Home Ομιλίες - 'Αρθρα Ομιλία επί της αρχής των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών (Β' ΜΕΡΟΣ)

Ομιλία επί της αρχής των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών (Β' ΜΕΡΟΣ)

E-mail Εκτύπωση PDF

Στο δεύτερο άρθρο έχω πει τις αιτιάσεις μου, τις έχω αναλύσει. Εξακολουθώ ακόμη να θεωρώ ότι έχουμε σημαντικές διαφορές στην προσέγγιση των αποκρατικοποιήσεων και κυρίως στην ουσιαστική προσέγγιση. Εμείς θεωρούμε ότι οποιαδήποτε αποκρατικοποίηση πρέπει να στοχεύει πρώτα στην ανάπτυξη και βέβαια να έχει και κάποιο εισπρακτικό χαρακτήρα. Αλλά το κύριο είναι όταν συζητάμε για αποκρατικοποιήσεις, όπως είναι η Δ.Ε.Η., τα λιμάνια της χώρας, όπως είναι οι μεγάλοι οργανισμοί κοινής ωφέλειας ότι θα πρέπει πρώτα να συζητάμε πώς αυτά τα αναπτυξιακά εργαλεία θα αποδώσουν καλύτερα και μέσα στο πλαίσιο αυτό και μέσα στο πλαίσιο των ρυθμιστικών τους αρχών, στο πλαίσιο της διασφάλισης των δικτύων στην κυριότητα του δημοσίου και πώς θα λειτουργήσουν ούτως ώστε οι παρερχόμενες υπηρεσίες και τα αγαθά προς τους πολίτες να παραμείνουν και να είναι καλές. Και από τη άλλη πλευρά, θα πρέπει αυτές οι δημόσιες επιχειρήσεις να μπορούν πραγματικά να αναπτυχθούν ουσιαστικά. Εμείς δεν είμαστε κατά των αποκρατικοποιήσεων αλλά θεωρούμε ότι η αποκρατικοποίηση πρέπει να γίνεται με βάση έναν στρατηγικό σχεδιασμό, πρέπει να γίνεται με τις απαραίτητες προϋποθέσεις και κριτήρια. Βέβαια τα κριτήρια για το στρατηγικό ρόλο του δημοσίου σε επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και στρατηγικής σημασίας είναι πάρα πολύ αυξημένα. Στην περίπτωση αυτή λοιπόν, θεωρούμε ότι η πολιτεία με τα συντεταγμένα όργανά της πρέπει να προχωρήσει στο στρατηγικό σχεδιασμό και τις κατευθύνσεις για την ανάπτυξη των Δ.Ε.Κ.Ο. για να διασφαλίσει και τα δίκτυα και το πλαίσιο των ρυθμιστικών αρχών, όπως και να θεσπίσει τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις για τους τομείς και το βαθμό αποκρατικοποίησης κάθε Δ.Ε.Κ.Ο. Αυτός ο βασικός σχεδιασμός σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να μεταφερθεί στις αρμοδιότητες ενός νεοσύστατου οργάνου όπως είναι το ΤΑΙΠΕΔ, γιατί υπάρχει κίνδυνος να θυσιαστούν αυτά τα αναπτυξιακά έργα ή για εισπρακτικούς και μόνο λόγους. Η ομιλία στο σύνολό της έχει ως εξής:

Πέρα από το ίδιο το νομοσχέδιο, έγιναν πράγματι τοποθετήσεις για τα θέματα της ολοκλήρωσης του πακέτου των μέτρων και τα θέματα των εργασιακών που προβάλει ως πρόσθετες απαιτήσεις η Τρόικα κ.ο.κ.

Εγώ ήθελα να πω ότι όλα αυτά τα θέματα δεν έχουν κλείσει ακόμη. Και υπάρχει ακόμη διαπραγμάτευση σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών και, όπως τονίζουμε εμείς, πρέπει να συνεχιστεί μια σκληρή διαπραγμάτευση και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ούτως ώστε και να εξασφαλιστεί η δόση ολόκληρη των 31,5 δισεκατομμυρίων ευρώ και από την άλλη πλευρά να υπάρξουν οι δεσμεύσεις για να εκκινήσει η αναπτυξιακή διαδικασία στη χώρα με πολλές άλλες λεπτομέρειες για τα θέματα της ευρωπαϊκής τράπεζας επενδύσεων, για την προώθηση του ΕΣΠΑ, όπως όλοι θέλουμε να γίνει κ.ο.κ.

Κύριε Υπουργέ, το πρωί μου είπατε για τα θέματα των εργασιακών σχέσεων ότι περίπου έχουν κλείσει τα προβλήματα και μένουν έτσι κάποιες μικρές διαφορές και να μη συζητάμε περί όνου σκιάς.

Εμείς θεωρούμε ότι δεν έχει κλείσει αυτή η συζήτηση και είναι διαφορετικό το πώς αντιλαμβάνεται κανείς τον όνο και τη σκιά.

Να προχωρήσω τώρα στο νομοσχέδιο. Στο δεύτερο άρθρο έχω πει τις αιτιάσεις μου, τις έχω αναλύσει. Εξακολουθώ ακόμη να θεωρώ ότι έχουμε σημαντικές διαφορές στην προσέγγιση των αποκρατικοποιήσεων και κυρίως στην ουσιαστική προσέγγιση. Εμείς θεωρούμε ότι οποιαδήποτε αποκρατικοποίηση πρέπει να στοχεύει πρώτα στην ανάπτυξη και βέβαια να έχει και κάποιο εισπρακτικό χαρακτήρα. Αλλά το κύριο είναι όταν συζητάμε για αποκρατικοποιήσεις, όπως είναι η Δ.Ε.Η., τα λιμάνια της χώρας, όπως είναι οι μεγάλοι οργανισμοί κοινής ωφέλειας ότι θα πρέπει πρώτα να συζητάμε πώς αυτά τα αναπτυξιακά εργαλεία θα αποδώσουν καλύτερα και μέσα στο πλαίσιο αυτό και μέσα στο πλαίσιο των ρυθμιστικών τους αρχών, στο πλαίσιο της διασφάλισης των δικτύων στην κυριότητα του δημοσίου και πώς θα λειτουργήσουν ούτως ώστε οι παρερχόμενες υπηρεσίες και τα αγαθά προς τους πολίτες να παραμείνουν και να είναι καλές. Και από τη άλλη πλευρά, θα πρέπει αυτές οι δημόσιες επιχειρήσεις να μπορούν πραγματικά να αναπτυχθούν ουσιαστικά.

Εμείς δεν είμαστε κατά των αποκρατικοποιήσεων αλλά θεωρούμε ότι η αποκρατικοποίηση πρέπει να γίνεται με βάση έναν στρατηγικό σχεδιασμό, πρέπει να γίνεται με τις απαραίτητες προϋποθέσεις και κριτήρια. Βέβαια τα κριτήρια για το στρατηγικό ρόλο του δημοσίου σε επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και στρατηγικής σημασίας είναι πάρα πολύ αυξημένα.

Στην περίπτωση αυτή λοιπόν, θεωρούμε ότι η πολιτεία με τα συντεταγμένα όργανά της πρέπει να προχωρήσει στο στρατηγικό σχεδιασμό και τις κατευθύνσεις για την ανάπτυξη των Δ.Ε.Κ.Ο. για να διασφαλίσει και τα δίκτυα και το πλαίσιο των ρυθμιστικών αρχών, όπως και να θεσπίσει τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις για τους τομείς και το βαθμό αποκρατικοποίησης κάθε Δ.Ε.Κ.Ο. Αυτός ο βασικός σχεδιασμός σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να μεταφερθεί στις αρμοδιότητες ενός νεοσύστατου οργάνου όπως είναι το ΤΑΙΠΕΔ, γιατί υπάρχει κίνδυνος να θυσιαστούν αυτά τα αναπτυξιακά έργα ή για εισπρακτικούς και μόνο λόγους.

Το ΤΑΙΠΕΔ συστήθηκε για να αξιοποιήσει ένα μέρος της ακίνητης ιδιωτικής περιουσίας του δημοσίου και ακίνητα των δημόσιων επιχειρήσεων ούτως ώστε να εξασφαλιστεί ένα μέρος εσόδων που θα πάει στο χρέος. Η αποκρατικοποίηση όμως τόσο σοβαρών επιχειρήσεων έχει έναν άλλο εντελώς χαρακτήρα και δεν είναι υπόθεση του ΤΑΙΠΕΔ. Γι’ αυτό δεν θα συμφωνήσω με την προσθήκη αυτή.

Βεβαίως είναι μια ασφαλιστική δικλείδα, αλλά θεωρώ ότι το κράτος, η Βουλή, η Κυβέρνηση, τα αρμόδια Υπουργεία, οι ίδιοι οι φορείς θα πρέπει να συμμετέχουν σ’ αυτό το σχεδιασμό για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων για τον τρόπο λειτουργίας τους και παράλληλα για την όποια αποκρατικοποίηση σε όποιον τομέα ή σε όποιον βαθμό κριθεί πράγματι μέσα απ’ όλες αυτές τις διαδικασίες που σας είπα, μπορεί να γίνει και μπορεί να αποδώσει και πόρους στο δημόσιο.

Όσον αφορά τώρα το θέμα του άρθρου 3, δεχθήκατε κάποιες προτάσεις απ’ αυτές που σας καταθέσαμε, ιδιαίτερα στο ότι όλη αυτή η διαδικασία θα πρέπει να ενσωματώνεται στην τοπική κοινωνία, η μελέτη να τεκμηριώνει το πώς επηρεάζει και το πώς συμμετέχει στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη αλλά δεν δεχθήκατε κάποια επόμενα εργαλεία που σας είπαμε για να εξασφαλίζεται καλύτερα αυτό εδώ το πράγμα. Και βέβαια ζητώ να εξετάσετε και πάλι το θέμα της κατάργησης της ΚΥΑ και να υπάρξει προεδρικό διάταγμα και για το παραθεριστικό χωριό, για την πολεοδόμηση και για τα επιχειρησιακά πάρκα, όπως προεδρικό διάταγμα προβλέπεται για όλες τις άλλες χρήσεις.

Όσον αφορά την τροπολογία για το θέμα του επικουρικού κεφαλαίου, δεν μπορώ τώρα να διατυπώσω άποψη για το εάν θα δεχθούμε την τροπολογία με την οποία ήμασταν αντίθετοι μέχρι τώρα.

Για τα θέματα της εξίσωσης πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης τα έχουμε πει πάρα πολλές φορές. Επιμένω λοιπόν, ότι πρέπει να επισπευσθούν όλα αυτά τα μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου, για να μπορέσουν να αποτελέσουν πολύ σύντομα ισοδύναμα μέτρα και να ανακουφίσουν τελικά τα νοικοκυριά από τη μεγάλη επιβάρυνση που πράγματι τους επιφέρει αυτή η εξίσωση του πετρελαίου θέρμανσης.

 Θα ήταν πολύ δίκαιο να είχαμε και το σχέδιο της κοινής υπουργικής απόφασης για το επίδομα. Όταν συζητάμε ένα τέτοιο μέτρο και επιβάλλεται να δώσουμε το επίδομα σ’ αυτούς που πλήττονται –και είναι πάρα πολλοί σ’ αυτήν τη δύσκολη περίοδο- θα πρέπει και εμείς να ξέρουμε τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις για το επίδομα θέρμανσης.

 

Οικονομία & Ανάπτυξη

facebook   youtube

koinovouleytiki-drastiriotita-2012-simera

koin drast2000

dimokratiki_aristera_logo