Home Πρωτοβουλίες Αγωνία για την πρόοδο υλοποίησης των έργων της επέκτασης - αναβάθμισης του Αεροδρομίου "Μακεδονία" της Θεσσαλονίκης

Αγωνία για την πρόοδο υλοποίησης των έργων της επέκτασης - αναβάθμισης του Αεροδρομίου "Μακεδονία" της Θεσσαλονίκης

E-mail Εκτύπωση PDF

Με ερώτησή τους προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικοτύων, οι βουλευτές της ΔΗΜΑΡ θέτουν το ζήτημα της μεγάλης καθυστέρησης στην ολοκλήρωση των έργων στο αεροδρόμιο "Μακεδονία", ενός έργου υψηλής σπουδαιότητας για την αναπτυξιακή πορεία της Θεσσαλονίκης. Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

 

Θέμα:  Πρόοδος υλοποίησης της επέκτασης - αναβάθμισης του Αεροδρομίου "Μακεδονία" της Θεσσαλονίκης 

Τις τελευταίες δεκαετίες έχει αναπτυχθεί μία μεγάλη συζήτηση για τον ρόλο της Θεσσαλονίκης στα Βαλκάνια και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη γενικότερα. Ο ρόλος αυτός προσδιορίζεται ως μητροπολιτικός και οι μέχρι σήμερα αναπτυξιακές πολιτικές, ιδιαίτερα αυτές που προωθήθηκαν μέσω των Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης, έχουν ως βασικό στόχο τους την ενίσχυση του ρόλου αυτού. Η παρουσία της Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζει σταθερά την ανάπτυξη και την προοπτική της Κεντρικής Μακεδονίας. Η πόλη και η ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, λειτουργώντας ιστορικά με βάση και την γεωγραφία της Βαλκανικής στην οποία κατέχει κομβική θέση, προσπαθεί να καταστεί Βαλκανικό μητροπολιτικό κέντρο, καθώς και πόλος διακρατικής συνεργασίας και ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης για τις γειτονικές χώρες.

Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια η Θεσσαλονίκη καταβάλλει εντατική προσπάθεια ενίσχυσης του τουριστικού της προφίλ, ως πόλος έλξης επισκεπτών καταρχήν από χώρες με τις οποίες την συνδέουν ιστορικοί δεσμοί, όπως είναι η Τουρκία και το Ισραήλ, αλλά και από άλλες χώρες κυρίως του πρώην ανατολικού μπλόκ, όπως η Ρωσία. Παράλληλα, μέσα στη δίνη της κρίσης γίνεται προσπάθεια ώστε να ενισχυθεί και ο ρόλος της ως Βαλκανικής εμπορικής πύλης.

Σημαντικό ρόλο για την επίτευξη των παραπάνω στόχων αποτελούν οι βασικές υποδομές της πόλης μία εκ των οποίων είναι το αεροδρόμιο "Μακεδονία". Μετά από μακρά συζήτηση για το αν θα μεταφερθεί σε άλλη θέση, αποφασίστηκε η επέκταση - αναβάθμισή του μέσω της επέκτασης του διαδρόμου απογείωσης - προσγείωσης κατά 1000 μέτρα, έτσι ώστε η Θεσσαλονίκη να αναδειχτεί ο σημαντικότερος αεροπορικός κόμβος των Βαλκανίων και να διαθέτει υποδομές εξυπηρέτησης όλων των τύπων αεροσκαφών.Έτσι, θα αυξηθεί η επιβατική και εμπορευματική κίνηση, ενώ οι υπερατλαντικές πτήσεις και οι πτήσεις μεγάλων αποστάσεων θα μπορούν να πραγματοποιούνται χωρίς ενδιάμεσες στάσεις.

Τα έργα δημοπρατήθηκαν το 2005, έχουν ήδη καθυστερήσει κατά πέντε χρόνια και σήμερα συνεχίζονται με συνεχείς καθυστερήσεις και σημαντικές υπερβάσεις στον προϋπολογισμό. Οι καθυστερήσεις αυτές οφείλονται σύμφωνα με τους αναδόχους από την μία πλευρά στην πολυπλοκότητα του έργου (η επέκταση του διαδρόμου γίνεται μέσα στη θάλασσα, ενώ στο χερσαίο τμήμα του έργου προέκυψαν απρόβλεπτα προβλήματα με βόμβες που βρέθηκαν από την περίοδο της κατοχής) η οποία όμως δεν συνεκτιμήθηκε στην προσφορά του αναδόχου και από την άλλη στις προσφυγές τοπικών φορέων στο Συμβούλιο της Επικρατείας, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι θα υπάρξει ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική υποβάθμιση παράκτιου και θαλάσσιου περιβάλλοντος της περιοχής. Βεβαίως σ' αυτή την καθυστέρηση σημαντικός παράγοντας είναι η υπερβολικά μεγάλη έκπτωση που είχαν προσφέρει οι ανάδοχοι κατά τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας. Εξάλλου ήταν τόσο μεγάλη η έκπτωση, που το υπουργείο είχε αναγκαστεί να ακυρώσει τον αρχικό διαγωνισμό και να τον επαναπροκηρύξει, χωρίς όμως να εξασφαλίσει βιώσιμα για το έργο αποτελέσματα.

Το έργο είναι ενταγμένο στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω του Ταμείου Συνοχής, θα ανέλθει σε 93,7 εκατομμύρια €, η οποία εγκρίθηκε τον Απρίλιο του 2013, ενώ το συνολικό κόστος του έργου κατά τη διάρκεια και των δύο περιόδων προγραμματισμού ανέρχεται σε 230,5 εκατομμύρια €. Επιπλέον το έργο εντάσσεται στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα - Αεροδρομίων και είναι ένα από τα 181 έργα προτεραιότητας υψηλής επενδυτικής αξίας που πρέπει να υλοποιηθούν από τη χώρα μας κατά την τρέχουσα περίοδο προγραμματισμού.

 

Μετά τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Σε ποια φάση υλοποίησης βρίσκεται το έργο της επέκτασης - αναβάθμισης του αεροδρομίου "Μακεδονία" της Θεσσαλονίκης και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσής του με δεδομένο μάλιστα ότι το έργο έχει καθυστερήσει σημαντικά;

2. Έχουν ξεπεραστεί όλα τα προβλήματα - περιβαλλοντικά, οικονομικά, απρόβλεπτα - έτσι ώστε να συνεχιστούν και να αποπερατωθούν τα έργα στο πλαίσιο του υπάρχοντος χρονοδιαγράμματος και προϋπολογισμού;

3. Από τις μέχρι τώρα ενδείξεις προκύπτει κάποια βελτίωση ή οι αναγκαίες εγγυήσεις για την δυνατότητα αποπεράτωσης του έργου από πλευράς αναδόχου;


Οι βουλευτές που ερωτούν

 

Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη

 

Κατερίνα Μάρκου

 

 

Οικονομία & Ανάπτυξη

facebook   youtube

koinovouleytiki-drastiriotita-2012-simera

koin drast2000

dimokratiki_aristera_logo