Προβλήματα υλοποίησης και δυσμενείς εξελίξεις στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης

Τετάρτη, 26 Μάρτιος 2014 12:49
Εκτύπωση

Με επίκαιρη ερώτησή της, που κατατέθηκε σήμερα, η Ασημίνα Ξηροτύρη θέτει εκ νέου το θέμα της απεμπλοκής του μεγαλύτερου έργου της Θεσσαλονίκης και ενός από τα μεγαλύτερα της χώρας, την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης.Πιο συγκεκριμένα η βουλευτής αναφέρεται στη νέα εμπλοκή που προέκυψε στην υλοποίηση του έργου και αφορά στην «ειδική δήλωση διακοπής έργων» που υπέβαλλε η ανάδοχος κοινοπραξία στην Αττικό μετρό και με την οποία καταλογίζει ευθύνες για καθυστερήσεις στην Αττικό Μετρό και ανακοινώνει τον τερματισμό της ανάμειξής της στην κατασκευή της βασικής γραμμής του έργου.

Με δεδομένη τη δήλωση της Αττικό Μετρό για την αυτονόητη ανάγκη συνέχισης των εργασιών και της μη αποδοχής του αιτήματος του αναδόχου, την προειδοποίηση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προς την κατασκευάστρια κοινοπραξία να τηρήσει τα προβλεπόμενα από τη σύμβαση που υπέγραψε με το Δημόσιο διευκρινίζοντας ότι δεν πρόκειται να αλλάξουν οι όροι της σύμβασης και τη

στάση του ελληνικού δημοσίου να μην προχωρήσει σε μετωπική σύγκρουση με τον ανάδοχο παραπέμποντας όλες τις διαφορές στην διαιτησία, η βουλευτής ερωτά τον αρμόδιο Υπουργό: 1) με ποιο τρόπο θα αντιμετωπιστεί η δήλωση διακοπής εργασιών της κατασκευάστριας κοινοπραξίας και 2) σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί έτσι ώστε να δοθεί επιτέλους άμεσα οριστική λύση στα προβλήματα του έργου και να προχωρήσει απρόσκοπτα χωρίς άλλη καθυστέρησηΗ ερώτηση που θα συζητηθεί την Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014, έχει ως εξής:

 ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών  και Δικτύων

Θέμα:  Προβλήματα υλοποίησης και δυσμενείς εξελίξεις στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης

Με συχνές ερωτήσεις μου στη Βουλή έχω θέσει το θέμα της απεμπλοκής του μεγαλύτερου έργου της Θεσσαλονίκης και ενός από τα μεγαλύτερα της χώρας, την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης. Μετά από τα διάφορα προβλήματα που κατά καιρούς παρουσιάστηκαν, όπως οι αρχαιολογικές ανασκαφές, οι απαλλοτριώσεις, η συνεργασία των υπηρεσιών, η χρηματοοικονομική αδυναμία του αναδόχου, τα αρχαιολογικά ευρήματα στο σταθμό της Βενιζέλου, που καθυστέρησαν σημαντικά το έργο, φαίνεται να προκύπτει νέα εμπλοκή στην υλοποίηση του έργου.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσιεύματα, η ανάδοχος κοινοπραξία, ένα χρόνο μετά την τελευταία επιστολή της με την οποία προειδοποιούσε για διακοπή εκτέλεσης εργασιών, υπέβαλλε την προηγούμενη εβδομάδα στην Αττικό Μετρό «ειδική δήλωση διακοπής έργων», με την οποία καταλογίζει ευθύνες στην Αττικό Μετρό αφενός για τις καθυστερήσεις που σημειώνονται αφετέρου για το ότι δεν παρέδωσε τα εργοτάξια της Βενιζέλου και της Βούλγαρη, καθώς και άλλους νέους χώρους για να δημιουργηθούν εργοτάξια. Ανακοινώνει επίσης τον τερματισμό της ανάμειξής της στην κατασκευή της βασικής γραμμής του έργου.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις τόσο της Αττικό Μετρό, όσο και του Υπουργείου η συγκεκριμένη κίνηση έγινε από πλευράς αναδόχου δεν είχε ως στόχο την εγκατάλειψη του έργου, αλλά την άσκηση πίεσης προς την πλευρά του Δημοσίου. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι δεν σταμάτησαν οι εργασίες, ενώ η κοινοπραξία έχει καταθέσει μελέτες προς έγκριση.

Τη δήλωση της Αττικό Μετρό για την αυτονόητη ανάγκη συνέχισης των εργασιών και της μη αποδοχής του αιτήματος του αναδόχου, ακολούθησε η προειδοποίηση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προς την κατασκευάστρια κοινοπραξία, ζητώντας της να τηρήσει τα προβλεπόμενα από τη σύμβαση που υπέγραψε με το Δημόσιο και διευκρινίζοντας ότι δεν πρόκειται να αλλάξουν οι όροι της σύμβασης.

Είναι δε, δεδομένη η στάση του ελληνικού δημοσίου να μην προχωρήσει σε μετωπική σύγκρουση με τον ανάδοχο, παραπέμποντας όλες τις διαφορές στην διαιτησία, ενώ παλαιότερα έγινε ειδική νομοθετική ρύθμιση για αύξηση της προκαταβολής έτσι να ενισχυθεί η ρευστότητά του η παρουσίαζε σημαντικά προβλήματα.

Με δεδομένο ότι ήδη η κατασκευή του Μετρό έχει καθυστερήσει πολύ και έχει μετατρέψει την πόλη σε ένα μεγάλο εργοτάξιο, το οποίο ταλαιπωρεί τους καταστηματάρχες, τους εργαζομένους και τους πολίτες της, ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Με ποιο τρόπο θα αντιμετωπιστεί η δήλωση διακοπής εργασιών της κατασκευάστριας κοινοπραξίας;
  2. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί έτσι ώστε να δοθεί επιτέλους άμεσα οριστική λύση στα προβλήματα του έργου και να προχωρήσει απρόσκοπτα χωρίς άλλη καθυστέρηση; Έχει υπάρξει ανάγκη νέας τροποποίησης του χρονοδιαγράμματος και ναι πότε τοποθετείται χρονική η ολοκλήρωση του έργου;

Η βουλευτής που ερωτά

 

Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη