Home Ομιλίες - 'Αρθρα Οι ρυθμίσεις του Σχεδίου Νόμου για την αναστολή των πλειστηριασμών αποτελούν μεν ένα πρώτο βήμα αλλά χρειάζονται βασικές αλλαγές, ώστε να ενισχυθεί το αίσθημα δικαίου του πολίτη προς το κράτος για την προστασία της κατοικίας του

Οι ρυθμίσεις του Σχεδίου Νόμου για την αναστολή των πλειστηριασμών αποτελούν μεν ένα πρώτο βήμα αλλά χρειάζονται βασικές αλλαγές, ώστε να ενισχυθεί το αίσθημα δικαίου του πολίτη προς το κράτος για την προστασία της κατοικίας του

E-mail Εκτύπωση PDF

Και για να φτάσουμε από την άλλη πλευρά σε μια ολοκληρωμένη νομοθετική ρύθμιση που θα αντιμετωπίζει το ζήτημα της προστασίας των δανειοληπτών συνολικά και ρεαλιστικά, τόνισε η Ασημίνα Ξηροτύρη κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια. Επισήμανε δε ότι η Δημοκρατική Αριστερά από τον Ιούνιο κατέθετε την τροπολογία για τη συνέχιση της ισχύος του παρόντος θεσμικού πλαισίου αναστολής αυτών έως το τέλος του 2015, καλώντας την Κυβέρνηση να κλείσει έγκαιρα το ζήτημα, να αποτρέψει τις πιέσεις της τρόικας και τη λογική του προαπαιτούμενου και να μην αφήνει χιλιάδες Έλληνες πολίτες να βρίσκονται όμηροι μιας καθημερινής ανασφάλειας τόσο οι πολίτες που έχουν υπερχρεωθεί όσο και αυτοί που συνεχίζουν κάτω από δύσκολες συνθήκες να εξυπηρετούν το δάνειό τους. Αναλυτικότερα επί των διατάξεων και επί των τροπολογιών που κατέθεσε η Δημοκρατική Αριστερά, διαβάστε το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

 

 

Για ακόμη μια φορά η Κυβέρνηση «κρύβεται» πίσω από το κατεπείγον, στην προκειμένη περίπτωση την αναστολή των πλειστηριασμών, για να φέρει μαζί, εκβιαστικά και χωρίς προηγούμενη συζήτηση, ως κατεπείγουσες και άλλες σχετικές διατάξεις, πολλές από τις οποίες χαρακτηρίζονται επαχθείς για τους πολίτες, όπως είναι οι τροποποιήσεις των ΚΕΔΕ για την πληρωμή, οι προσαυξήσεις των προστίμων, ακόμα και οι άμεσες κατασχέσεις. Είναι ρυθμίσεις που έπρεπε να συζητηθούν κανονικά και με τους φορείς και οι οποίες έχουν σοβαρά προβλήματα, έως και αντισυνταγματικά, αφού ακυρώνουν κατοχυρωμένα δικαιώματα των πολιτών. 

 

Για πολλές από τις ρυθμίσεις υπήρχε η άνεση χρόνου να έρθουν στη Βουλή νωρίτερα, όπως το επενδυτικό ταμείο, οι ρυθμίσεις για το ΤΑΙΠΕΔ, για τις ΠΑΕ και πολλά άλλα θέματα που έχετε φέρει για συζήτηση. Θα μπορούσαν να συζητηθούν κανονικά και όχι η Κυβέρνηση να προκαλεί και τους δικούς της Βουλευτές, επιλέγοντας το δρόμο της τελευταίας στιγμής και της κατεπείγουσας διαδικασίας. Για το λόγο αυτό θα καταψηφίσουμε επί της αρχής το νομοσχέδιο.

 

Ας δούμε πρώτα το θέμα της αναστολής των πλειστηριασμών. Η Δημοκρατική Αριστερά από τον Ιούνιο κατέθετε την τροπολογία για τη συνέχιση της ισχύος του παρόντος θεσμικού πλαισίου αναστολής αυτών έως το τέλος του 2015, καλώντας την Κυβέρνηση να κλείσει έγκαιρα το ζήτημα, να αποτρέψει τις πιέσεις της τρόικας και τη λογική του προαπαιτούμενου και να μην αφήνει χιλιάδες Έλληνες πολίτες να βρίσκονται όμηροι μιας καθημερινής ανασφάλειας τόσο οι πολίτες που έχουν υπερχρεωθεί όσο και αυτοί που συνεχίζουν κάτω από δύσκολες συνθήκες να εξυπηρετούν το δάνειό τους.

 

Οι ρυθμίσεις του Σχεδίου Νόμου για την αναστολή των πλειστηριασμών αποτελούν μεν ένα πρώτο βήμα αλλά χρειάζονται βασικές αλλαγές, ώστε να ενισχυθεί το αίσθημα δικαίου του πολίτη προς το κράτος για την προστασία της κατοικίας του και να φτάσουμε από την άλλη πλευρά σε μια ολοκληρωμένη νομοθετική ρύθμιση που θα αντιμετωπίζει το ζήτημα της προστασίας των δανειοληπτών συνολικά και ρεαλιστικά.

 

Είμαστε η μόνη χώρα, στην οποία –πολύ περισσότερο σε συνθήκες οικονομικής και κοινωνικής κατάρρευσης- δεν έχει ρυθμιστεί το θέμα των στεγαστικών δανείων στο σύνολό του. Επί της ουσίας, δηλαδή, θα έλεγε κανείς ότι είναι σαν να αντιμετωπίζεις την πνευμονία με ασπιρίνη, ενώ χρειάζεται ισχυρή αντιβίωση.

 

Βέβαια, ένας από τους βασικούς στόχους του Σχεδίου Νόμου είναι να αποκατασταθεί η ροή χρήματος από τους δανειολήπτες προς τις τράπεζες. Αυτό φαίνεται να επιτυγχάνεται. Το ζητούμενο, όμως, για όλους μας είναι να εξασφαλίσουμε ότι θα εξυπηρετηθούν πρωτίστως οι δανειολήπτες, αυτοί που έχουν πραγματικά ανάγκη και αυτοί που το δικαιούνται. Κατά τα άλλα, ουσιαστικά ανοίγει ο δρόμος για την πλήρη απελευθέρωση των πλειστηριασμών με δεδομένο ότι προστατεύεται μ’ αυτή τη ρύθμιση μόνο η κύρια κατοικία, ενώ η παλιά ρύθμιση Παπαθανασίου προστάτευε περίπου δεκατέσσερις χιλιάδες δανειολήπτες. Πρέπει σύντομα με ολοκληρωμένες διαδικασίες να δούμε το θέμα της ρύθμισης των δανείων.

 

Όσον αφορά τη ρύθμιση του άρθρου 2, είπαμε ότι η προστασία αφορά την κύρια κατοικία. Η προστασία γίνεται μόνο για τις απαιτήσεις που προέρχονται αποκλειστικά από τον ιδιωτικό τομέα, τις τράπεζες και όχι από το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Το έχουμε επισημάνει πολλές φορές ως Δημοκρατική Αριστερά. Έχουμε προβάλει την αναγκαιότητα παράτασης της αναστολής των πλειστηριασμών μέχρι και το 2015, όπως και της επέκτασης της προστασίας και στις περιπτώσεις, όπου υπάρχουν οφειλές προς το Δημόσιο, προς τους ΟΤΑ, προς τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης, δεδομένου ότι η οικονομική αδυναμία δεν περιορίζεται σήμερα σε μία κατηγορία οφειλής, αλλά σε όλες.

 

Αυτό το έχουμε καταθέσει –μεταξύ των άλλων- και στην τροπολογία που καταθέσαμε εχθές. Δεν διευκρινίζεται στη ρύθμιση αν ο δανειολήπτης, του οποίου το σπίτι εν τέλει εκπλειστηριάζεται, απαλλάσσεται από το σύνολο του χρέους του σε περίπτωση που το ακίνητό του λάβει μικρότερη τιμή του οφειλόμενου ποσού.

 

Η ρύθμιση μεταχειρίζεται διαφορετικά τα νοικοκυριά, ανάλογα με την επαγγελματική ιδιότητα. Η ελάχιστη μηνιαία δόση προβλέπει 10% του καθαρού εισοδήματος έως τις 15.000 ευρώ και 20% για το υπερβάλλον εισόδημα. Γι’ αυτό και στην τροπολογία μας έχουμε καταθέσει μία νέα κλίμακα, την πρώτη από μηδέν έως 10.000 ευρώ εισόδημα που αφορά τα φτωχά νοικοκυριά, αυτά που ζουν στο όριο της φτώχειας, ώστε να μπορούν –όπως και οι άνεργοι, για τους οποίους εδώ λαμβάνεται πρόνοια- να μην καταβάλλουν τη δόση.

 

Θα πρέπει, επίσης, να δείτε τη διαγραφή της πρόβλεψης διακοπής αναστολής των πλειστηριασμών στην περίπτωση μη καταβολής των προβλεπόμενων δόσεων εντός τριών μηνών. Το περιθώριο είναι πολύ μικρό. Εκτός από την ανεργία και την οικονομική δυσπραγία, υπάρχουν και θέματα υγείας και άλλοι έκτακτοι λόγοι που μπορεί να υπαγορεύουν την ανάγκη διαφορετικής μεταχείρισης της κάθε περίπτωσης.

 

Όσον αφορά στις καταθέσεις έως 15.000 ευρώ, υπάρχει ένα θέμα που πρέπει να διευκρινιστεί για τις καταθέσεις που έχει κάποιος –και είναι πολλές αυτές οι περιπτώσεις- ως συνδικαιούχος. Επίσης, είναι σοβαρό το θέμα που θέτει η Έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής ότι η υποχρέωση του οφειλέτη να γνωστοποιεί τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του, δημιουργεί συνθήκες προσβολής των προσωπικών του δεδομένων.

 

Όσον αφορά τα επιτόκια, θα έλεγα ότι δεν γίνεται καμία αναφορά –αν και θα έπρεπε κανονικά- να μειωθούν τα επιτόκια, γιατί διαφορετικά αυτός που σήμερα χρωστά 100 ευρώ, για παράδειγμα, σε ένα χρόνο θα χρωστά 105 ευρώ, 110 ευρώ, κ.ο.κ. Υπάρχουν οι ρυθμίσεις της μετακύλισης, αλλά αυτό το χρέος και τα επιτόκια παραμένουν.

 

Η πώληση των δανείων σε ξένα «funds» είναι προ των πυλών. Θα πρέπει να μας πείτε αν έχουν πουληθεί μέχρι σήμερα στεγαστικά δάνεια σε ξένα «funds», σε τί ποσοστό και, αν ναι, τι γίνεται σ’ αυτήν την περίπτωση, αφού δεν εμπίπτουν στο ελληνικό δίκαιο.

 

Ας δούμε τώρα τις βασικές τροποποιήσεις που θέλουμε εμείς, εκτός των άλλων διευκρινίσεων που σας είπα, για το άρθρο 2.

 

Θέλουμε, κατ’ αρχήν, αυτή η προστασία να επεκταθεί και στις περιπτώσεις όπου υπάρχουν οφειλές προς το Δημόσιο, τους ΟΤΑ, κ.λπ. Αναφορικά με τις σωρευτικές προϋποθέσεις για την ένταξη στην αναστολή των πλειστηριασμών, επειδή τα όρια που τίθενται για τη συνολική αξία της κινητής και ακίνητης περιουσίας κρίνονται χαμηλά με δεδομένο τις αντικειμενικές τιμές σε σχέση με τις πραγματικές, αλλά κατά κύριο λόγο επειδή χρειάζεται να αποτυπώσουμε την κουλτούρα της ελληνικής κοινωνίας, να δοθεί η δυνατότητα με συνυπολογισμό για όσους, για παράδειγμα, διαθέτουν και κατοικία στον τόπο παραγωγής τους και άλλα μικρά περιουσιακά στοιχεία που τους συνδέουν με την ύπαιθρο, να υπάρχει ένα πιο αυξημένο όριο συνολικής περιουσίας, για να μην τους αποτρέπει από την εισαγωγή σ’ αυτή τη ρύθμιση.

 

Με βάση, λοιπόν, αυτό, προτείνουμε στην τροπολογία μας αναπροσαρμογή του ύψους της συνολικής αξίας της ακίνητης περιουσίας από 270.000 ευρώ σε 340.000 ευρώ.

 

Επίσης, όσον αφορά τα θέματα των πολυτέκνων και των αναπήρων, προτείνουμε η προσαύξηση που γίνεται για τις διάφορες προϋποθέσεις, αντί για 10% να πάει στο 20%. Μάλιστα, όπως σας είπα προηγουμένως, προτείνουμε να μην υπάρχει καταβολή δόσης, αλλά να προτείνεται μηνιαία δόση για εισοδήματα έως και 10.000 ευρώ και από εκεί και πάνω να αρχίζει η κλίμακα που προτείνετε.

 

Με το άρθρο 1 έχετε προτείνει τη σύσταση Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Αυτή είναι μία θετική διάταξη, γιατί πράγματι η συνολική αντιμετώπιση του θέματος χρειάζεται μελέτη από έναν ενιαίο φορέα για αποφυγή θέσπισης χαοτικής και συγκεχυμένης νομοθεσίας. Θετική, επίσης, είναι και η πρόβλεψη για τη διαμεσολάβηση του Συνηγόρου του Καταναλωτή σ’ αυτό.

 

Το μοντέλο το οποίο ενδέχεται να χρησιμοποιήσετε είναι το ιρλανδικό μοντέλο. Θα πρέπει να προσέξετε, γιατί δεν έχει πάντοτε θετικά στοιχεία. Όμως, υπάρχουν καλά σημεία σ’ αυτό το μοντέλο. Είναι αυτά τα οποία εξετάζουν όλα τα στοιχεία του δανειολήπτη για όλες τις περιπτώσεις και εξασφαλίζεται έτσι ένα μίνιμουμ συνθηκών διαβίωσης και το υπόλοιπο ποσό πάει στα δάνεια.

 

Οι ρυθμίσεις, βέβαια, δεν αφορούν μόνο τα στεγαστικά δάνεια, αλλά και πολλαπλά δάνεια. Προβλέπεται αναθεώρηση στις δόσεις, όταν –όπως είπαμε- τα εισοδήματα του δανειολήπτη βελτιωθούν. Προβλέπεται, επίσης και μείωση των επιτοκίων. Ας πάρουμε, λοιπόν, για την επόμενη περίοδο –και σύντομα- τα θετικά στοιχεία αυτού του ιρλανδικού μοντέλου.

 

Θα αναφερθώ τώρα στο Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο. Εκ της αρχής, ήμασταν γενικά θετικοί ως προς τη σύσταση ενός επενδυτικού ταμείου. Βέβαια, εμείς προτείναμε ένα είδος αναπτυξιακής τράπεζας για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, δηλαδή ένα διαφοροποιημένο ΕΤΕΑΝ. Εν πάση περιπτώσει, ξεκινήσατε την προσπάθεια από το 2012 και τώρα με τις διαδικασίες του κατεπείγοντος φέρνετε να συζητήσουμε αυτό το θέμα, το οποίο είναι πάρα πολύ σοβαρό.

 

Υπάρχουν πολλές γκρίζες ζώνες στις εν λόγω ρυθμίσεις που δημιουργούν σοβαρές επιφυλάξεις και, αν μη τι άλλο, θα έπρεπε να συζητηθούν σε μία κανονική διαδικασία. Μου κάνει εντύπωση πως και η Επιστημονική Επιτροπή δεν συμπεριλαμβάνει αναλυτικά τις παρατηρήσεις για το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο. Τελικά, αυτό το Ταμείο είναι μία εταιρεία επενδύσεων μεταβλητού κεφαλαίου. Αυτές οι εταιρείες έχουν και τα ρίσκα τους, έχουν και ευθύνη για τις μετοχές που έχουν, που σύμφωνα με το καταστατικό τους ως αποκλειστικό σκοπό έχουν τη συλλογική επένδυση σε κινητές αξίες, τραπεζικές καταθέσεις και άλλα στοιχεία.

 

Το Δημόσιο δεν έχει την πλειοψηφία. Είναι μέχρι 50%. Η έδρα του είναι στο Λουξεμβούργο. Εγώ το συνδέω αυτό με το ότι η Επιστημονική Επιτροπή δεν κάνει εισήγηση αυτήν τη στιγμή. Δεν ξέρω αν μπορούμε να νομοθετήσουμε για ένα τέτοιου τύπου επενδυτικό ταμείο.

 

Από την άλλη πλευρά, είναι θετικό ότι δίνει το ταμείο οικονομική στήριξη με τη μορφή δανείων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το ελληνικό δημόσιο επένδυσε εδώ 350 εκατομμύρια ευρώ. Είναι αρνητικό το ότι αυτήν τη στιγμή δεν έχουμε στοιχεία και ότι παραπέμπουμε σε ΚΥΑ τα θέματα της συγκρότησης του διοικητικού συμβουλίου του ταμείου και τα θέματα του τρόπου διαχείρισης των οικονομικών του ταμείου.

 

Εν πάση περιπτώσει, θεωρώ ότι είναι μία πρόχειρη διάταξη και παρά -όπως σας είπα- την επί της αρχής συμφωνία μας σε αυτό, διαφωνούμε με τον τρόπο που κατατίθεται.

 

Όσον αφορά τα θέματα του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, σας το είπα και στην αρχή, είναι πραγματικά μεγάλη παρέκκλιση από τη νομοθετική μας διαδικασία. Δεν είναι δυνατόν! Πραγματικά, κύριε Υπουργέ, μας προσβάλλετε όλους με το να συζητάμε με αυτόν τον τρόπο τέτοιες ρυθμίσεις για τη φορολογία και την επιβολή προστίμων στους πολίτες, παραμονή των Χριστουγέννων και με χθεσινή συζήτηση το Φόρο της Ακίνητης Περιουσίας, με μια υπερφορολόγηση.  Πραγματικά, η νομοθετική μας και η κοινοβουλευτική μας διαδικασία πλήττεται βαρύτατα!

 

 

 

 

 

 

Οικονομία & Ανάπτυξη

facebook   youtube

koinovouleytiki-drastiriotita-2012-simera

koin drast2000

dimokratiki_aristera_logo