Home Ομιλίες - 'Αρθρα Ερώτηση κατέθεσαν βουλευτές της ΔΗΜΑΡ σχετικά με τα προβλήματα χρηματοδότησης για το σύνολο του έργου της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου

Ερώτηση κατέθεσαν βουλευτές της ΔΗΜΑΡ σχετικά με τα προβλήματα χρηματοδότησης για το σύνολο του έργου της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου

E-mail Εκτύπωση PDF

Η Ασημίνα Ξηροτύρη - Αικατερινάρη και η Μαρία Γιαννακάκη επισημαίνουν ότι το έργο φαίνεται να έχει "βαλτώσει" καθώς λόγω της μεγάλης καθυστέρησης στην έκδοση του ΠΔ σχεδιασμού δεν κατέστη δυνατή η χρηματοδότηση του από το ΕΣΠΑ 2007-2013. Σήμερα γίνονται προσπάθειες ένταξής του στο ΣΕΣ 2014-20, πληθαίνουν όμως ταυτόχρονα και τα σενάρια «τεμαχισμού» του έργου. Πιο συγκεκριμένα προτείνεται από τα συναρμόδια υπουργεία η αφαίρεση νευραλγικών κομματιών του έργου προκειμένου να μειωθεί η χρηματοδότηση, όπως τα αντιπλημμυρικά και η μετακίνηση της λεωφόρου Ποσειδώνος, ενώ από κάποιους άλλους προωθείται η δημιουργία «μητροπολιτικού υδατοδρομίου» για τα υδροπλάνα στο Φάληρο. Μία τέτοια εξέλιξη θα ήταν ιδιαίτερα αρνητική διότι ιδιαίτερα τα αντιπλημμυρικά έργα αποτελούν πάγιο αίτημα και εκκρεμούν για δεκαετίες και η κατασκευή τους θα διασφαλίσει τις περιοχές του Μοσχάτου και της Καλλιθέας από καταστροφικές πλημμύρες. Οι βουλευτές ερωτούν τους αρμόδιους υπουργούς εάν ευσταθούν τα σενάρια που θέλουν την αφαίρεση έργων από το τελικό project αλλοιώνοντας ουσιαστικά τον στόχο της συνολικής ανάπλασης, εάν έχουν ληφθεί υπόψη στον υπάρχοντα σχεδιασμό οι ενστάσεις και οι αντιρρήσεις για ορισμένα έργα, όπως αυτές εκφράζονται από τα Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων Μοσχάτου και Καλλιθέας και τέλος εάν έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για το σύνολο του έργου από το ΣΕΣ 2014-2020 και πότε προβλέπεται η δημοπράτηση του έργου. Για την ερώτηση:

 ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κκ. Υπουργους: 

Αναπτυξης & Ανταγωνιστικοτητας

Περιβαλλοντος, Ενεργειας και Κλιματικης Αλλαγης 

 

Θέμα: Προβλήματα χρηματοδότησης για το σύνολο του έργου της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου 

Στο πλαίσιο αναβάθμισης της ποιότητας ζωής στην Αττική έχουν δρομολογηθεί μία σειρά μεγάλων παρεμβάσεων σε διάφορες περιοχές της. Μία από αυτές αποτελεί η αξιοποίηση του παράκτιου μετώπου μήκους 45 χλμ., από το Φάληρο έως το Σούνιο. Μέρος αυτής της παρέμβασης είναι και το Πρόγραμμα Ολοκληρωμένης Ανάπλασης Φαληρικού Όρμου. Ενός Προγράμματος που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου 530 στρεμμάτων, την επίτευξη πλήρους αντιπλημμυρικής προστασίας και δημιουργία συνεδριακού κέντρου διεθνούς εμβέλειας. 

Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2014 το Πρόγραμμα τo οποίoαφορά μια περιοχή 790 στρεμμάτων από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) στην εκβολή του Κηφισού ως και το Κλειστό Γυμναστήριο Τάε Κβον Ντο φαίνεται να έχει "βαλτώσει", αφού δεν έχει εγκριθεί η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), ενώ δεν έχει καταστεί δυνατό να ενταχθεί σε συγχρηματοδοτούμενο από την ΕΕ πρόγραμμα. Σημειώνεται ότι κατά την πρώτη ανακοίνωση των έργων το 2011 από το ΥΠΕΚΑ υπήρχε δέσμευση ότι μέχρι τον Ιανουάριο του 2013 θα είχε επιλεγεί ανάδοχος για την κατασκευή του έργου. 

Το απαραίτητο Προεδρικό Διάταγμα εκδόθηκε με μεγάλη καθυστέρηση, τον περασμένο Δεκέμβριο, με συνέπεια να είναι αδύνατη η ένταξή τους στο ΕΣΠΑ 2007-2013, παρά το γεγονός ότι οι μελέτες και τα τεύχη δημοπράτησης είχαν παραδοθεί πριν από ενάμισι χρόνο. Σε ότι αφορά τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αυτή εγκρίθηκε εν μέσω αντιδράσεων από τα δημοτικά συμβούλια των εμπλεκόμενων Δήμων. 

Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα θα γίνει προσπάθεια να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση από το ΣΕΣ 2014-2020. Ο σχεδιασμός προβλέπει τρία έργα: 

  • Συγκοινωνιακά και αντιπλημμυρικά έργα εκτιμώμενου προϋπολογισμού 120 εκ. ευρώ.
  • Διαμόρφωση έκτασης 530 στρεμμάτων σε μητροπολιτικό πάρκο και κατασκευή τριών υπόγειων χώρων στάθμευσης εκτιμώμενου προϋπολογισμού 145 εκ. ευρώ.
  • Κατασκευή λιμενικών έργων και προβλητών περιπάτου, διαμόρφωση τεχνητής παραλίας και νησίδων προστασίας προϋπολογισμού 14 εκ. ευρώ.

Νεότερα δημοσιεύματα μιλούν για σενάρια «τεμαχισμού» του έργου. Πιο συγκεκριμένα προτείνεται από τα συναρμόδια υπουργεία η αφαίρεση νευραλγικών κομματιών του έργου προκειμένου να μειωθεί η χρηματοδότηση, όπως τα αντιπλημμυρικά και η μετακίνηση της λεωφόρου Ποσειδώνος, ενώ από κάποιους άλλους προωθείται η δημιουργία «μητροπολιτικού υδατοδρομίου» για τα υδροπλάνα στο Φάληρο. Μία τέτοια εξέλιξη θα ήταν ιδιαίτερα αρνητική διότι ιδιαίτερα τα αντιπλημμυρικά έργα αποτελούν πάγιο αίτημα και εκκρεμούν για δεκαετίες και η κατασκευή τους θα διασφαλίσει τις περιοχές του Μοσχάτου και της Καλλιθέας από καταστροφικές πλημμύρες. Είναι δε άμεσα συνδεδεμένα με τη μετακίνηση της λεωφόρου Ποσειδώνος νοτιότερα, η οποία έως σήμερα λόγω του ότι είναι υπερυψωμένη λειτουργεί ως φράγμα. 

Τέλος η προώθηση έργων όπως η κατασκευή υδατοδρομίου ουσιαστικά θα ακύρωνε το έργο αφού θα μετέβαλε τον κοινόχρηστο χαρακτήρα της περιοχής. Υπενθυμίζεται ότι ανάλογη πρόταση για μετατροπή του Φαληρικού Ορμου σε λιμένα κρουαζιέρας οδήγησε στο «πάγωμα» επί μήνες του έργου και τελικά στην απώλεια της ευκαιρίας να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2015. 

Μετά τα παραπάνω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί 

1. Ευσταθούν τα σενάρια που θέλουν την αφαίρεση έργων από το τελικό project, όπως είναι τα αντιπλημμυρικά, αλλοιώνοντας ουσιαστικά τον στόχο της συνολικής ανάπλασης; 

2. Έχουν ληφθεί υπόψη στον υπάρχοντα σχεδιασμό οι ενστάσεις και οι αντιρρήσεις για ορισμένα έργα, όπως αυτές εκφράζονται από τα Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων Μοσχάτου και Καλλιθέας; 

3. Έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για το σύνολο του έργου από το ΣΕΣ 2014-2020 και αν ναι πότε προβλέπεται η δημοπράτηση του έργου; 

 

Οι βουλευτές που ερωτούν 

Ασημίνα Ξηροτύρη Αικατερινάρη 

Μαρία Γιαννακάκη

 

 

 

 

 

Οικονομία & Ανάπτυξη

facebook   youtube

koinovouleytiki-drastiriotita-2012-simera

koin drast2000

dimokratiki_aristera_logo