Home Ομιλίες - 'Αρθρα Δημόσιος έλεγχος και διαφάνεια της ανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού συτήματος για την ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία και την ανάπτυξη του τόπου

Δημόσιος έλεγχος και διαφάνεια της ανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού συτήματος για την ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία και την ανάπτυξη του τόπου

E-mail Εκτύπωση PDF

Τόνισε η  βουλευτής  στην ομιλία της στη Βουλή στις 12 Σεπτ. στο Ν/ΣΧ για τις «ρυθμίσεις θεμάτων για την κεφαλαιακή ενίσχυση των πιστωτικών ιδρυμάτων», προσθέτοντας ότι η πράξη ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών πιστωτικών ιδρυμάτων, προκαταρτική στην παρούσα συζήτηση, είναι μια πράξη πρόνοιας γι’ αυτά, έναντι των συνεπειών του κουρέματος, πρόνοιας που βέβαια δεν έχει επιδειχθεί ακόμη για τις συνέπειες του κουρέματος στα ασφαλιστικά ταμεία, τα αποθεματικά του Ελληνικού Δημοσίου κ.λ.π. Ανέδειξε τον έντονο προβληματισμό της γιατί η Αγροτική Τράπεζα και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο έχουν μείνει έξω από αυτή τη διαδικασία και τη στήριξη και γιατί δεν έχει προωθηθεί με τη συμμετοχή αυτών ένας δημόσιος πυλώνας στο τραπεζικό σύστημα. Εξέφρασε επίσης την ανησυχία της αν το τραπεζικό σύστημα είναι διατεθειμένο και μπορεί να ανταπεξέλθει στις πρόσθετες δράσεις που καλείται να αναλάβει τόσο από τη διοχέτευση πόρων του ΕΣΠΑ προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και γενικά την τόνωση της ρευστότητας, όσο και μέσω των επιδοτήσεων του αναπτυξιακού νόμου. Επισήμανε, τελειώνοντας, ότι στη διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης πρέπει να εξευρεθούν όλες οι ασφαλιστικές δικλείδες ώστε το Τραπεζικό Σύστημα να συμβάλει στην πραγματική οικονομία για την δίκαιη και ισόρροπη ανάπτυξη του τόπου και για επενδύσεις που να δημιουργούν νέες και σταθερές θέσεις εργασίας. Όλη η ομιλία της έχει ως εξής:

Το 2009 στην παγκόσμια διάσκεψη στην Κοπεγχάγη για την κλιματική αλλαγή ο Ούγκο Τσάβες σε μία πραγματικά αυθόρμητη, αλλά και εμπνευσμένη ομιλία του, είχε αναφωνήσει –κύριε Υπουργέ, ακούστε το και εσείς-: «Αν ο πλανήτης ήταν τράπεζα, θα τον είχαμε σώσει».

Στη συνέχεια πολλοί πολιτικοί αλλά και περιβαλλοντολόγοι με παραλλαγές υιοθέτησαν και οικειοποιήθηκαν αυτή την περιεκτική και πολύτιμη πολιτική πρόταση. Σε όλες τις χώρες, λοιπόν, όλοι καλούνται να σώσουν τις τράπεζες και το κάνουν τελικά. Η παγκόσμια κοινότητα δεν δείχνει το ίδιο ενδιαφέρον για το ξεπέρασμα της μεγάλης περιβαλλοντολογικής και κοινωνικής κρίσης.

Στη συζήτησή μας, λοιπόν, σε αυτό το νομοσχέδιο που εξετάζουμε το ελληνικό κοινοβούλιο, και το είπαν όλες οι πτέρυγες, καλείται για μία ακόμη φορά να πάρει αποφάσεις για μία νέα πρόσθετη στήριξη των ελληνικών πιστωτικών ιδρυμάτων. Θήτη και θύμα ταυτόχρονα του φαύλου κύκλου της παρατεταμένης ύφεσης και λιτότητας αποκάλεσε στην ομιλία της η κ. Πατριανάκου τα πιστωτικά ιδρύματα. Με το φαύλο κύκλο των μέτρων λιτότητας και της ύφεσης που δημιουργείται ο Ευκλείδης Τσακαλώτος συνέκρινε τον τρόπο που σώζονται οι τράπεζες. Ο Γιάννης Μιχελογιαννάκης δραματικά προβάλει την ανάγκη της κοινωνικής δικαιοσύνης μαζί βέβαια με το δύσκολο μονόδρομο της ενίσχυσης της ρευστότητας αναγκαστικά μέσω των τραπεζικών εργαλείων. Επισημαίνει, όμως, όπως όλοι μας, ότι η διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης πρέπει να γίνει με εθνικό σχέδιο, με διαφάνεια, μέσα από τη Βουλή.

Θα σταθώ, λοιπόν, στην ομιλία μου κατά κύριο λόγο στο πρώτο άρθρο. Η πράξη ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών πιστωτικών ιδρυμάτων, προκαταρκτική στην παρούσα φάση, είναι μία πράξη πρόνοιας γι’ αυτά, έναντι των συνεπειών του κουρέματος, πρόνοιας που βέβαια ακόμη δεν έχει επιδειχθεί για τις συνέπειες του κουρέματος στα ασφαλιστικά ταμεία, στα αποθεματικά του ελληνικού δημοσίου κ.λ.π.

Με τις πρώτες διατάξεις, λοιπόν, του νομοσχεδίου καλούμαστε να υπερβούμε τα διλλήματα, αλλά και τα παθήματα που έχουμε υποστεί και να προωθήσουμε για ακόμη μία φορά τη διάσωση του τραπεζικού συστήματος. Σε όλες τις χώρες και με συνθήκες ευνομούμενης δημοκρατίας, πράγματι το τραπεζικό σύστημα επιλέγεται, κατά κύριο λόγο, ως ο βασικός αγωγός της ρευστότητας. Όλοι θέλουμε να πιστεύουμε, ως αγωγός στην πραγματική οικονομία για τα πραγματικά προβλήματα. Ο Υπουργός σε πολλά θέματα αναφέρθηκε και είπε ότι πράγματι και μέσω του νομοσχεδίου εξασφαλίζεται η δυνατότητα ευελιξίας και περιθώρια επιλογών του πλαισίου της ανακεφαλαιοποίησης που εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και εν τέλει τους Έλληνες φορολογούμενους.

Είναι πολύ εύλογο, όμως και αναγκαίο, κύριε Υπουργέ και τέθηκε από όλες τις πτέρυγες, να διαβεβαιώσετε ρητά όλους μας -γιατί μέσω του νομοσχεδίου τελικά αυτό δεν επιτυγχάνεται- το ότι θα διασφαλίσετε ότι και αυτή τη φορά τα χρήματα που θα ξαναπάνε στις τράπεζες, θα καταλήξουν δημοκρατικά και δίκαια, θα έλεγα εγώ, στην πραγματική οικονομία. Θα στηρίξουν τους μικρομεσαίους στη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας. Θα στηρίξουν τα μέτρα κοινωνικού χαρακτήρα και θα στηρίξουν μία ουσιαστική ανάπτυξη, για να δημιουργηθούν οι νέες θέσεις εργασίας και να περιοριστεί η ανεργία.

Πρέπει να αποδεχθείτε ότι σε όλους μας είναι έντονος ο προβληματισμός. Γιατί η Αγροτική Τράπεζα και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο έχουν μείνει έξω από αυτή τη διαδικασία και τη στήριξη και γιατί δεν έχουμε καταφέρει να προωθήσουμε με τη συμμετοχή αυτών ένα δημόσιο πυλώνα στο τραπεζικό σύστημα;

Θα ήθελα να συμπληρώσω στην ομιλία μου και να σας μεταφέρω τις ανησυχίες μου για το πώς θα αποδώσω τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που κατά κύριο λόγο είναι οι τράπεζες στις αρμοδιότητες που τους μεταφέρονται για τη διαχείριση του ΕΣΠΑ αλλά και πρόσφατα στην πρόταση που επιδεικνύει η Κυβέρνηση για τις αδειοδοτήσεις από τον τραπεζικό νόμο μέσω των τραπεζών.

Πριν από είκοσι μέρες συζητήθηκε η επίκαιρη ερώτησή μου για την πρόοδο και την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ. Στο πρώτο ερώτημά μου, πώς θα διασφαλιστεί ότι με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και τη διοχέτευση πόρων προς τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία τα χρήματα αυτά θα φτάσουν στους δικαιούχους για νέες επενδύσεις και γενικά για τόνωση της ρευστότητας, όταν είναι γνωστή η πολύ επιφυλακτική στάση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων όπως και τα προβλήματα στον τραπεζικό κλάδο που θα κληθούν να διαχειριστούν τα δάνεια και τις εγγυήσεις, επιβεβαιώθηκε μεν ο εν λόγω σχεδιασμός αλλά δεν δόθηκε κανένα στοιχεία για την άρση των ανησυχιών μου και της αβεβαιότητας του εγχειρήματος.

Στην πρόσφατη συνάντηση του Υπουργού Ανάπτυξης με το Προεδρείο των Ελληνικών Τραπεζών με σκοπό μεταξύ άλλων την αξιοποίηση του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας, στο οποίο λιμνάζουν 1,2 δισεκατομμύρια, για τις ανάγκες των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και την υλοποίηση της συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα επιβεβαιώνονται και πάλι οι ανησυχίες μας και η ανάγκη να υπάρξουν συνεχείς πιέσεις και παρεμβάσεις ώστε να μπει επιτέλους το νερό στο αυλάκι για την ενίσχυση της χρηματοδότησης των μικρών επιχειρήσεων και την αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ.

Σε αυτή τη διαδικασία πάλι ο τραπεζικός κλάδος έχει τον κύριο λόγο. Φοβόμαστε έτσι ότι οι συμφωνίες, οι αναθεωρήσεις, οι μεταφορές πόρων, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το τραπεζικό σύστημα δεν φαίνονται ακόμα διατεθειμένοι να τηρήσουν τη συμφωνία αλλά θα συνεχίσουν να κωλυσιεργούν μέχρι να ολοκληρωθεί η περίφημη ανακεφαλαιοποίηση. Στο μεταξύ όμως η ύφεση θα βαθαίνει, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα στενάζουν και η ανεργία θα διογκώνεται από παντελή έλλειψη επενδύσεων.

Όσον αφορά την πρόσφατη πρόθεσή σας να αναθέσετε στις τράπεζες τον έλεγχο και την αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων που θα κατατίθενται για υπαγωγή στον αναπτυξιακό νόμο, το θέμα τέθηκε και στη συνάντηση του Υπουργού με την Ένωση των Ελληνικών Τραπεζών. Τα επιχειρήματα που επικαλείται το Υπουργείο για μια τέτοια ρύθμιση είναι η μείωση, η εξάλειψη της διαφθοράς, η ταχύτερη εφαρμογή του αναπτυξιακού νόμου και η διευκόλυνση της χρηματοδότησης των επενδυτικών σχεδίων.

Μέχρι σήμερα η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων γίνεται από τις κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου και τις περιφερειακές αυτοδιοικήσεις. Εκεί άρχισε να λειτουργεί ο δημοκρατικός προγραμματισμός και ο έλεγχος και δεν πρέπει να απομειώσουμε τις αρμοδιότητες των περιφερειακών αυτοδιοικήσεων σε αυτό. Οι μέχρι συγχρηματοδοτούμενες δράσεις ενίσχυσης των μικρομεσαίων και αξιολόγησης της δανειοδότησής τους γίνονται με αυτά τα εργαλεία.

Η εμπειρία μας δείχνει ότι υπήρξαν και από τις δύο πλευρές, και του δημοσίου και των τραπεζών φαινόμενα διαφθοράς και αδιαφάνειας αλλά και λανθασμένες αξιολογήσεις. Είναι αρκετά πρόσφατο το παράδειγμα που επικαλείται το Υπουργείο των επίορκων υπαλλήλων του ΥΠΑΝ που ζητούσαν χρήματα από τους υποψήφιους επενδυτές.

Από την άλλη πλευρά, κύριοι συνάδελφοι, οι τράπεζες έχουν κι αυτές αξιολογήσει πολλές επενδύσεις δίνοντας δάνεια τα οποία στη συνέχεια δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν, γεγονός που δείχνει ότι το κύριο μέλημα των τραπεζών ήταν να πουλήσουν ένα προϊόν τους και όχι η πραγματική αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων.
            Η ανάληψη, λοιπόν, μιας τέτοιας ευθύνης από τις τράπεζες ουσιαστικά σημαίνει την ανάληψη της διαχείρισης των δημόσιων πόρων από ιδιωτικές εταιρείες. Σημαίνει απαξίωση των υπηρεσιών του Δημοσίου. Εγώ δεν λέω να μην πατάξουμε τη διαφθορά και τη διαπλοκή και να μην τακτοποιήσουμε αυτά τα θέματα. Κυρίως θέλω να μην απαξιωθούν οι περιφερειακές αυτοδιοικήσεις. Όσον αφορά δηλαδή αυτόν τον νέο θεσμό που πρόσφατα δημιουργήθηκε στο ελληνικό κράτος, να μην αρχίσουμε αμέσως να ξηλώνουμε ουσιαστικές αρμοδιότητες στην ανάπτυξη των περιφερειών.

Θα φέρω ένα μικρό παράδειγμα και με αυτό τελειώνω. Πρόκειται για τα θέματα των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων έργων. Έχουν σταματήσει, κύριοι συνάδελφοι, κι ο κύριος λόγος είναι ότι οι τράπεζες που ανέλαβαν το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης δεν χρηματοδοτούν, επικαλούμενες ότι άλλαξαν τα πράγματα στην αγορά κι ότι δεν τους βγαίνει το χρηματοδοτικό μοντέλο. Το χρηματοδοτικό μοντέλο στην ελληνική κοινωνία έχει βγει; Ο ελληνικός λαός δεν στενάζει; Κι ερχόμαστε τώρα πράγματι μέσω του ΕΣΠΑ να μεταφέρουμε πόρους στο χρηματοδοτικό μέσο ως εγγύηση δανείων από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ούτως ώστε μέσα από μία, θα έλεγα, συμφωνία μεταξύ Δημοσίου, τραπεζών κι Ευρωπαϊκής Τράπεζας να μπορέσει να ξεκινήσει πάλι αυτή η διαδικασία. Αναγκαστικά οι τράπεζες είναι κυρίαρχες σ’ όλη αυτή τη διαδικασία της ανάπτυξης του τόπου, αλλά πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί. Αυτό το νομοσχέδιο δεν έχει αυτές τις δικλίδες, αλλά στην οριστική ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών αυτές πρέπει να εξευρεθούν οπωσδήποτε ούτως ώστε πράγματι το τραπεζικό σύστημα να συμβάλει στην πραγματική οικονομία, για την ανάπτυξη του τόπου με διαφορετικό κι όχι με το στρεβλό τρόπο που είχαμε μέχρι τώρα, που είναι η δίκαιη ανάπτυξη, η περιφερειακή και ισόρροπη ανάπτυξη, που δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας.

 

Οικονομία & Ανάπτυξη

facebook   youtube

koinovouleytiki-drastiriotita-2012-simera

koin drast2000

dimokratiki_aristera_logo