είναι δημόσιος οργανισμός, δημόσια υπηρεσία, δεν μπορώ να καταλάβω όσο και αν ξεφεύγετε από τις υποχρεώσεις των δημοσίων συμβάσεων, που εγώ δεν συμφωνώ να ξεφεύγετε τόσο πολύ, να στέλνονται τα δικαιολογητικά συμμετοχής εκτός ΤΑΙΠΕΔ. Που θα παίρνουν αριθμό πρωτοκόλλου, δεν είναι απλά μια τεχνική διαδικασία. Είναι μια ουσιαστική διαδικασία, είναι ένας δημόσιος διαγωνισμός, δεν μπορεί να διεξαχθεί η πρώτη του φάση από το Σύμβουλο που έχετε επιλέξει, να σας συμβουλέψει για άλλα πράγματα. Έχω και άλλες παρατηρήσεις. Ευχαριστώ πολύ.

 

 

 

 

 

 

Οικονομία & Ανάπτυξη

facebook   youtube

koinovouleytiki-drastiriotita-2012-simera

koin drast2000

dimokratiki_aristera_logo