Home Ομιλίες - 'Αρθρα Το νέο φορολογικό σύστημα πρέπει να γίνει με τη θέσπιση περιουσιολογίου και πόθεν έσχες, με τη δίκαιη και αναλογική κατανομή των φόρων, με διεύρυνση της φορολογικής βάσης

Το νέο φορολογικό σύστημα πρέπει να γίνει με τη θέσπιση περιουσιολογίου και πόθεν έσχες, με τη δίκαιη και αναλογική κατανομή των φόρων, με διεύρυνση της φορολογικής βάσης

E-mail Εκτύπωση PDF

και πρέπει να σημάνει την ώρα για αποφασιστικές ενέργεις για την πάταξη της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας, τονίζει η Ασημίνα Ξηροτύρη στην εισήγησή της επί του νέου φορολογικού Νομοσχεδίου στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων. Για να επισημάνει τα θετικά σημεία του νομοσχεδίου, σημεία που χρήζουν βελτίωσης καθώς και τις δημοσιονομικές επιπτώσεις των προτάσεων της Δημοκρατικής Αριστεράς και των ισοδυνάμων που προτείνει. Διαβάστε περαιτέρω:

Είναι γεγονός, κύριοι συνάδελφοι, ότι οι εξελίξεις στο Eurogroup ήταν σε θετική κατεύθυνση. Απομένουν όμως να κάνουμε πολλά στη χώρα μας: πρώτα για να δημιουργηθεί ένα κοινωνικό δίχτυ προστασίας των οικονομικά ασθενέστερων, για την επανεκκίνηση της αναπτυξιακής διαδικασίας, βάζοντας συγκεκριμένους στόχους και κυρίως τη δημιουργία θέσεων εργασίας και το βασικότερο στα θέματα της λειτουργίας του κράτους να αντιμετωπίσουμε σοβαρά προβλήματα όπως και το θέμα που συζητάμε σήμερα ενός δίκαιου δηλαδή και αποτελεσματικού φορολογικού συστήματος και τα μέτρα πάταξης της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας.

Γενικά για ένα νέο φορολογικό σύστημα και την ανάγκη μέτρων πάταξης της φοροδιαφυγής

Τα έσοδα του κράτους κατά κύριο λόγο προέρχονται από τη φορολογία. Παρά ταύτα όλοι γνωρίζουμε ότι το φορολογικό σύστημα της χώρας είναι ανεπαρκές, άδικο, συνεχώς μεταβαλλόμενο. Χαρακτηρίζεται από άνιση και άδικη κατανομή των φορολογικών βαρών των οικονομικά αδυνάτων προς όφελος αυτών που αποκτούν μεγάλα εισοδήματα, την απώλεια εσόδων μέσω φοροαπαλλαγών για μη έχοντες ανάγκη και τη μη συστηματική εφαρμογή του «πόθεν έσχες» των φορολογουμένων πολιτών και ιδιαίτερα αυτών που δηλώνουν μεγάλα εισοδήματα, την άνθηση της φοροαποφυγής, μέσω υπερ/υποκοστολογήσεων – τιμολογήσεων (ιδίως των ενδοομιλικών, των ενδοκοινοτικών και των τριγωνικών συναλλαγών), την ιδιοποίηση μεγάλου μέρους των φορολογικών εσόδων από παράνομες συναλλαγές φορολογουμένων και οργάνων των φοροελεγκτικών μηχανισμών του κράτους. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει μεγάλη ανάπτυξη της φοροδιαφυγής, της εισφοροδιαφυγής και της παραοικονομίας που ανέρχεται σε ποσοστό 30-35% του Α.Ε.Π και να μην εισπράττονται βεβαιωμένοι φόροι, πρόστιμα κ.λ.π. που υπερβαίνουν τα 30 δις ευρώ από το 1960 μέχρι σήμερα.

Για τη ριζική αλλαγή αυτής της παθογόνου κατάστασης είναι αδήριτη ανάγκη: 

  • Η  βελτίωση και η μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος στη κατεύθυνση της αναλογικής και καθολικής συμβολής των πολιτών στα φορολογικά βάρη με δίκαιη και προοδευτική φορολόγησης των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων.
  • Η ανατροπή της άνισης και άδικης κατανομής των φορολογικών βαρών σε βάρος των αδύνατων στρωμάτων και των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων και την προστασία των εισοδημάτων τους.

Το νέο φορολογικό σύστημα πρέπει να γίνει με τη θέσπιση περιουσιολογίου και πόθεν έσχες, με τη δίκαιη και αναλογική κατανομή των φόρων, με διεύρυνση της φορολογικής βάσης.


Παράλληλα, έχει έρθει η ώρα για αποφασιστικές ενέργειες στον τομέα της Πάταξης της Φοροδιαφυγής, για την οποία –όπως επανειλημμένα έχουμε τοποθετηθεί ως ΔΗΜΑΡ - είμαστε σίγουροι ότι η πάταξή της θα έχει άμεσα και απτά αποτελέσματα με στόχο την σταδιακή ελάφρυνση της συντριπτικής πλειοψηφίας της κοινωνίας από τα δυσβάστακτα οικονομικά βάρη αλλά και την υλοποίηση επιτέλους όλων των διαχρονικών εξαγγελιών ώστε να παταχτεί η μάστιγα της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου/παραεμπορίου.

Eίχαμε τονίσει ότι η στρατηγική της εξόδου της χώρας από την κρίση, αφορά και τον τομέα εσόδων από την φοροδιαφυγή ως ισοδύναμα μέτρα έναντι των ήδη ψηφισθέντων. Σε αυτό στηρίζεται η σημαντική και βαθιά κοινωνική πρόταση της ΔΗΜΑΡ για τη  ρήτρα δημοσιονομικού ισοδύναμου στα δυσβάσταχτα μέτρα της δημοσιονομικής προσαρμογής. 

Η ρήτρα ισοδυνάμων λοιπόν, περνά πλέον και μέσα από την αποφασιστικότητα της πολιτείας να οργανώσει σε όλα τα επίπεδα τη δράση της για την πάταξη της φοροδιαφυγής.

Σήμερα όμως είναι περισσότερο από αναγκαίο, είναι επιτακτικό, να γίνουν πράξη σωρευτικά όσα δεν έγιναν εδώ και δεκαετίες. Η μακρά πολιτική ασυλία της φοροδιαφυγής, της διαφθοράς και της παραοικονομίας άλλωστε, πέρα από την υπονόμευση του κοινωνικού κράτους και την αναπαραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων, έχει οδηγήσει τους πολίτες να απολέσουν κάθε έννοια εμπιστοσύνης στο πολιτικό σύστημα. Η λύση του προβλήματος της φοροδιαφυγής είναι ζήτημα ηθικής τάξης και κοινωνικής δικαιοσύνης και δεν επιδέχεται ούτε μια ημέρα αναβολής.

 Άλλωστε και ένα μεγάλο μέρος της Προγραμματικής συμφωνίας των τριών κομμάτων αναφέρεται στην ανάγκη για τη ριζική αλλαγή αυτής της παθογόνου κατάστασης.

Επιμένουμε λοιπόν ότι και στο παρόν Νομοσχέδιο, παρά τον καθαρά δημοσιονομικό χαρακτήρα που έχει, έπρεπε να περιλαμβάνονται μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, για να περιορισθεί ο κίνδυνος περαιτέρω ενίσχυσης αυτής και ότι το ειδικό προς τούτο Νομοσχέδιο, δηλαδή πρέπει να εισαχθεί για συζήτηση στο πρώτο τρίμηνο του έτους.

Γενικά οι θέσεις μας επί του Νομοσχεδίου

Η ΔΗΜΑΡ στο σχετικό διάλογο είχε καταθέσει εγκαίρως ένα κείμενο που αφορά το σύνολο των προτάσεών μας για την φορολογία εισοδήματος.

Το κείμενο που έχει προκριθεί από τον Υπ. Οικονομικών, δηλαδή το εν λόγω Ν/σχ,  έχει  στόχο τη διασφάλιση επιπλέον 2,5 δις ευρώ έσοδα από την φορολογία  –μέρος του πακέτου των 13,5 δις που η Ελλάδα έπρεπε να καλύψει ως συμβατική υποχρέωση.

Δεν είναι βέβαια το ν/σ, που θα πατάξει την παραοικονομία και την φοροδιαφυγή και θα διασφαλίσει τους αναγκαίους κρατικούς μηχανισμούς  και τις διαδικασίες. Αυτό θα υπάρξει και έχουμε επιμείνει να γίνει  στο επόμενο τρίμηνο.

Με την έννοια αυτή το ν/σ αυτό  το αντιμετωπίζουμε ως μια αναγκαία, υπόθεση για τις συνθήκες που διέρχεται η χώρα,  Συμβάλλαμε , θα προσπαθήσουμε και την κατά κοινοβουλευτική διαδικασία ώστε αρκετές διατάξεις του να βελτιωθούν.

 

Θετικά στοιχεία του ν/σ

1.Μισθωτοί και συνταξιούχοι με ατομικό εισόδημα έως €24.000/έτος θα πληρώσουν λιγότερο φόρο. Δηλαδή, το 80% των μισθωτών και συνταξιούχων ελαφρύνεται φορολογικά.

2.Το πραγματικό αφορολόγητο όριο αυξάνεται από τα €5.000 στα €9.000.

3.Οι εργαζόμενοι με μπλοκάκια αντιμετωπίζονται ως οιονεί μισθωτοί (πρόταση ΔΗΜ.ΑΡ. που υιοθετήθηκε). Δηλαδή φορολογούνται βάσει της κλίμακας μισθωτών (άρα κερδίζουν την απομείωση φόρου €2.100) και εξαιρούνται από την καταβολή του τέλους επιτηδεύματος (€650/έτος)

4.Για πρώτη φορά είναι υποχρεωτική η δήλωση όλων των εισοδημάτων των φορολογούμενων, ανεξαρτήτως εάν αυτά έχουν φορολογηθεί αυτοτελώς (πρόταση ΔΗΜ.ΑΡ. που υιοθετήθηκε). Αυτό αποτελεί το πρώτο βήμα για το περιουσιολόγιο, ενισχύει την ελεγκτική δυνατότητα των υπηρεσιών και αυξάνει τα φορολογικά έσοδα λόγω της αύξησης των εσόδων από την εισφορά κοινωνικής αλληλεγγύης.

 

Θέματα του ν/σ που πρέπει να βελτιωθούν

1.Το ν/σ φορολογεί τα εισοδήματα βάσει της πηγής προέλευσης. Η πολυδιάσπαση του τρόπου φορολόγησης έχει ως συνέπεια την σημαντική φορό-ελάφρυνση των πλουσιότερων (σπάνια τα εισοδήματά τους προέρχονται από μια μόνο πηγή).  Θα έπρεπε όλα τα εισοδήματα να αθροίζονται σε μία κλίμακα και να φορολογούνται βάσει αυτής (όπως π.χ. γίνεται στη Γερμανία).

2.Οι ελεύθεροι επαγγελματίες και ειδικότερα οι μικρομεσαίοι φορολογούνται με πολύ υψηλούς φορολογικούς συντελεστές => κίνδυνος περαιτέρω ενίσχυσης της φοροδιαφυγής.

3.Δεν περιλαμβάνονται υφιστάμενα σήμερα μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής (π.χ. αποδείξεις, επιστροφές φόρου κ.ο.κ.) => κίνδυνος περαιτέρω ενίσχυσης της φοροδιαφυγής.

4.Οι φορολογούμενοι με το ίδιο εισόδημα πληρώνουν τον ίδιο φόρο ανεξαρτήτως του αριθμού των παιδιών που μπορεί να έχουν.


Για το λόγο αυτό επικεντρώνουμε τις προτάσεις μας, κατά σειρά προτεραιότητας, στα παρακάτω θέματα βελτίωσης του νομοσχεδίου:

1.Ένταξη μέτρων καταπολέμησης της φοροδιαφυγής τα οποία ταυτόχρονα έχουν και κοινωνικό χαρακτήρα. Ειδικότερα:

oΜείωση φόρου βάσει της δαπάνης για ενοίκια πρώτης κατοικίας και ενοίκια παιδιών που σπουδάζουν

oΜείωση φόρου βάσει αποδείξεων που συγκεντρώνονται από κλάδους ή δραστηριότητες που φοροδιαφεύγουν.

2.Φορολόγηση του εισοδήματος από ενοίκια βάσει της κλίμακας (μισθωτών ή ελεύθερων επαγγελματιών αναλόγως της περίπτωση).

3.Αλλαγή της κλίμακας φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών.

4.Επιδιώκουμε τις μεγαλύτερες δυνατές βελτιώσεις ως προς το ζήτημα των παιδιών (η πρόταση του Υπ.Οικ. για το πολυτεκνικό επίδομα διορθώνει το πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί από την αρχική πρόταση, αλλά δεν μας καλύπτει ως προς την ένστασή μας ότι δεν μπορεί να πληρώνουν τον ίδιο φόρο δύο φορολογούμενοι με το ίδιο εισόδημα αλλά με διαφορετικό αριθμό τέκνων. Επίσης δεν διασφαλίζει σε όλες τις περιπτώσεις ότι οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα και 3 παιδιά δεν θα πληρώσουν περισσότερο φόρο απ’ ότι πλήρωναν).

 

Δημοσιονομικές επιπτώσεις των προτάσεών μας και τα ισοδύναμα που προτείνουμε.

Πρόταση

Κόστος

Δαπάνες

 

Η δαπάνη ενοικίων & οι αποδείξεις να μειώνουν τη φορολογική επιβάρυνση

€200 εκ.

Νέα κλίμακα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών

€150 εκ.

ΣΥΝΟΛΟ

€350 εκ

Ισοδύναμα ΔΗΜ.ΑΡ.

 

Αύξηση του φόρου επί των τόκων των καταθέσεων στο 17,5%

135 εκ. €

Υποχρεωτική δήλωση όλων των εισοδημάτων.

25 εκ €

Καθιέρωση φορολογικού συντελεστή 45% για εισοδήματα άνω των €100.000

25 εκ. €

Έσοδα από την φορολόγηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας

100 εκ. €

Έσοδα από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής σε ενοίκια & εστίαση

100 εκ. €

ΣΥΝΟΛΟ

385 εκ. €

 

 

 

Οικονομία & Ανάπτυξη

facebook   youtube

koinovouleytiki-drastiriotita-2012-simera

koin drast2000

dimokratiki_aristera_logo