Home Ομιλίες - 'Αρθρα Επίκαιρη Ερώτηση για μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ για παραχώρηση του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων αξόνων της

Επίκαιρη Ερώτηση για μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ για παραχώρηση του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων αξόνων της

E-mail Εκτύπωση PDF

Στην ερώτησή της προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η βουλευτής εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό της για την διαδικασία και τις συνθήκες εκχώρησης σε ιδιώτη μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, της λειτουργίας και συντήρησης του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού συμπεριλαμβανομένων και των τριών κάθετων αξόνων της, του μεγαλύτερου αυτοκινητοδρόμου της χώρας με στρατηγικό χαρακτήρα στις δημόσιες μεταφορές. Μεταξύ άλλων εξέφρασε τους φόβους της μήπως η παραχώρηση αποβεί επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον και τους χρήστες στη προσπάθεια να γίνει όσο το δυνατόν πιο ελκυστική προς τους ενδιαφερόμενους ιδιώτες. Επιπρόσθετα, η βουλευτής μέσω των ερωτημάτων της, έθεσε την ανάγκη της απόλυτης διαφάνειας της όλης διαδικασίας, της ορθής εκτίμησης των τεχνικών και οικονομικών στοιχείων, καθώς και την πρόταση για μερική ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητοδρόμου. Η ερώτηση στο σύνολό της έχει ως εξής:

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς: 

1. Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων  

2. Οικονομικών                                     

 

Θέμα: Μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ για Παραχώρηση του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού Και τριών κάθετων αξόνων της

Η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων οριστικοποίησε με απόφασή της (ΦΕΚ 2316/10-8-2012) την μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ του δικαιώματος της για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Αυτοκινητοδρόμου Εγνατία Οδός και των παρόδιων εκτάσεων, διαδικασία που ξεκίνησε τον Νοέμβριο 2011 σε εφαρμογή του Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015. Στην εν λόγω απόφαση μεταβιβάζονται επιπρόσθετα και οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες που την συνδέουν με την Αλβανία, Βουλγαρία και Σκόπια. Οι δύο εξ αυτών βρίσκονται υπό αποπεράτωση και ο τρίτος υπό δημοπράτηση, ενώ δεν προβλεπόταν αρχικά η εγκατάσταση διοδίων σε αυτούς.

Εξ αρχής ήταν έντονος ο προβληματισμό μας, γιατί ένας δημόσιος αυτοκινητόδρομος, με στρατηγικό χαρακτήρα στις δημόσιες μεταφορές της χώρας, παραχωρείται σε ιδιώτη επενδυτή, που θα επιλεγεί από το ΤΑΙΠΕΔ, για να αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση του με αντάλλαγμα την εκμετάλλευση των διοδίων, των ΣΕΑ, το δίκτυο οπτικών ινών κ.ά. Προβληματισμός μήπως η παραχώρηση, ιδιαίτερα μακροπρόθεσμα, είναι επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον και τους χρήστες της οδού και στερήσει σε βάθος χρόνου σημαντικά έσοδα του δημοσίου. Δικαιολογημένα αναδεικνύεται ο κίνδυνος μήπως μέσω των διαδικασιών της παραχώρησης και της λογικής ενίσχυσης της ελκυστικότητάς της, το κόστος της ελαφράς και ιδιαίτερα της βαριάς συντήρησης υπερεκτιμηθεί και οδηγηθούμε έτσι σε υψηλό κόστος διοδίων, με το όφελος να μεταφέρεται στους ιδιώτες και όχι στο Δημόσιο και γενικά στην ανάπτυξη των υποδομών. Μάλιστα από τα πρώτα στοιχεία των σχετικών υπηρεσιών προκύπτει ότι σε ορίζοντα δεκαετίας με την ελαφρά και βαριά συντήρηση και με αποπληρωμή των δανείων της ΕΟΑΕ, το δημόσιο θα έχει κέρδη σημαντικά κέρδη (πλέον των 100 εκ. ευρώ) και πολύ μεγαλύτερα σε ορίζοντα εικοσαετίας (πλέον των 750 εκατ.€).

Μετά από αυτά και με δεδομένη εμπειρία από τα πολλαπλά προβλήματα που προέκυψαν από τις μέχρι σήμερα συμβάσεις παραχώρησης που έχει συνάψει το ελληνικό δημόσιο.

 

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

1. Πώς θα εξασφαλιστεί η διαφάνεια για την όλη διαδικασία και ειδικότερα η ορθή εκτίμηση των τεχνικών και κυρίως των οικονομικών στοιχείων για τη σύνταξη των όρων της σύμβασης παραχώρησης, έτσι ώστε να διασφαλίζεται πλήρως δημόσιο συμφέρον, να προκύψουν ουσιαστικά οφέλη για την εθνική οικονομία και να μην επιβαρυνθεί το κοινωνικό σύνολο από την εν λόγω παραχώρηση;

2. Προκειμένου να ελέγχεται καλύτερα η κατάσταση, εξετάζεται η περίπτωση μερικής ιδιωτικοποίησης ώστε και το χρέος να αποπληρωθεί από τα διόδια και να μην επιβαρύνει το δημόσιο χρέος, να διασφαλισθεί το λογικό αντίτιμο των διοδίων, όπως και η λειτουργία της υποδομής σε βάθος χρόνου και η ορθή εκτίμηση του κόστους της βαριάς συντήρησης;

 

 

Οικονομία & Ανάπτυξη

facebook   youtube

koinovouleytiki-drastiriotita-2012-simera

koin drast2000

dimokratiki_aristera_logo