Home Πολιτική Δραστηριότητα
Ομιλίες

ΟΜΙΛΙΑ Α.ΞΗΡΟΤΥΡΗ

E-mail Εκτύπωση PDF

ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΑΠΟ ΝΔ

Τα τριάμιση αυτά χρόνια που κυβερνά η ΝΔ ήταν αρκετός χρόνος για να απαντήσουμε με βεβαιότητα  ότι  απέτυχε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των πολιτών. Ήταν μία Κυβέρνηση που αρνήθηκε  να αποδεχθεί οποιαδήποτε ευθύνη, όπως για τις υποκλοπές τους Πακιστανούς , τα ομόλογα και σήμερα την οικολογική καταστροοφή που στοίχισε δεκάδες ανθρώπινες ζωές, ξεκλήρησε οικογένειες και κατέστρεψε το βιό τους.

Επιμένει σήμερα να προβάλλει ως εθνική ανάγκη τις  «μεταρρυθμίσεις», όπως  και το άρθρο 24 για τα δάση, όταν δεν  μπόρεσε  να ελέγξει τη διαφθορά ούτε  να οργανώσει  την κρατική μηχανή για να σωθούν ανθρώπινες ζωές, ο φυσικός και μνημειακός πλούτος  της χώρας.

Η ανασυγκρότηση του κράτους αποδείχτηκε κούφιο σύνθημα και η πάταξη της διαφθοράς μόνο ως ανέκδοτο μπορεί πλέον να ακουστεί. Κατά βάση ήταν  μία Κυβέρνηση απλόχερη απέναντι στους ισχυρούς και ανάλγητη απέναντι στους πολλούς και πάνω από 20% κατω από το όριο της φτώχειας.

Περισσότερα...
 

ΟΜΙΛΙΑ – ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΣΗΜΙΝΑΣ ΞΗΡΟΤΥΡΗ-ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑΡΗ ΣΤΗ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΤΗΣ Β ΄ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

E-mail Εκτύπωση PDF
Αγαπητές φίλοι και φίλες Συντρόφισσες και σύντροφοι Βρίσκομαι ήδη σε πτήση για το Πεκίνο με αποστολή της Βουλής και λυπάμαι πολύ που δεν θα παρακολουθήσω την Συνδιάσκεψή σας. Τη συνδιάσκεψη μιας δραστήριας και ζωντανής Οργάνωσης του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ, η οποία είναι μαζί με την Α΄ Θεσσαλονίκης είναι και δική μου κομματική οργάνωση. Η Συνδιάσκεψη, γίνεται σε μία περίοδο έναρξης μιας σοβαρής και δύσκολης πολιτικά μάχης, όπως είναι η μάχη ενόψει των προσεχών βουλευτικών εκλογών, και ας μην έχουμε καμιά αμφιβολία, το είδαμε άλλωστε και από την προσπάθεια να περιοριστεί σε στενά δικομματικά πλαίσια συμψηφισμού η σκληρή αντιπαράθεση για το σκάνδαλο των ομολόγων, ότι με πρωταγωνιστές διαπλεκόμενα ΜΜΕ και πρόθυμους τηλεαστέρες, θα επιχειρηθεί να αποσιωποιηθούν οι πολύ σημαντικές κοινωνικές διεργασίες, οι ταξικές και οι ευρύτερα κοινωνικές συγκρούσεις, οι ιδεολογικές αντιπαραθέσεις, που σφράγισαν αυτά τα χρόνια την πολιτική μας ζωή. Ζούμε σε ένα ιδιαίτερης όξυνσης πολιτικό κλίμα, με επίκεντρο το σκάνδαλο των ομολόγων, δηλαδή το σκάνδαλο της πολύχρονης καταλήστευσης των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων. Έγινε κτήμα πλέον σε όλους ότι : Μετά την περίοδο, που έχει επίκεντρο το 1999 μέχρι 2001, όπου έγινε η αγορά μετοχών και μετοχικών ομολόγων και τα ταμεία μπήκαν με ανοιχτά πανιά μέσα στην υπόθεση της φούσκας του χρηματιστηρίου, η κατάρρευση του οποίου δημιούργησε τεράστιες ζημιές στα ταμεία, έχουμε εισέλθει στην περίοδο όπου με κυβερνητική παρέμβαση τα ασφαλιστικά ταμεία αναγκάζονται να πουλούν μετοχές, όχι με βάση το συμφέρον τους, αλλά ούτε καν με βάση τους κανόνες του τζόγου. Φθάσαμε έτσι σήμερα στην αποκάλυψη του σκάνδαλου, το οποίο έγινε με την αγορά των δομημένων ομολόγων, και που δείχνει τα άκρα στα οποία μπορεί να φθάσει κανείς. Για να διερευνηθούν όλα σε βάθος και για να ληφθούν συγκροτημένα πλέον τα κατάλληλα μέτρα για τη διασφάλιση του ιδρώτα των εργαζομένων ο ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε πρώτος στη Βουλή και επιμένει να ζητά -Την σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για να χυθεί όσο το δυνατόν πιο άπλετο φως στο σκάνδαλο των «δομημένων» ομολόγων, τη διαχρονική καταλήστευση των Ταμείων και την απόδοση ευθυνών, όπως επίσης Φίλες και φίλοι, συντρόφισσες και σύντροφοι Κοινωνικές συγκρούσεις και ιδεολογικές αντιπαραθέσεις ’όπως οι πρόσφατες με επίκεντρο τα προβλήματα της παιδείας και το μέτωπο κατά της ιδιωτικοποίησης των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Στους αγώνες αυτούς της εκπαιδευτικής κοινότητας, τις κινητοποιήσεις και τις φοιτητικές καταλήψεις ο Συνασπισμός στάθηκε μέσα και έξω από τη Βουλή η πιο συγκροτημένη και αγωνιστική δύναμη κατά της αναθεώρησης βασικών άρθρων του Συντάγματος (ιδιαίτερα του άρθρου 16 για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο και του άρθρου 24 για την προστασία των δασών και δασικών οικοσυστημάτων) και αναδείχθηκε ως κύρια αντιπολίτευση ενάντια στο νόμο Πλαίσιο για ΑΕΙ και ΤΕΙ,. Γι΄ αυτό και το κόμμα μας όλη αυτή την περίοδο δέχθηκε μια κλιμακούμενης έντασης, απαράδεκτη επίθεση. Εκτός όμως από αυτά τα κορυφαία θέματα της Παιδείας, υπάρχουν τα πολλαπλά και σύνθετα προβλήματα από τις νεοφιλελεύθερες επιλογές της Ν.Δ. του τρόπου διακυβέρνησης, τον περιορισμό των δικαιωμάτων των εργαζομένων, την αμφισβήτηση των δημοκρατικών κατακτήσεων, την κρίση που καλπάζει, ενώ ο μικρομεσαίος επαγγελματίας , ο αγρότης και παραγωγός στενάζει, τα φαινόμενα διαφθοράς στην διαχείριση των δημόσιων αγαθών, την αναποτελεσματικότητα και ανικανότητα στην προώθηση προγραμμάτων και δράσεων ανάπτυξης που θα αμβλύνουν τις περιφερειακές και κοινωνικές ανισότητες, θα δημιουργούν σταθερές θέσεις απασχόλησης και θα σέβονται τις αρχές της αειφορίας και του δημοκρατικού δημόσιου σχεδιασμού! Όλα αυτά μαζί με την αδυναμία του ΠΑΣΟΚ , που στην ουσία απορρέει από την πολιτική του να ασκήσει ουσιαστική αντιπολίτευση απέναντι στη ΝΔ και τις επιλογές της (με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα θέματα της Ανώτατης Παιδείας) αλλά και από την άλλη πλευρά τις δικές μας ουσιαστικές παρεμβάσεις και προτάσεις έχουν αφυπνίσει τους πολίτες τα λαϊκά στρώματα, τους αγρότες που υφίστανται δραματικά τις επιπτώσεις αυτών των επιλογών. Οι πολίτες σ΄ αυτό το πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον περιμένουμε ότι πράγματι θα αναζητήσουν μια άλλη πολιτική, αλλά μαζί θα αναζητήσουν και το πρόγραμμα και τις προτάσεις αυτής της πολιτικής που θα του δείξει διεξόδους από κρίσιμα προβλήματα που δημιούργησαν οι πολιτικές και ο τρόπος διακυβέρνησης του δικομματισμού, όπως θα αναζητήσουν επίσης το συνεκτικό και φερέγγυο εκείνο σχήμα, τις αρχές του και το συνολικό του πρόγραμμα, που το εδραιώνουν στο άμεσο μέλλον λέω εγώ ως μία αξιόμαχη πολιτική δύναμη βασικών ανατροπών και άσκησης εξουσίας. Αυτή η πολιτική δύναμη θέλουμε να είναι ο Συνασπισμός με τους συμμάχους του, μια δύναμη που σήμερα αντιπαλεύει με τις παρεμβάσεις του τη νεοφιλελεύθερη πολιτική με τις πολύπλευρες επιπτώσεις στους συμπολίτες μας οικοδομώντας για το μέλλον τη δύναμη εδραίωσης του σοσιαλισμού με δημοκρατία . Σ΄ αυτές τις συνθήκες λοιπόν επίθεσης από τη μία πλευρά του συντηρητικού χώρου αλλά και βάσιμης από την άλλη αισιοδοξίας μια πλατιάς κοινωνικής αποδοχής των προτάσεων μας, απαιτείται η μέγιστη συσπείρωση των δυνάμεων του κόμματος μας, η ανάδειξη της φυσιογνωμίας του, όπως και η διατήρηση αλλά και διεύρυνση των συμμαχιών του τόσο σε κοινωνικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο. Έχουμε επαναλάβει πολλές φορές ότι ο ΣΥΝ είναι ένα δημοκρατικό, πολυτασικό και πολυφωνικό κόμμα της Αριστεράς με βαθιά και μετά από μακροχρόνια δράση δυνατότητα εμβάθυνσης στις σχέσεις του Αριστερού κινήματος και τις ανάγκες της κοινωνίας. Με αυτό λοιπόν το παρελθόν και το δυναμικό του παρόν προετοιμαζόμαστε για τις εκλογές. Η ανάγκη ενότητας και στο κόμμα και στο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να ακολουθήσει η τακτική της σύγκλισης και όχι της πόλωσης. Σύγκλιση στην πορεία μας ως ένα κόμμα της σύγχρονης δημιουργικής και ριζοσπαστική Αριστεράς, κινηματικής και οικολογικής ως μέλος της Ευρωπαϊκής Αριστεράς, κύριο φορέα παρέμβασης στις ταξικές συγκρούσεις και στη νεοφιλελεύθερη απόκλιση της σε θέματα της Ευρώπης. Σύγκλιση στην πορεία που εμείς χαράξαμε πρώτοι και στον αγώνα της προστασίας του περιβάλλοντος και της αειφόρου ανάπτυξης , κρίσιμα ζητήματα, που μετά την εφιαλτική επιδείνωση της κατάστασης στον πλανήτη από το φαινόμενο του θερμοκηπίου και τις άλλες ανθρωπογενείς παρεμβάσεις, όλες οι πολιτικές δυνάμεις ανά τον κόσμο προτείνουν ή λαμβάνουν κοινά μέτρα , δυστυχώς χωρίς ορατά ακόμη αποτελέσματα. Αγαπητές φίλες και φίλοι , Συντρόφισσες και σύντροφοι Όλοι οι βουλευτές στη κοινοβουλευτική ομάδα, με ριζοσπαστικές προτάσεις, αγωνιζόμαστε με αυτές τις αρχές και κατευθύνσεις και όπως αναγνωρίζουν όλοι έχουμε πράγματι να επιδείξουμε ένα πλούσιο Κοινοβουλευτικό έργο. Το ζητούμενο όμως είναι η δράση μας αυτή να φθάσει στην κοινωνία , να αποτελέσει μία σημαντική πολιτική για το κόμμα μας και να μην μείνει στα πρόσωπα. Σημαντικότατη και καθοριστική στη κοινοβουλευτική μας δουλειά είναι η συμβολή των Νομαρχιακών οργανώσεων και των τμημάτων του ΣΥΝ, και κυρίως η πίεση για την προώθηση του έργου και των προτάσεων τους Ως βουλευτής της Περιφέρειας θεωρώ πολύτιμη αυτή τη κομματική δουλειά και προσφορά των οργανώσεων και των τμημάτων του ΣΥΝ, και προσπαθώ να την αξιοποιήσω Σε αυτά τα τελευταία χρόνια για τον Νομό της Θεσσαλονίκης και ιδιαίτερα την ύπαιθρο , συνέβησαν πολλά , δυστυχώς τα περισσότερα από αυτά επιδείνωσαν ακόμη περισσότερο την κατάσταση , με κορυφαίο την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ και τις επιπτώσεις της στους μικρομεσαίους αγρότες, κτηνοτρόφους και αλιείς που κατεξοχήν ζουν στη Β΄ Θεσσαλονίκης . Επίσης παρατεταμένη και σημαντική είναι η μείωση του Προγραμμάτων Δημ. Επενδύσεων , που είναι η πηγή για τα έργα υποδομής και βελτίωσης της ποιότητας ζωής στην περιοχή. Χαρακτηριστικό είναι ότι ούτε έργα προστασίας από τις πλημμύρες π.χ. έγιναν στη περιοχή , ούτε και στοιχειώδη έργα αποκατάσταση μετά τις καταστροφές γίνονται, παρά τις Πρωθυπουργικές υποσχέσεις. Σας εύχομαι καλή επιτυχία στην Συνδιάσκεψη για να ανανεώσουμε και ενδυναμώσουμε την προσπάθεια να ακουσθούν και να γίνουν αποδεκτές οι προτάσεις μας και οι αγώνες μας για μια καλύτερη ζωή, από όλο και περισσότερους πολίτες. Με συντροφικούς χαιρετισμούς Ασημίνα Ξηροτύρη - Αικατερινάρη
 

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΙΒΛΙΟΥ

E-mail Εκτύπωση PDF
Με ιδιαίτερη συγκίνηση χαιρετίζω και τη φετινή διοργάνωση του 26ου Φεστιβάλ Βιβλίου. Και αυτή η συγκίνησή μου οφείλεται στη διαπίστωση πως η έκθεση βιβλίου έχει καθιερωθεί πλέον στη συνείδηση των θεσσαλονικέων ως ένας απ’ τους σημαντικότερους θεσμούς της πόλης μας. Όλοι γνωρίζουμε την τεράστια σημασία του βιβλίου ως μέσου επιμορφωτικού, εκπολιτιστικού, μέσου που διαπαιδαγωγεί το πνεύμα και εξευγενίζει την ψυχή. Ένα μεγάλο μέρος της τεράστιας παγκόσμιας αλλά και ελληνικής πολιτισμικής κληρονομιάς θα είχε χαθεί αν δεν την είχε περισυλλέξει και διασώσει, ως άλλη κιβωτός, το βιβλίο. Πραγματικά, πόσο λιγότερα θα ήμαστε σε θέση να γνωρίζουμε σήμερα για τον άνθρωπο εν γένει αν δεν είχε διασωθεί, μέσα απ’ το βιβλίο, η μεγάλη πνευματική και ηθική του περιπέτεια στο διάβα των αιώνων. Βέβαια, η τεράστια σήμερα παραγωγή, καθιστά εξ’ ορισμού δύσκολη την επιλογή όχι μόνο ενός βιβλίου αλλά και μιας συγκεκριμένης πνευματικής και πολιτιστικής τάσης ανάμεσα στις πάρα πολλές που εμφανίζονται σήμερα στην ελληνική αλλά και παγκόσμια διανόηση. Θεωρώ όμως ότι τούτη η δυσκολία δε θα πρέπει καθόλου να μας προβληματίζει. Αντίθετα πρέπει να εμφανίζεται, ίσως και να χαρακτηρίζει, μια κοινωνία που θέλει να είναι, πλουραλιστική και πάντοτε ανοιχτή σε γόνιμους διαλόγους, πολύ περισσότερο σήμερα με τη μεγάλη κινητικότητα που παρατηρείται στους ευρύτερους κύκλους της παγκόσμιας διανόησης. Αν είναι αλήθεια ότι κάθε βιβλίο είναι κι ένα μικρό πλεούμενο στο ταξίδι για την αναζήτηση της αλήθειας, την τόσο χαρακτηριστική στην ψυχοσύνθεση τους ανθρώπινου είδους, τούτη η έκθεση είναι ένα λιμάνι στο οποίο ο καθένας απ’ τους επισκέπτες μπορεί να διαλέξει το δικό του προορισμό. Εύχομαι λοιπόν καλή επιτυχία και στο φετινό Φεστιβάλ Βιβλίου καθώς και την καλύτερη δυνατή επιλογή στους επισκέπτες, ανάλογη με τα ενδιαφέροντα, τις ανησυχίες και γιατί όχι τις αγωνίες τους, για τη συνέχιση του γόνιμου διαλόγου για μια καλύτερη κοινωνία, για έναν καλύτερο άνθρωπο.
 

Ομιλία στο 4ο προσυνεδριακό διήμερο του ΤΕΕ / ΤΜ. ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ για το ΕΣΠΑ 2007-2013

E-mail Εκτύπωση PDF
Θέλω να συγχαρώ το ΤΕΕ και το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας για τη σημαντική τους πρωτοβουλία να ασχοληθούν σε βάθος, με προσυνεδριακές κατά τόπους εκδηλώσεις και κεντρική, με τα θέματα της 4ης Προγραμματικής Περιόδου ή του ΕΣΠΑ 2007-2013. Αγαπητές φίλες και φίλοι Συζητώντας είτε κατά τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, είτε στην κοινωνία με τους ενδιαφερόμενους φορείς, όπως σήμερα με το ΤΕΕ/ΤΚΜ για τα θέματα του σχεδιασμού και υλοποίησης των κοινοτικών προγραμμάτων και ιδιαίτερα της αναπτυξιακής αποτελεσματικότητας του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και της καλύτερης διαχείρισης του Δ΄ ή πιο σωστά του ΕΣΠΑ 2007-2013, δυστυχώς κάθε φορά έρχονται στο προσκήνιο τόσο τα προβλήματα της ορθολογικής διαχείρισης των κοινοτικών και εθνικών πόρων, όσο και οι αναπτυξιακές επιλογές σε έργα, προγράμματα και δράσεις. Βρισκόμαστε στην τελική φάση του μεγαλύτερου αναπτυξιακού προγράμματος της χώρας μας και στην αρχή του τελευταίου εξίσου σημαντικού από το οποίο θα μπορούσε να περιμένει κανείς τη μεγάλη ευκαιρία για την ανάπτυξη και την απασχόληση, για την προώθηση της πραγματικής σύγκλισης. Παρά ταύτα τα διαρθρωτικά προβλήματα σχεδιασμού και κατανομής των πόρων και λανθασμένες πολιτικές επιλογές οδήγησαν, κατά κοινή ομολογία, σε χαμηλή κυρίως κοινωνική και αναπτυξιακή αποτελεσματικότητα. Έτσι στο κατώφλι της τέταρτης προγραμματικής περιόδου, οι προσδοκίες για βελτίωση της προγραμματικής διαδικασίας και αποτελεσματικότητα, ιδιαίτερα για τις Περιφέρεις της χώρας, είναι τεράστιες. Η Ελληνική Κυβέρνηση εξασφάλισε με βάση τις περιοριστικές προτάσεις της Βρετανικής Προεδρίας το ανώτατο προσδοκούμενο όριο για το ΕΣΠΑ ( ακόμη Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης), τα 20,1 δισεκατομμύρια ευρώ. Σε απόλυτους αριθμούς αυτό είναι κατά 23% μικρότερο από το Γ΄ ΚΠΣ, αν λάβουμε υπόψη τον πληθωρισμό. Τι θα έπρεπε να δει η Κυβέρνηση σε αυτήν τη νέα προγραμματική περίοδο; Ένα παραγωγικό και κοινωνικό σχέδιο ανάπτυξης που θα κατευθύνει την οικονομία σε νέες δυναμικές εξειδικεύσεις με στόχο την πλήρη απασχόληση τη μείωση των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων. Το οποίο θα προσδιορίζει τους άξονες και τις κατευθύνσεις της ανάπτυξης στους φορείς, στους παραγωγικούς και κοινωνικούς τόπους και τα μέσα της πολιτικής. Μιας πολιτικής αύξησης των εσόδων με ταυτόχρονη άρση των ανισοτήτων και των αδικιών, την ανακατανομή των δαπανών και εφαρμογή συστημάτων αξιολόγησης και ελέγχου και κοινωνικής και οικονομικής αποτελεσματικότητας των εθνικών και κοινοτικών πόρων και ουσιαστική ενίσχυση των περιφερειακών και της αυτοδιοίκησης δομών και υπηρεσιών παραγωγής έργου. Η Κυβέρνηση ακολουθεί μια αντίστροφή επιλογή, επιδιώκει την δημοσιονομική ισορροπία σε ένα κατώτερο επίπεδο εσόδων και δαπανών ενώ προβάλλεται ως αναπτυξιακό πρότυπο ό,τι αποτελεί έκφραση της αυθόρμητης δράσης των επιδιώξεων του κεφαλαίου, ο θεσμός των ΣΔΙΤ θεωρείται πανάκεια και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων συρρικνώνεται, σε βάρος της ανάπτυξης, κυρίως στην Περιφέρεια. Έτσι με ευθύνη της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας στο κατώφλι του Δ’ και τελευταίου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης δεν αποκαθίσταται το έλλειμμα του δημοκρατικού προγραμματισμού που υπήρχε. Οι ρυθμίσεις για πέντε υπερπεριφέρειες δεν κινούνται στην λογική της αποκέντρωσης και της απόδοσης στην αυτοδιοίκηση όλων των ευκαιριών που τους παρέχονται μέσω του ΕΣΠΑ. Η δημιουργία πέντε ή δεκατριών ανώνυμων κεντρικών εταιρειών θα υποβαθμίσει τη συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης και από την άλλη πλευρά θα δημιουργήσει πάλι ένα υπερσυγκεντρωτικό σχήμα που θα προσθέσει διάφορα διοικητικά επίπεδα: κράτος, υπερπεριφέρεια, περιφέρεια, νομαρχία, δήμος, κοινότητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ το 50% του ΕΣΠΑ 2007-2013 αφορά ανθρώπινους πόρους και η υλοποίηση αυτού του τμήματος προαπαιτεί τον σχεδιασμό οριζόντιων υποστηρικτικών προγραμμάτων, που μπορούν να υποστηριχθούν άριστα από την Αυτοδιοίκηση, αυτός ο σχεδιασμός γίνεται χωρίς τη συμμετοχή της. Με τον υπερσυγκεντρωτισμό δε που δημιουργείται, όχι μόνο καταργείται η διοικητική και συνταγματική αποστολή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και επιδεινώνεται το διοικητικό χάος της χώρας με την προσθήκη ενός ακόμη διοικητικού επιπέδου (κράτος – υπερπεριφέρεια – περιφέρεια – νομαρχία – δήμος - κοινότητα). Ειδικότερα για το <ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ» ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΤΗΣ 4ης ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ > έχω να παρατηρήσω τα εξής Είναι εξαιρετικά ανησυχητικό, ότι το ΥΠΟΙΟ μέσω του Προσχεδίου αυτού που θα αντικαταστήσει τον Ν.2860/2000, επιχειρεί την πλήρη συγκέντρωση των αρμοδιοτήτων προγραμματισμού και διαχείρισης με πρώτα και μεγαλύτερα θύματα τις Περιφέρειες. Προκαλεί αντιδράσεις από υπουργεία και φορείς, που διαπιστώνουν ότι μέσω αυτού επιχειρείται μια υπέρμετρη συγκέντρωση εξουσιών διαχείρισης, παρακολούθησης και ελέγχου στο υπουργείο Οικονομίας. Στόχος της ηγεσίας του ΥΠΟΙΟ παραμένει η διαχείριση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ 2007-2013 από ελάχιστους φορείς κι αυτό στο όνομα της απλούστευσης των διοικητικών διαδικασιών, του περιορισμού του διοικητικού κόστους και της γραφειοκρατίας, με στόχο την επιτάχυνση των διαδικασιών σε σχέση με το Γ΄ΚΠΣ. Και όμως η Περιφερειακή Στρατηγική και Ανάπτυξη είναι το μεγαλύτερο ζητούμενο του ΕΣΠΑ και οι κυβερνητικές υποσχέσεις για το ότι το 80% διατεθεί στην Περιφέρεια αποτελεί μόνιμη , και δεν θέλω να πιστεύω και πάλι <φραστική επωδό>. Επίσης όπως και στην Έκθεση του ως άνω προσχεδίου καταγράφεται, και πολύ ορθά, κρίσιμα παραμένουν για τη χώρα μας τα προβλήματα ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού κατά Περιφέρεια, που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου. Παρά τις αναπτυξιακές επιδόσεις κάθε Περιφέρειας, οι διαθρωτικές αδυναμίες των Περιφερειών και της χώρας γενικότερα, καθιστούν τις εξελίξεις στον τομέα της αγοράς εργασίας και της απασχόλησης ιδιαίτερα ευαίσθητες. Παράλληλα με τη διαφοροποίηση των Περιφερειών της χώρας με κριτήριο τις αναπτυξιακές τους επιδόσεις, καταγράφονται και σημαντικές διαφοροποιήσεις των Περιφερειών της χώρας με κριτήριο τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας, στην ανεργία, στην φτώχεια, καθώς και στους τομείς αρμοδιότητας της κοινωνικής πολιτικής. Η σύγκριση των δύο αυτών στοιχείων οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι δύο αυτές τάσεις, δηλαδή οι αναπτυξιακές επιδόσεις και τα στοιχεία που σχετίζονται με τον τομέα δράσης του ΕΚΤ, δεν εξελίσσονται κατά τρόπο ευθέως ανάλογο μεταξύ τους. Παρόλα αυτά Με ΜΙΑ διάταξη «υφαρπάζονται» οι αρμοδιότητες του Περιφερειακού Ταμείου και εκχωρούνται (!!!) σε 13 Αναπτυξιακούς Οργανισμούς Περιφερειών Α.Ε. των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο κατά 51 % ανήκει στην ΜΟΔ Α.Ε. και το 49% στο Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης. Οι αρμοδιότητες τους είναι: « ο ορθολογικός συνολικός σχεδιασμός της ανάπτυξης με την επιστημονική τεκμηρίωση των αναγκαίων αναπτυξιακών παρεμβάσεων σε περιφερειακό, νομαρχιακό και τοπικό επίπεδο, η υποστήριξη του αναπτυξιακού σχεδιασμού ευρύτερων της περιφέρειας χωρικών αναπτυξιακών ενοτήτων, παρακολούθηση και αποτίμηση του σχεδιασμού και της υλοποίησης όλων των παρεμβάσεων στην περιφέρεια, η υποστήριξη των δικαιούχων κατά την διαδικασία ιεράρχησης των έργων προς υλοποίηση κλπ….» Με απλά λόγια : εκχωρούνται ουσιαστικά, όλες οι αρμοδιότητες του Περιφερειακού Ταμείου, ελαχιστοποιείται η δυνατότητα παρέμβασης των εκλεγμένων Νομαρχών και Δημάρχων, μια και συμμετέχουν με ένα εκπρόσωπό τους ο καθένας στο ΔΣ του ΑΟΠ, άρα μηδενίζεται η δυνατότητα ‘’παρέμβασης’’ του τοπικού πληθυσμού, και αποφασίζουν το ΥΠΟΙΟ και το Υπουργείο Εσωτερικών γιατί έχει την αρμοδιότητα της περιφερειακής Διοίκησης, η οποία ως γνωστόν είναι διορισμένη από την Κυβέρνηση και όχι εκλεγμένη. Οι αποφασίζοντες λοιπόν είναι και πάλι η Κεντρική Διοίκηση.  Με ΑΛΛΗ διάταξη του ίδιου προσχεδίου δημιουργείται ΜΙΑ Διαχειριστική Αρχή των «Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων» στο ΥΠΟΙΟ (!!!!!) (Η μετονομασία της ΕΥΔ «Ταμείο Συνοχής 2000-2006»). Καταργούνται οι ΕΥΔ των Περιφερειών που εφεξής εκτελούν χρέη ‘’ενδιάμεσου φορέα’’, δηλαδή θα αναλάβουν «άσκηση μέρους των αρμοδιοτήτων της ΔΑ σε σχέση με δικαιούχους που εκτελούν πράξεις για λογαριασμό και υπό την ευθύνη της». . Όσον αφορά την μία από τις πέντε χωρικές ενότητες, που δημιουργούνται για τη διαχείριση του ΕΣΠΑ σε Περιφερειακό επίπεδο, η οποία ειδικότερα θα απασχολήσει το διήμερο , δηλαδή την Χωρική Ενότητα με τις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας , συνοπτικά θέλω να επισημάνω τα εξής : Όπως σωστά καταγράφεται η διαφοροποίηση της κατάταξης των τριών Περιφερειών συνδέεται με την ιδιαιτερότητα της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας , που αποτελεί την πλέον προβληματική Περιφερειακή αγορά εργασίας, παρά τις αναπτυξιακές της επιδόσεις , ενώ σε ότι αφορά τα προβλήματα της φτώχειας, απασχόλησης και κοινωνικής ενσωμάτωσης η πλέον προβληματική είναι η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης . Αλλά και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα στην ανεργία και στην απασχόληση με βασικότερες αιτίες την αποβιομηχάνιση λόγω της μετεγκατάστασης βιομηχανιών εκτός συνόρων, του προβλήματος της ανταγωνιστικότητας των κλάδων της μεταποίησης , αλλά και την έλλειψη σύγχρονων υποδομών για την προσέλκυση επενδύσεων κ.ά Τα παραπάνω προβλήματα για την παραπάνω χωρική ενότητα, έχουν γίνει μόνιμα και δυστυχώς διαρκώς διογκώνονται, παρά τη διαρκή λιτότητα των πολιτών , ιδιαίτερα της Περιφέρειας, και παρά τους σημαντικούς πόρους που εισέρευασαν στη χώρα μέσω των κοινοτικών προγραμμάτων. Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε την εμπειρία πλέον της χώρας μας στην προγραμματική και διαχειριστική διαδικασία και τα πολλά λάθη, αδυναμίες και αποτυχίες που την συνόδευσαν, σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται σήμερα η Κυβέρνηση και ενώ έχει αρχίσει σχεδόν η 4η Προγραμματική Περίοδος, να υπερσυγκεντρώνει την όλη διαδικασία στο Υπ. Οικονομίας, να εκτοπίζει στο σύνολό την Τοπική Αυτοδιοίκηση και να περιθωριοποιεί τους περιφερειακούς θεσμούς.
 
Περισσότερα Άρθρα...


Σελίδα 7 από 24