Αδικαιολόγητη η πολύ μεγάλη καθυστέρηση ακόμα και στην πιλοτική εφαρμογή του μέτρου του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος

Σάββατο, 14 Ιούνιος 2014 11:48
Εκτύπωση

Για πολλοστή φορά, η Ασημίνα Ξηροτύρη επανέρχεται στο θέμα του μέτρου του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, με ερώτησή της προς τους Υπουργούς Εργασίας και Οικονομικών. Συγκεκριμένα, επισημαίνει ότι η υλοποίηση του μέτρου καθυστερεί αδικαιολόγητα και, μάλιστα, σε μία εποχή που οι δείκτες ανεργίας και φτώχειας παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα και οι πολίτες έχουν ανάγκη από πολύ μεγαλύτερη στήριξη, καθώς έχουν φτάσει σε απελπιστικά σημεία. Ρωτά δε τους αρμόδιους Υπουργούς για τους λόγους της μακράς καθυστέρησης ακόμα και της πιλοτικής εφαρμογής του μέτρου του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, τονίζοντας ότι με τη στοχευμένη και επιτυχή εφαρμογή του σε συνδυασμό με τη διεύρυνση και των υπόλοιπων κοινωνικών μέτρων, θα μπορούσε να εξασφαλιστεί ουσιαστική προστασία στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Για το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

 ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κκ. Υπουργούς:  

 1. Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας 

2. Οικονομικών 

 

Θέμα:  Αδικαιολόγητη η πολύ μεγάλη καθυστέρηση ακόμα και στην πιλοτική εφαρμογή του μέτρου του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος

Για πολλοστή φορά επανέρχομαι στο θέμα της εφαρμογής του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, το οποίο παρά το γεγονός ότι αποτελεί μνημονιακή δέσμευση καθυστερεί αδικαιολόγητα. Καθυστερεί, μάλιστα, σε μία εποχή που οι δείκτες ανεργίας και φτώχειας παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα και οι πολίτες έχουν ανάγκη από πολύ μεγαλύτερη στήριξη, καθώς έχουν φτάσει σε απελπιστικά σημεία. Για μία ακόμη φορά οδηγούμαστε, λοιπόν, στο συμπέρασμα ότι η παροχή ακόμα και αυτής της ελάχιστης κοινωνικής προστασίας παραμένει σε επίπεδο εξαγγελιών.

Υπενθυμίζεται ότι ένα χρόνο πριν (Μάιος 2013), είχα καταθέσει επίκαιρη ερώτηση για το συγκεκριμένο θέμα, τονίζοντας εγκαίρως τη σημασία του εν λόγω μέτρου και ειδικότερα ότι έπρεπε ήδη να είχαν προσδιορισθεί τα κριτήρια για την επιλογή των δύο Περιφερειών και κυρίως  οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια για την οικονομική και κοινωνική  κατάσταση  των  δικαιούχων. Από τότε είχε επιβεβαιωθεί ότι θα τηρηθεί  ως καταληκτική ημερομηνία η 1η Ιανουαρίου του 2014 για την πιλοτική εφαρμογή του σε δύο Περιφέρειες της χώρας, με τη χρηματοδότηση της πιλοτικής εφαρμογής του μέτρου με το ποσό των 20 εκατ. €., ενώ η πλήρης εφαρμογή του, δηλαδή  σε όλη τη χώρα, οριοθετούνταν εντός του 2015.

Τον Ιανουάριο του 2014, σε νέα Επίκαιρη Ερώτησή μου, ο Υφυπουργός Εργασίας είχε απαντήσει ότι η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου θα ξεκινήσει με την έναρξη της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, τον Μάρτιο δηλαδή του 2014, προκειμένου να υπάρχουν τα τελευταία, έγκυρα στοιχεία για τα κριτήρια και τον έλεγχο της  οικονομικής κατάστασης των προς επιλογή δικαιούχων.

Οι πιο πρόσφατες ανακοινώσεις όμως του Υπουργείου μεταθέτουν την έναρξη της εφαρμογής για τον Σεπτέμβριο του 2014 και την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης όπου θα καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής του μέτρου, κριτήρια κ.λ.π. για το τέλος του τρέχοντος μήνα.

Συμπερασματικά, η εφαρμογή ενός τόσο σημαντικού μέτρου που στοχεύει στην ανακούφιση των ευπαθών κοινωνικών ομάδων υπόκειται σε αλλεπάλληλες αναβολές και περιορισμούς. Ήδη, η πιλοτική εφαρμογή του έχει καθυστερήσει πολλούς μήνες και πρόκειται να καθυστερήσει ακόμα περισσότερο, ενώ είναι αμφίβολο εάν η καθολική (σε όλη τη χώρα) υλοποίησή του θα ξεκινήσει όχι μόνο εντός του τρέχοντος έτους - όπως προβλεπόταν στο αρχικό χρονοδιάγραμμα - αλλά και εντός του επόμενου έτους. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί μία ακόμη τεράστια υποχώρηση, ότι δηλαδή ενώ αρχικά προβλεπόταν ότι στην πιλοτική εφαρμογή θα περιλαμβάνονται δύο Περιφέρειες της χώρας, οι πιο πρόσφατες ανακοινώσεις περιορίζουν το πεδίο εφαρμογής σε δύο Δήμους, οι οποίο, ωστόσο δεν είναι γνωστό με ποιον τρόπο θα επιλεγούν κ.ο.κ.

Είναι τουλάχιστον λυπηρό και υποκριτικό η Κυβέρνηση ενώ έχει μοιράσει  προεκλογικά, με το σταγονόμετρο και χωρίς ουσιαστικά κριτήρια, ψίχουλα από το κοινωνικό μέρισμα, στην κυριολεξία να αποκρύπτει από τους πολίτες την τεράστια καθυστέρηση στην υλοποίηση της μεγάλης υποχρέωσή της να τους παρέχει το θεσμοθετημένο προ διετίας στη χώρα μας ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα. Ένα σημαντικό βοήθημα το οποίο προ πολλού αποδίδεται στις περισσότερες χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης και της Γερμανίας και άλλων χωρών που δεν αντιμετώπισαν κρίση.

Μετά από αυτά και έχοντας προ πολλού ως ΔΗΜΑΡ, αλλά και τα άλλα πολιτικά κόμματα, αναγνωρίσει την αναγκαιότητα, το μέτρο του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος να αποτελεί μέρος μίας ισχυρής και σωστά σχεδιασμένης κοινωνικής πολιτικής που να παρέχει ουσιαστική μέριμνα στις ομάδες που το έχουν πραγματικά ανάγκη, όπως και το γεγονός ότι η Ελλάδα αποτελεί τη μοναδική χώρα στην ΕΕ που δεν έχει καθιερώσει ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Για ποιο λόγο έχει καθυστερήσει τόσο πολύ η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, με τη στοχευμένη και επιτυχή εφαρμογή του οποίου σε συνδυασμό με τη διεύρυνση και των υπόλοιπων κοινωνικών μέτρων, θα μπορούσε να εξασφαλιστεί ουσιαστική προστασία στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες;

2. Έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός της πιλοτικής έστω εφαρμογής του μέτρου, δηλαδή οι δύο αντιπροσωπευτικές Περιφέρειες και κυρίως τα κριτήρια της οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης των δικαιούχων; Εάν ναι, δώστε μας επιτέλους ένα δείγμα των προτάσεών σας και του ενδιαφέροντος να  διασφαλίσετε ότι όσοι θα επωφεληθούν του μέτρου θα είναι όλοι όσοι το έχουν πραγματική ανάγκη και ότι το ύψος του επιδόματος θα καλύψει τις στοιχειώδεις ανάγκες διαβίωσης;

 

Η βουλευτής που ερωτά

 

Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη