Home Ομιλίες Εισήγηση στην εκδήλωση που διοργάνωσε η Οργάνωση Θεσσαλονίκης για την "Περιφερειακή Ανάπτυξη και Σύγκλιση", στον Δήμο Ευόσμου.

Εισήγηση στην εκδήλωση που διοργάνωσε η Οργάνωση Θεσσαλονίκης για την "Περιφερειακή Ανάπτυξη και Σύγκλιση", στον Δήμο Ευόσμου.

E-mail
« Για την περιφερειακή ανάπτυξη και σύγκλιση των ανισοτήτων ούτε οι αριθμοί ευημερούν , ούτε προοπτικές ανάκαμψης διαφαίνονται, πλην των επικοινωνιακών τεχνασμάτων της Κυβέρνησης» Από τον κ. Πρωθυπουργό προχθές στο Βελλίδειο , τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, την ΓΣΣΕ και το Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης σε πρόσφατη ημερίδα και κυρίως τους φορείς της Περιφέρειας, το μεγαλύτερο μέρος του ενδιαφέροντος, των ομιλιών και των διακηρύξεων επικεντρώνεται στη Περιφερειακή Ανάπτυξη . Από την Κυβέρνηση προβάλλεται ως η κορυφαία προτεραιότητα της Οικονομικής πολιτικής της χώρας, άρα τόσα χρόνια τώρα δεν ήταν ή δεν θα έπρεπε να είναι; Οικονομική πολιτική με κοινωνική και περιφερειακή σύγκλιση ήταν κορυφαία εξαγγελία και το 2000 , όμως και τα δύο έμειναν όχι μόνο ακάλυπτες επιταγές , αλλά ασκήθηκαν πολιτικές που επιδείνωσαν την κατάσταση. « Η πραγματική σύγκλιση περνά από την Περιφερειακή σύγκλιση και θέλουμε η χώρα μας να συγκλίνει προς την ΕΕ χωρίς τμήματα ή περιοχές της να βρίσκονται σε σημαντική απόκλιση», τόνισε στην ΔΕΘ ο κ. Σημίτης, για να αποδείξει στη συνέχεια με διάφορα επικοινωνιακά τρυκ και αποσπασματικές συγκρίσεις ότι τα πράγματα πάνε καλά και αν κάτι στραβώνει φταίνε οι τοπικές κοινωνίες, όπως το Παράδειγμα του Δημάρχου που δεν αξιοποιεί «Μαρίνα πλοίων» ή ο ανταγωνισμός των Περιφερειών, μη αναλαμβάνοντας καμμία πολιτική ευθύνη ακόμη και διαχειριστικού χαρακτήρα απέναντι στα αμείλικτα στοιχεία της Eurostat , των κομμάτων της Αντιπολίτευσης ,αλλά και αυτών που συνεχώς τον τελευταίο καιρό ως χιονοστιβάδα κατατίθενται στο Υπουργικό Συμβούλιο για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην απορρόφηση των πόρων του Γ΄ΚΠΣ, κυρίως στα περιφερειακά αναπτυξιακά προγράμματα και στα τομεακά του κοινωνικού τομέα και της απασχόλησης. Όταν όλοι γνωρίζουμε ότι η Ήπειρος είναι η φτωχότερη περιφέρεια της ΕΕ, όταν το Γ΄ΚΠΣ δεν έχει περάσει ακόμη από αυτή, ενώ έπρεπε εκεί να κατευθυνθούν όλες οι προσπάθειες και όταν έχει εισρεύσει σήμερα μόνο το 10,6% των πόρων έναντι 24,0% στην Αττική, ο κ. Σημίτης αντί να ανησυχεί διαπιστώνει ορατά αποτελέσματα κάνοντας πλασματικούς παραλληλισμούς μεταξύ ανισοτήτων Ηπείρου- Αττικής και Βορείου και Νοτίου Ιταλίας. Επαίρεται ότι οι Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης , Δυτικής Μακεδονίας και Κεντρικής Μακεδονίας συγκέντρωσαν μεγάλο αριθμό επενδύσεων, όταν η ανεργία σε αυτές αντί να μειωθεί αυξάνεται. Στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη από 9,6% πέρυσι έφθασε στο 10,3% φέτος, στη Δυτική Μακεδονία από 13,8% πέρυσι έφθασε στο 15,7% και στη Κεντρική Μακεδονία επιμένει στο 11% έως 12%. Αποκρύπτει το σοβαρότερο για την Περιφερειακή σύγκλιση γεγονός ότι οι απορροφήσεις των ΠΕΠ και μάλιστα στο μέσο του Γ΄ΚΠΣ , βρίσκονται ακόμη στο χαμηλότατο ποσοστό του 15% κατά μέσο όρο, και το κρισιμότερο ότι στις πιο φτωχές περιφέρειες την Ήπειρο, τη Στερεά Ελλάδα και το Βόρειο Αιγαίο η απορρόφηση φθάνει μόλις στο 11% και στην Αττική παρόλο που κατευθύνθηκε όλοι οι πόροι και όλη η προσπάθεια η απορρόφηση έφθασε στο 24%. «Πυλώνας λοιπόν της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής η Περιφερειακή Ανάπτυξη», γιατί το επισημαίνει σήμερα ο κ. Πρωθυπουργός; Προφανώς γιατί βρίσκεται υπό το βάρος της εκλογικής αναμέτρησης και οι δείκτες δυσαρέσκειας των πολιτών της Περιφέρειας έχουν κορυφωθεί, όπως και οι δείκτες εγκατάλειψης της. Επιχειρείται να διασκεδασθεί η διάχυτη πλέον στην κοινή γνώμη αλήθεια ότι λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων την τρέχουσα τετραετία, στη καρδιά του Γ’ ΚΠΣ , η μερίδα του λέοντος των εθνικών πόρων και του ενδιαφέροντος των αντίστοιχων παροχών, υπηρεσιών θα κατευθύνεται στο λεκανοπέδιο Αττικής σε βάρος της Περιφέρειας. Προσπαθεί παράλληλα να αποκρύψει και μια άλλη διαχρονική πολιτική αλήθεια ότι «Ανάπτυξη με κοινωνική και Περιφερειακή σύγκλιση» δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί: όταν επιλέγονται νεοφιλελεύθερες πολιτικές που υπαγορεύουν τον άκρατο ανταγωνισμό και την συγκέντρωση των οικονομικών συμφερόντων και των επενδύσεων του εκεί όπου το κριτήριο είναι η επίτευξη του μέγιστου κέρδους, όταν η Αποκέντρωση, οι περιφερειακές υπηρεσίες του Δημόσιου τομέα και της Αυτοδιοίκησης υποβαθμίζονται και αποδιαρθρώνονται , όταν η αδιαφάνεια, ο συγκεντρωτισμός των επιλογών και η διαπλοκή έχουν κυριαρχήσει και ο δημοκρατικός προγραμματισμός με χωροταξικό σχεδιασμό και αποτελεσματικότητα δεν υφίστανται. Το 2000 ο Πρωθυπουργός έλεγε ότι σχεδιάσαμε για τα επόμενα επτά χρόνια το 80% των πόρων του Γ΄ΚΠΣ (15,7 εκατ.) να πάει στην Περιφέρεια. Όμως σήμερα οι δέκα από τις 13 Περιφέρειες έχουν κατά κεφαλήν εισόδημα κάτω από το 75% του μέσου όρου ( Κεντρική Μακεδονία 66%), ενώ οι 6 στις 10 πιο φτωχές Περιφέρειες της Ευρώπης είναι Ελληνικές. Στα τελευταία Υπουργικά Συμβούλια, με ιδιαίτερα ανήσυχο τον Πρωθυπουργό, επί ώρες προσπαθούν να λύσουν το γρίφο της χαμηλής απορροφητικότητας των πόρων ιδιαίτερα στη περιφέρεια και τίποτα πλέον δεν εξωραΐζεται γιατί όλα είναι γνωστά. Στο τέλος του 2002 η απορροφητικότητα ήταν κατά μέσο όρο 18% για το σύνολο της χώρας και 10,0 % για τη Περιφέρεια, σήμερα έχει ανέλθει μόλις στο 22% και στο 15% αντίστοιχα. Περιφερειακά Προγράμματα και τομεακά του κοινωνικού τομέα ( Υγείας-Πρόνοιας 13%),των αναγκών της υπαίθρου ( Γεωργία-αλιεία, βελτίωση ποιότητας προϊόντων, νέοι αγρότες,17%), των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων ( Ανταγωνιστικότητα 13%), των νέων αναγκών και τεχνολογιών ( κοινωνία της πληροφορίας 13%, ενέργεια, περιβάλλον, Σιδηρόδρομοι 19%) κ.α. βρίσκονται σε απαράδεκτα επίπεδα και πολύ δύσκολα θα κερδιθεί ο χαμένος χρόνος για το περιβόητο ωστικό κύμα οικονομικής ανάπτυξης με κοινωνική και περιφερειακή σύγκλιση που δικαιολογημένα περίμεναν οι πολίτες από τις θυσίες τους και το Γ’ ΚΠΣ . Και επί το δυσμενέστερο οι εισπράξεις από τη κοινοτική συμμετοχή ακόμη χαμηλότερες 10% έως μηδενικές. Το επτάμηνο Ιανουαρίου- Ιουλίου 2003 τα έσοδα του ΠΔΕ από την ΕΕ ήταν μόλις 753 εκατ. ευρώ, έναντι 1973 εκατ. ευρώ πέρυσι. Με αποτέλεσμα το ταμειακό έλλειμμα του προϋπολογισμού να ανέλθει στα 9.854 εκατ. Ευρώ ( 3,5 τρις δρχ. ) , που καλύφθηκε με πρόσφατο δανεισμό. Προβλήματα στο κλείσιμο του Β΄ΚΠΣ, υπερβολική υστέρηση στην ανάπτυξη εφαρμογής του Γ΄ΚΠΣ, αδηφάγος προϋπολογισμός των Ολυμπιακών Αγώνων, πέραν των ουσιαστικών άλλων παραμέτρων και δεικτών, δημιουργούν και τους χαμηλούς αριθμητικούς δείκτες της διαχειριστικής , συγκεντρωτικής, νεοφιλελεύθερης Οικονομικής πολιτικής της Κυβέρνησης Ας δούμε χαρακτηριστικά παραδείγματα από τα τομεακά προγράμματα που αφορούν στις κοινωνικές παροχές και την τόνωση της απασχόλησης - Το πρόγραμμα Υγείας –Πρόνοιας, μόλις στο 12% η απορρόφηση και όπως παραδέχεται ο κ. Στεφανής υπάρχουν πράγματι καθυστερήσεις στη πρόσληψη προσωπικού, στα μικρά έργα υποδομής, καθυστερήσεις που απέδωσε στις χρονοβόρες γραφειοκρατι9κές διαδικασίες. - Το πρόγραμμα της ανταγωνιστικότητας. Ακόμη και για τα λίγα που έχουν ξεκινήσει εκφράζονται φόβοι ότι περιλαμβάνουν έργα και δράσεις μη επιλέξιμες. - Όσον αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι όροι και οι προϋποθέσεις ένταξης και ενίσχυσης οδηγούν τη συντριπτική πλειοψηφία, το 90%, στον αποκλεισμό των μικρών και μεσαίων και ευνοούν τις μεγάλες επιχειρήσεις διευρύνοντας έτσι το χάσμα της ανταγωνιστικότητας εντός των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Όσον αφορά δε το ότι οι τράπεζες θα διαχειρισθούν στα περιφερειακά προγράμματα το μέρος των κονδυλίων του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης που αφορούν τους τομείς της μεταποίησης και του τουρισμού και μάλιστα χωρίς ενδιάμεσο φορέα, χωρίς κανένα έλεγχο, χωρίς ρήτρες για τυχόν παρεκκλίσεις, χωρίς τελικά κανένα μηχανισμό δημόσιου συμφέροντος, μας βρήκε εντελώς αντίθετους και η αποτυχία του εγχειρήματος μας έχει δικαιώσει. Γιατί εμείς ζητούμε την περιφερειοποίηση της ανάπτυξης και όχι των τραπεζών. Ακόμη και ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων Βορείου Ελλάδος τονίζει ότι η ρύθμιση αυτή ανατρέπει τη φιλοσοφία του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, καθώς δεν επιτρέπει στις περιφέρειες να εφαρμόσουν εξειδικευμένη στρατηγική για την ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία και παράλληλα στις τοπικές κοινωνίες να συνδιαμορφώσουν τη δική τους αναπτυξιακή στρατηγική. - Επίσης από τα τρία βασικά προγράμματα για την ανάπτυξη και την ανασυγκρότηση της υπαίθρου, αυτό που αντιμετωπίζει τα πιο σοβαρά προβλήματα στην εφαρμογή του είναι των νέων αγροτών. Για την προώθηση της ηλικιακής ανανέωσης του αγροτικού πληθυσμού προβλέπεται η ένταξη περί των δεκατεσσάρων χιλιάδων νέων αγροτών στο πρόγραμμα αυτό. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη όχι μόνο δεν θα λύσει το πρόβλημα αλλά και δεν πρόκειται να υλοποιηθεί γιατί το όλο σύστημα βαθμολόγησης, μοριοποίησης, ένταξης και παρακολούθησης παρουσιάζει σοβαρές δυσκολίες στην εφαρμογή του. - Τέλος τα μεγάλα προβλήματα ικανότητας των ιδιωτών για τη συγχρηματοδότηση σε συνδυασμό με την έλλειψη του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου έχουν δημιουργήσει τεράστιες καθυστερήσεις αλλά και παρενέργειες και υπερβάσεις στα ελάχιστα έργα με συγχρηματοδότηση που έχουν προχωρήσει. Το ζήσαμε στη Θεσσαλονίκη με το ΜΕΤΡΟ, θα το ξαναζήσουμε με την περιβόητη υποθαλάσσια αρτηρία, ενώ η Αττική θα το βιώνει συνεχώς με τα διαρκώς αυξανόμενα διόδια που στην κυριολεξία με μετέτρεψαν την «Αττική Οδό» σε «Ιδιωτική Οδό». Παρόλα αυτά η Κυβέρνηση έχει προγραμματίσει ένα μεγάλο πεδίο έργων από Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, που θα λύσουν βασικά προβλήματα των υποδομών με το σύστημα της συγχρηματοδότησης και μάλιστα στην Περιφέρεια όπου οι προσφέροντας θα είναι ελάχιστοι, Ουσιαστικά παραπέμπει τα έργα αυτά στις καλένδες. - Εκτός όμως από την χαμηλή απορρόφηση πόρων για τα περιφερειακά έργα του Γ΄ΚΠΣ, πλήρης είναι και η περιθωριοποίηση των «μικρών» έργων της Αυτοδιοίκησης. Η κατάσταση εμφανίζεται ιδιαίτερα κρίσιμη στη χρηματοδότηση των έργων και των προγραμμάτων της Αυτοδιοίκησης μέσω του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και συγκεκριμένα του προγράμματος ΕΑΠΤΑ και του προγράμματος « Ελλάδα 2004» των Δήμων που εντάχθηκαν στα Ολυμπιακά έργα. Έτσι η Αυτοδιοίκηση, οι δημοτικές αρχές κυρίως, πέρα από τα οξυμένα προβλήματα που έχουν για την εξασφάλιση των πόρων για τις τακτικές ανελαστικές τους δαπάνες, αναγκάζονται να πιέζουν συνεχώς για την εκταμίευση πόρων προκειμένου να πληρώσουν και να συνεχίσουν ή να αρχίσουν τα έργα της περιοχής τους. Με ανησυχία όμως διαπιστώνουμε ότι δεν βρίσκουν καμία ανταπόκριση αλλά μετάθεση των αιτημάτων τους για το απώτερο μέλλον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στον Δήμο Ευόσμου που μας φιλοξενεί σήμερα, το έργο υπογοποίησης της οδού Αγαμέμνονος εντάχθηκε μεν στο πρόγραμμα Ελλάδα 2004, πλην όμως δεν έχει γίνει ακόμη καμία πληρωμή. Το παράδειγμα αυτό δεν αποτελεί σύμπτωση αλλά τον γενικό κανόνα για όλους τους Δήμους. Τελικά όλα τα στοιχεία συνηγορούν στο ότι: Δεν θα επιτευχθεί για το σύνολο των έργων και δράσεων του Γ΄ΚΠΣ ούτε και αυτός ο χαμηλός πήχης των προσδοκιών της Κυβέρνησης για 25% απορρόφηση μέχρι το τέλος του 2003 και το κρισιμότερο τα περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα, ιδιαίτερα στους τομείς της γεωργίας και της ανάπτυξης της υπαίθρου, της τόνωσης της απασχόλησης και των κοινωνικών υποδομών, μαζί με τα «μικρά» αλλά σημαντικά και αναγκαία έργα της Αυτοδιοίκησης, θα περιθωριοποιηθούν όσο καμία άλλη περίοδο. Η έλλειψη αποκέντρωσης και διαδικασιών δημοκρατικού προγραμματισμού και η επιλογή του συγκεντρωτικού μοντέλου διαχείρισης των Αναπτυξιακών Προγραμμάτων, η αποδιοργάνωση έως εγκατάλειψη των περιφερειακών και της Αυτοδιοίκησης υπηρεσιών σε συνδυασμό με την μη ανάληψη πολιτικής ευθύνης, της αναποτελεσματικότητας και της αδιαφορίας ( και ως ένα βαθμό συνειδητής) της Κεντρικής Διοίκησης στη παροχή των απαραίτητων υπηρεσιών και εργαλείων ( Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, ανθρώπινου δυναμικού, οδηγιών κλπ) είναι τεράστιες θεσμικές και λειτουργικές αδυναμίες, που έρχονται να προστεθούν στην κακή ή κατευθυνόμενη διαχείριση των πόρων και στην αδηφάγο τρύπα του διαρκώς αυξανόμενου προϋπολογισμού των έργων και δράσεων των ολυμπιακών έργων και στις πάσης φύσεως υποστηρικτές υπηρεσίες του. Πιο άσχημη πολιτική, για την αξιοποίηση του μεγαλύτερου αναπτυξιακού πακέτου της χώρας και των προσδοκιών της Περιφέρειας, που θα επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο από την άγονη προεκλογική πόλωση του δικομματισμού, δεν θα μπορούσε να υπάρξει. Το ζητούμενο όμως για τον ΣΥΝ αλλά και για τον κάθε πολίτη είναι να αξιοποιηθεί και το τελευταίο ευρώ για να βοηθήσει στην ανάπτυξη με απασχόληση, με κοινωνικές παροχές, με ποιότητα στη ζωή μας. Η πρόκληση υπερβαίνει σε μέγεθος, χρονική διάρκεια και σημασία την Κυβέρνηση, αλλά και την όποια Κυβέρνηση, και δεν μπορεί να αφεθεί στις προεκλογικές σκοπιμότητες και πολώσεις. Μας αφορά όλους. Και είναι ευθύνη της Κυβέρνησης γιατί δεν έχει βρει τρόπους να εξασφαλίσει αυτόν τον ευρύτερο κοινωνικό και πολιτικό διάλογο και την ουσιαστική συμμετοχή. Είναι και ευθύνη δική μας και γι αυτό ο ΣΥΝ θα συνεχίσει επίμονα να κάνει οξεία προγραμματική αντιπολίτευση, με κριτική, έλεγχο, προτάσεις, και πρωτοβουλίες σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο. Ας δούμε σύντομα και τα προβλήματα της δικής μας περιοχής. Μου τέθηκε προχθές το ερώτημα : Τι περιμένει η Θεσσαλονίκη από τον κ. Σημίτη; Ο σοφός λαός θ΄ απαντούσε « την προίκα που της υπόσχεται επί δέκα συνεχή χρόνια». Επειδή όμως η ανεπάρκεια ή η απόδοση του Κυβερνητικού έργου για μια περιοχή εξαρτάται από πολλές παραμέτρους και αιτίες και δεν είναι στιγμιαίο αδίκημα, ούτε λύνεται με μαγικό ραβδί , και μάλιστα σε προεκλογική περίοδο, η απάντηση απαιτεί μια ρεαλιστική πολιτική προσέγγιση. Κατ΄ αρχήν η περιοχή έχει μακροχρόνια παράδοση στον προγραμματικό σχεδιασμό και τον κοινωνικό διάλογο. Οι φορείς της Θεσσαλονίκης: Αυτοδιοίκηση, Εργατικό Κέντρο, Οργανισμοί, Επιμελητήρια και Υπηρεσίες, μέσα από μια ξεχωριστή διαδικασία και σύγκλιση, εδώ και τριάντα χρόνια έχουν καθορίσει τις προτεραιότητες για τις απαιτούμενες υποδομές και τις βασικές αρχές της ανάπτυξης της περιοχής, που άλλωστε αποτυπώθηκαν και στο Γενικό Πολεοδομικό της Σχεδιασμό. Και ενώ οι Κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ υιοθέτησαν αυτόν τον σχεδιασμό, ελάχιστο τμήμα του έχει υλοποιηθεί, με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται οι νέες ανάγκες με τις παλιές, να δημιουργείται σύγχυση για τις προτεραιότητες, τροχοπέδη στις νέες δυνατότητες ανάπτυξης , προβλήματα στην απασχόληση και στην επιβίωση των επιχειρήσεων. Οι Κυβερνήσεις προσπαθώντας να αποκρύψουν την ανεπάρκεια του έργου τους εμφανιζόταν είτε με παροχολογία, είτε με τις αποσπασματικές προτάσεις των Κυβερνητικών εκ Θεσσαλονίκης στελεχών, είτε με μεγαλεπήβολα έργα που δημιούργησαν πολώσεις όπως ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης ή βαφτίζουν στρατηγικούς στόχους ανάπτυξης τη διεκδίκηση της EXPO 2008!!!, για να αποπροσανατολίσουν έτσι τους πολίτες από την επίλυση των πολλαπλών προβλημάτων που βιώνουν. Και είναι νηφάλιο να πούμε ότι βιώνουν την εγκατάλειψη, με κύριο πρόβλημα τη συνεχιζόμενη άνοδο της ανεργίας και τη πρωτιά στο κλείσιμο των επιχειρήσεων, τη πρωτιά στα ακατάλληλα σχολεία, την επιδείνωση των προβλημάτων στο αγροτικό τμήμα του νομού και στο Περιβάλλον, την αποδυνάμωση των Υπηρεσιών και της Αυτοδιοίκησης, αρμόδιων για τα καθημερινά έργα και υπηρεσίες για στοιχειώδη ποιότητα ζωής. Και τα μεγάλα έργα να καρκινοβατούν ή να ακυρώνονται τροφοδοτώντας τον φαύλο κύκλο αντιπαράθεσης . Για το νομό Θεσσαλονίκης και τις Περιφέρειες της Μακεδονίας είναι συνεχείς την τελευταία δεκαετία οι ανακοινώσεις των φορέων και τα δημοσιεύματα του τύπου για το οξύτατο πρόβλημα απασχόλησης και τα χαρακτηριστικά έντασης που διατηρεί. Εκτός από τους αριθμούς η επαφή με τα προβλήματα των ανέργων, των απασχολήσιμων και το μεγάλο αριθμό των απολυμένων καθημερινά, χωρίς προοπτικές επανένταξης στην εργασία είναι οδυνηρή και η προσπάθεια μας για την προώθηση λύσεων, παρόλο που είναι συνεχής και τεκμηριωμένη, δεν έχει αποτελέσματα. Και αυτό γιατί η Κυβέρνηση παρακολουθεί ως θεατής την αποβιομηχάνιση της περιοχής, αδυνατεί να υλοποιήσει ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, ενώ μετά τις μαζικές απολύσεις και στην Αττική, Κυβέρνηση και Αξιωματική Αντιπολίτευση επιλέγουν την δικομματική ένταση εντυπώσεων, αντί την αλλαγή πολιτικής στα θέματα απασχόλησης. Θέματα που συνδέονται με τα δομικά προβλήματα του διαμορφωμένου μοντέλου ανάπτυξης , όπως ʼνιση διανομή του παραγόμενου πλούτου, χρόνια υποαπασχόληση του ικανού για εργασία πληθυσμού, χαμηλή ανταγωνιστικότητα παρά το χαμηλό εργατικό κόστος και άνιση κατανομή του παραγόμενου πλούτου ( κέρδη-μισθοί), και με τα ειδικότερα αίτια όπως η ανυπαρξία βιομηχανικής πολιτικής, ιδιαίτερα στους κρίσιμους κλάδους της ένδυσης, η συρρίκνωση των μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, ο αναποτελεσματικός σχεδιασμός δράσεων για την απασχόληση από τα προγράμματα Α΄ Β΄ και Γ΄ΚΠΣ, οι μεγάλες καθυστερήσεις, η ανεπαρκής λειτουργία του ΟΑΕΔ. Γι΄ αυτό εκείνο που δεν συνιστάται στον Πρωθυπουργό είναι η παροχολογία και η άγονη αντιπαράθεση χωρίς το αντίκρισμα έργων και δράσεων. Είμαστε στην πιο κρίσιμη περίοδο του μεγαλύτερου αναπτυξιακού προγράμματος της χώρας του Γ΄ΚΠΣ, η πρόοδος του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας καθυστερεί δραματικά ενώ ο αδηφάγος προϋπολογισμός των Ολυμπιακών έργων και του «ΑΘΗΝΑ 2004» περιμένουν όλους τους πόρους από την ανακατανομή του Γ΄ΚΠΣ και πολύ περισσότερο από τις Δημόσιες Επενδύσεις του προϋπολογισμού του 2004 ( Το ΜΕΤΡΟ δεν έχει λαμβάνειν από το ΠΔΕ του 2004). Το πρόγραμμα ανακούφισης της Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να είναι ευκαιριακό και αποσπασματικό, δεν μπορεί να μεταθέτει την ευθύνη του κρατικού τομέα για βασικές υποδομές και κοινωνική σύγκλιση στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Απαιτεί ολοκληρωμένο και συγκροτημένο σχεδιασμό που θα λαμβάνει υπόψη τον δημοκρατικό σχεδιασμό και τον κοινωνικό διάλογο στην περιοχή και επιτέλους ανάληψη πολιτικής ευθύνης για την εξασφάλιση των πόρων αλλά και της αποτελεσματικής, αποκεντρωμένης λειτουργίας των Υπηρεσιών και Φορέων που θα τον υλοποιήσουν. Γιατί οι νέοι της Θεσσαλονίκης, με το μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας σε όλη την Ευρώπη δεν μπορούν να περιμένουν. Όπως και η Δυτική Θεσσαλονίκη, το αγροτικό και ορεινό τμήμα του Νομού που σε μεγάλο ποσοστό ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, χωρίς πολεοδομικό σχεδιασμό, μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος και κυκλοφοριακής σύνδεσης με το κέντρο, με διερρηγμένη την κοινωνική συνοχή από το χάσμα των ανισοτήτων και τα προβλήματα απασχόλησης . Έτσι η ιεράρχηση των προτεραιοτήτων προκύπτει εύκολα, αρκεί βέβαια οι βασικοί στόχοι να είναι η κοινωνική συνοχή, η ποιότητα ζωής και η εξασφάλιση της εργασίας