Home Ομιλίες - 'Αρθρα Εισήγηση για τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του Κράτους Οικονομικού Έτους 2011

Εισήγηση για τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του Κράτους Οικονομικού Έτους 2011

E-mail Εκτύπωση PDF

Στην εισήγησή της, η Ασημίνα Ξηροτύρη τόνισε ότι όλη η διαδικασία πρόκειται για έναν διαχειριστικό έλεγχο και όχι για τη λήψη της απόφασης ότι η πολιτική που εφαρμόστηκε τότε ή ο προϋπολογισμός του 2011 και οι αρχές του ήταν σωστές. Σχολιάζει τον Απολογισμό Και Ισολογισμό του Κράτους το 2011, αναφέρεται στην εφαρμογή του προϋπολογισμού, για να συνεχίσει ότι η εν λόγω κύρωση θέτει θέματα που θα μας απασχολήσουν και στην υλοποίηση του προϋπολογισμού του 2013, όπως λόγου χάρη θέματα ρευστότητας, ωρίμανσης και υλοποίησης έργων. Οι επισημάνσεις δε του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα συμβάλλουν στη σωστή υλοποίηση του προϋπολογισμού, την αποδοτικότητα των κοινοτικών προγραμμάτων κ.ά. Το πλήρες κείμενο της εισήγησής της έχει ως εξής:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πραγματικά έχουμε κάποια δυσκολία να προσεγγίσουμε την διαδικασία συζήτησης Απολογισμού και Ισολογισμού για το 2011. Δυσκολία που είναι δικαιολογημένη, Πρώτα, γιατί το συζητάμε περίπου 1,5 χρόνο μετά και το κυριότερο βέβαια, γιατί και εκείνος ο προϋπολογισμός του 2011, υλοποιήθηκε σε ένα ιδιαίτερο, δυσμενές δημοσιονομικό περιβάλλον, σε πολύ δυσμενέστερο από ότι και σήμερα υπάρχει και για το οποίο δυσμενές περιβάλλον, μιλήσαμε και κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού και τη συζήτηση για το 2013.

Το 2011 τα προβλήματα ήταν ακόμη μεγαλύτερα και η πολιτική και η αποσταθεροποίηση της οικονομίας και η μηδενική ανάπτυξη ήταν δεδομένη. Γι’ αυτό ο προϋπολογισμός τότε, κατά τη συζήτηση του 2011, προσεγγίστηκε αρνητικά και από τα άλλα κόμματα. Εγώ θα συμφωνήσω ότι δεν μπορούμε να αποφύγουμε την πολιτική συζήτηση και την κριτική περί της συνταγής που έθεσε ο κ. Τσακαλώτος. Θα συμφωνήσω σε ένα μέρος με τον κ. Σαχινίδη που υπερασπίστηκε την πολιτική του, αλλά διαφωνώ απόλυτα με τον κ. Σαχινίδη αυτή τη στιγμή. Θα ήθελα στη δευτερολογία του να με καλύψει, ότι όλη του η τοποθέτηση αφορούσε την υπεράσπιση των πολιτικών του 2011.

Εδώ λοιπόν συζητάμε την εφαρμογή αυτού του προϋπολογισμού και το δικό μου κόμμα είχε διαφωνήσει τότε, αλλά και τα άλλα κόμματα. Ήταν ένας προϋπολογισμός που πήρε πράγματι την πλειοψηφία της Βουλής. Επομένως εδώ συζητάμε τώρα την εφαρμογή του. Στην εφαρμογή αυτού του προϋπολογισμού που εμπλέκονται μέσα και οι πολιτικές επιλογές, αλλά όμως από την άλλη πλευρά συζητάμε την εφαρμογή του. Στην εφαρμογή του βλέπουμε ότι υπάρχουν στοιχεία παθογένειας, τα οποία είναι διαχρονικά στοιχεία στην ελληνική δημόσια διοίκηση και άλλα στοιχεία, τα οποία πραγματικά δεν δικαιολογούν αυτά τα ελλείμματα, τα οποία υπάρχουν σε αυτόν τον προϋπολογισμό. Σε αυτά όλα ήθελα μια απάντηση από την τότε υπεύθυνη κυβέρνηση σε αυτά τα στοιχεία, τα οποία συζητάμε.

Εδώ, έχουμε να κάνουμε έναν διαχειριστικό έλεγχο. Δεν αποφασίζουμε αυτήν τη στιγμή με το να ψηφίσουμε αυτόν τον διαχειριστικό έλεγχο ότι η πολιτική που εφαρμόστηκε ή εκείνος ο προϋπολογισμός και οι αρχές του ήταν σωστές. Αυτό αποφασίστηκε τότε το 2011 και ενδεχομένως το 2012. Θέλω λοιπόν να πω σε ότι αφορά το πολιτικό σκεπτικό ότι πραγματικά και το έχω πει πάρα πολλές φορές, κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του 2013 ότι η χώρα μας έχει χάσει από το ΑΕΠ της το 2011-2012, 12,5 δις εκατομμύρια ευρώ. Δυστυχώς το 2013-2014, δεν θα αποφύγουμε, αλλά θα χάσουμε και άλλα 11 δις ευρώ. Εδώ έχω τα στοιχεία, τα οποία συζητήσαμε για τον προϋπολογισμό του 2013 το 2011. Το 2011 208 του ΑΕΠ, το 2012 194 και 183 δυστυχώς προβλέπεται το 2013. Όντως έχουμε προβλήματα, αλλά θα πρέπει να μην τα αυξάνουμε αυτά τα προβλήματα και από μία ελλιπή εφαρμογή του προϋπολογισμού.

Τότε επελέγη η πλήρης πολιτική την σταθεροποίηση της οικονομίας και προσπαθήσαμε -και υπάρχουν κάποιες βελτιώσεις στον προϋπολογισμό του 2013-, αυτή η πολιτική η μονοδιάστατη να αλλάξει. Να μπει μέσα και η ανάγκη της ανάπτυξης για να μπορέσουμε να ξεφύγουμε σιγά-σιγά από την υφεσιακή πολιτική. Ο προϋπολογισμός του 2011 όντως εφαρμόζει κατ’ εξοχήν υφεσιακές πολιτικές. Σε αυτό το θέμα το ότι έπρεπε και πιο νωρίς ακόμη ή ανάπτυξη να είναι μία βασική συνιστώσα των προϋπολογισμών, έχουμε κάνει πολλές συζητήσεις για τον προϋπολογισμό και σε πολλά σημεία έχουμε σημαντική σύγκλιση και με τον κ. Τσακαλώτο, σημαντική διαφωνία με τον κ. Σταθάκη και το δημοσίευμα τότε στο ΒΗΜΑ «Σταθεροποίηση της οικονομίας» και μετά όλα τα άλλα.

Όμως, το 2011 είχαμε ορισμένους λίγους πόρους για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων μειωμένο και αυτό που εμείς θεωρούμε ότι σε μια περίοδο ύφεσης και δημοσιονομικών προβλημάτων το ΑΕΠ ιδιαίτερα για τη διάρθρωση της ελληνικής οικονομίας και οι δημόσιες επενδύσεις, δεν πρέπει να μειώνονται. Εδώ είχαμε μειώσεις στα 8 δις και είχαμε -χωρίς να προϋπολογίζεται αυτό- μία μείωση 2 δις από τις δημόσιες επενδύσεις για να ισορροπήσουν κάποια άλλα πράγματα. Ποια είναι τα άλλα πράγματα; Ήταν οι αδυναμίες του κράτους να εισπράξει τα έσοδά του. Δεν ήταν άλλες αδυναμίες. Δεν ήταν αδυναμίες που προήλθαν από άλλες δημοσιονομικές πολιτικές ή οτιδήποτε άλλο, αλλά αδυναμίες του κράτους να εισπράξει. Σε μία δύσκολη οικονομία δεν είναι δώρο Θεού το ΕΣΠΑ; Είναι το μοναδικό εργαλείο ανάπτυξης και επομένως είναι. Όμως υπάρχει τεράστια υστέρηση και τώρα προσπαθούμε όλοι μαζί, να μπορέσουμε να ξεφύγουμε από αυτό το ζήτημα.

Τα προβλήματα, τα οποία εμφανίστηκαν τότε για το ΕΣΠΑ και συνεχίζουν να εμφανίζονται και τώρα δεν ήταν μόνο θεσμικά προβλήματα ή οργανωτικά της διοίκησης, αλλά είναι πραγματικά προβλήματα. Πράγματι οι κατασκευαστές των έργων έχουν περιέλθει σε πλήρη αδυναμία για να μπορέσουν να εκτελέσουν τα έργα. Η ρευστότητα στην αγορά δεν υπάρχει και δεν έχει αποκατασταθεί ακόμη. Η ανακεφαλαιοποίηση έγινε, αλλά τα χρήματα δεν έχουν αρχίσει ακόμη να μπαίνουν και από τα θέματα του ΕΣΠΑ. Το θέμα των απαλλοτριώσεων είναι τεράστιο, διότι οι απαλλοτριώσεις πέρα από το θεσμικό πλαίσιο, τις δυσκολίες κλπ θέλουν και χρήματα, τα οποία δεν πληρώνονται από το ΕΣΠΑ και πρέπει να τα πληρώσει το κράτος. Ένα θέμα, το οποίο το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν το βάζει, ενώ είναι πάρα πολύ σημαντικό, είναι οι τεράστιες καθυστερήσεις που υπάρχουν από την απόδοση της δικαιοσύνης στα ασφαλιστικά μέτρα κ.λπ. Υπάρχει τεράστια καθυστέρηση σε αυτό παρόλο που ο νόμος έχει βελτιωθεί και βάζει μικρές προθεσμίες κ.ο.κ.

Θεωρώ λοιπόν, ότι μπορεί να υπάρχουν πάρα πολλά θέματα για να πει κανείς για την πολιτική που εφαρμόστηκε.

Το 2011 ενδεχομένως να μπορεί να είχε αναπτυξιακές συνιστώσες και παραμέτρους ο προϋπολογισμός, αλλά αυτά τα λίγα χρήματα για την ανάπτυξη δεν έπρεπε να τα περιορίσει και άλλο ή να μη τα διαχειριστεί καλά, όπως ήταν τα χρήματα του ΕΣΠΑ.

Από την άλλη πλευρά θα πρέπει να δούμε τα θέματα εφαρμογής και με πάρα πολύ καλή διάθεση και προσοχή, διότι το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει πολύ ουσιαστικά συμπεράσματα, με ένα σωστό και αναλυτικό τρόπο, διότι και από τη δουλειά μου, έτσι περίπου έχω μάθει. Διαβάζω τους πίνακες, βλέπω τις συγκρίσεις και μετά υπάρχουν τα συμπεράσματα που πραγματικά δικαιολογούν ορισμένα θέματα. Ποια ήταν τα βασικότερα σημεία εδώ; Ήταν ότι ο προϋπολογισμός στα θέματα των εσόδων είχε σημαντικές ελλείψεις στην εφαρμογή του, όσον αφορά τους άμεσους και έμμεσους φόρους. Υπάρχει στην Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου η αντικειμενική δικαιολόγηση, ότι, όταν μειώνονται οι μισθοί και συντάξεις, δηλαδή πολιτική ύφεσης και λιτότητας, τα έσοδα του κράτους μειώνονται, αλλά οι μειώσεις δεν είναι μόνο αυτές. Εδώ εμφανίζεται η μεγάλη αδυναμία του κράτους να εισπράξει βεβαιωθέντα έσοδα - έξοδα. Εμφανίζεται δυσλειτουργία στα τελωνεία και στο ΕΣΠΑ.

Στον πίνακα της σύνθεσης των άμεσων φόρων, οι παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι πάρα πολύ σημαντικές. Η υστέρηση στα φορολογικά έσοδα, για το οποίο μάλιστα δεν υπήρχε πρόβλεψη στον προϋπολογισμό, ότι θα εισπραχθούν επιπλέον 1,665 δις ευρώ από έκτακτες εισφορές και φόρους που επεβλήθησαν. Από την άλλη πλευρά αυτό το ποσό που φορτώθηκε στον ελληνικό λαό λίγο-πολύ εξανεμιστεί και, λόγω της αδυναμίας να εισπράξει το κράτος τα κανονικά του φορολογικά έσοδα. Δηλαδή, μερικές φορές δεν είναι οι μνημονιακές πολιτικές, αλλά οι δικές μας εσωτερικές αδυναμίες, τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίσουμε όλα τα κόμματα. Δεν το λέμε τώρα που είμαστε στην τρικομματική κυβέρνηση, το λέμε από την αρχή, ότι οι λεπτές πολιτικές έχουν πάρα πολλά λάθος στοιχεία, αλλά από την άλλη πλευρά λέμε ότι έχει ρόλο η διαχείριση του δημοσίου χρήματος και η αποτελεσματικότητα, διότι σε ένα προϋπολογισμό αυτή τη στιγμή, όταν μιλάμε για απολογισμό και ισολογισμό του τι συζητάμε; Ήταν αποτελεσματικός; Είχε προβλήματα στην εφαρμογή του;

Αυτά πρέπει να συζητάμε. Γιατί δεν ήταν; Γιατί μας λείπουν όλα αυτά; Υπάρχουν λάθος πολιτικές και ο ένας της βλέπει έτσι και ο άλλος αλλιώς, αλλά αυτά κρίθηκαν από την πλειοψηφία που υπήρχε τότε και από πολλές ανάγκες που έχει η χώρα. Από κει και πέρα, αν είχαν εφαρμοστεί καλά, θα είχαν αποδοθεί ορισμένα πράγματα καλύτερα και δεν θα συνεχίζονταν τα ελλείμματα.

Υπάρχουν προβλήματα στην εφαρμογή, όπως και στα θέματα των εσόδων. Τα έσοδα πραγματικά ήταν λιγότερα από κει που έπρεπε να ληφθούν. Τα έξοδα ήταν μεγαλύτερα, παρ' όλες τις πολλές περικοπές που έκανε το δημόσιο σε προσωπικό και τα λοιπά, όμως τα έξοδα του τακτικού προϋπολογισμού είχαν υστέρηση έναντι του προϋπολογισμό 8,5% και τελικά δεν ξόδεψαν με τα ένα σωρό δισεκατομμύρια του ΕΣΠΑ, δηλαδή 1,8 δις δεν ξόδεψαν, διότι δεν μπορέσαμε από χρήματα που είχαμε. Έχω καταλήξει ότι στην ελληνική οικονομία αν προσθέτουμε ένα ευρώ στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, τον επόμενο χρόνο παίρνουμε δύο ευρώ. Οι δαπάνες του κεντρικών υπουργείων είναι 154 δις. Οι δαπάνες των περιφερειακών αυτοδιοικήσεων είναι κάποια εκατομμύρια. Δείτε πώς γίνεται αυτή η ανάπτυξη ακόμη και σε υφεσιακή πολιτική. Με το ένα εκατοστό στην περιφέρεια σε δαπάνες;

 Είναι πολλά θέματα που θα μας απασχολήσουν και στην υλοποίηση, κ.Υπουργέ, του προϋπολογισμού 2013. Δεν έχουμε λύσει θέματα ρευστότητας, ωρίμανσης και υλοποίησης έργων που επισημαίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο και για το 2011 για την επιτάχυνση της υλοποίησης και την σωστή αποδοτικότητα των κοινοτικών προγραμμάτων, του ΕΣΠΑ και πολλά άλλα θέματα που πρέπει να προωθήσουμε πολύ πιο γρήγορα. Πρέπει να εξοπλιστούν πάρα πολύ γρήγορα με ένα νέο φορολογικό νομοσχέδιο και με ένα ειδικό ο νομοσχέδιο για την πάταξη της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου. Αυτή η έκθεση μας δίνει πάρα πολλά στοιχεία και από την άλλη πλευράς μας κάνει σοφότερους.

Όσον αφορά τις πολιτικές, αυτές κρίθηκαν. Μερικά πράγματα ήταν επιβεβλημένα. Εδώ ο δανεισμός δεν προβλεπόταν στον προϋπολογισμό του 2011. Στην πορεία υπήρχε όλος αυτός ο δανεισμός που έφθασε περίπου τα 100 δις. Είναι πράγματα που τους επιβάλλονται, για να μπορέσει χώρα να σταθεροποιηθεί και να μην πάει στη χρεοκοπία. Εδώ δεν μπορεί κανείς να μείνει στο άσπρο ή στο μαύρο. Πρέπει να δούμε και τα προβλήματα και τις ανάγκες που επιβάλουν στη χώρα μας να έχει μια πολιτική, ώστε να μην υποστεί την κατάπτωση και τη χρεοκοπία και από την άλλη πλευρά στο εσωτερικό της νομού πως θα διορθώσουμε τα πράγματα.

Θεωρώ ότι αυτήν τη στιγμή κάνουμε ένα είδος διαχειριστικού ελέγχου. Δεν λείπει η πολιτική κριτική. Είναι γεγονός. Ψηφίζω «υπέρ» των δύο σχεδίων νόμων με την προϋπόθεση ότι σε αυτήν τη διαδικασία να ενσωματώνονται όλες οι παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Εισηγητικής Έκθεσης του Υπουργείου Οικονομικών, κυρίως όσον αφορά τις σημαντικές παθογένειες ως προς τους εισπρακτικούς μηχανισμούς, αλλά και τη διαχείριση των εσόδων-εξόδων που πέρα από τις πολιτικές επιλογές, αν αυτά δεν διορθώνουν, θα επιβαρύνουν τους Έλληνες πολίτες.

 

 

Οικονομία & Ανάπτυξη

facebook   youtube

koinovouleytiki-drastiriotita-2012-simera

koin drast2000

dimokratiki_aristera_logo